וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 השנים האחרונות היו החמות בהיסטוריה: "השלכות מרחיקות לכת לדורות הבאים"

עודכן לאחרונה: 31.10.2021 / 23:24

דוח מצב האקלים הזמני לשנת 2021 מתפרסם בתחילת דיוני ועידת האקלים והוא מספק תמונת מצב של אינדיקטורים אקלימיים. שיא בריכוזי גזי חממה אטמוספריים, ועמם חום נצבר, הכניסו את כדור הארץ למצב של חוסר ודאות. "ועידת האקלים חייבת להיות נקודת המפנה"

בווידאו: אירוע פתיחת ועידת האקלים בגלזגו/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

שבע השנים האחרונות היו החמות ביותר שנרשמו אי פעם - כך מסר היום (ראשון) ארגון המטאורולוגיה העולמי. הארגון פרסם דוח ביניים לשנה זו בנושא מצב האקלים והוא מבוסס על נתוני תשעת החודשים הראשונים של 2021.

אירוע "לה ניניה" של התקררות זמנית בתחילת השנה יגרום לכך ש-2021 צפויה להיות "רק" במקום החמישי-שישי-או-שביעי בפסגת השנה החמה ביותר. אולם זה לא סותר או הופך את המגמה ארוכת הטווח של עליית הטמפרטורות.

שיא בריכוזי גזי חממה אטמוספריים, ועמם חום נצבר, הכניסו את כדור הארץ לטריטוריה לא נודעת, עם השלכות מרחיקות לכת לדורות הנוכחיים והעתידיים. עליית פני הים העולמית הואצה מאז 2013 לשיא חדש ב-2021, עם המשך התחממות האוקיינוס והעלייה בחומציותו. העלייה העולמית הממוצעת בפני הים הייתה 2.1 מ"מ בשנה בין 1993 ל-2002 ו-4.4 מ"מ בשנה בין 2013 ל-2021, קצב של פי 2.

גל חום בהודו, 14 ביולי 2016. AP
גל חום בהודו/AP
מכוניות שקועות אחרי שיטפונות במדינת אוטראקהאנד, הודו, 20 באוקטובר 2021. AP
שיטפונות בהודו. אוקטובר/AP
גל חום במערב ארה"ב: טמפרטורות קיצוניות ושריפות
12.7.21. רויטרס
גל חום במערב ארה"ב. יולי/רויטרס

דוח מצב האקלים הזמני לשנת 2021 מתפרסם בתחילת דיוני ועידת האקלים והוא נותן תמונת מצב של אינדיקטורים אקלימיים כגון ריכוזי גזי חממה, טמפרטורות, אירועי מזג אוויר קיצוני, גובה פני הים, התחממות האוקיינוסים וחומציותם, נסיגת קרחונים והפשרת קרח, כמו גם השפעות חברתיות-כלכליות.

הדוח משלב נתונים ממספר סוכנויות של האו"ם, שירותים מטאורולוגיים והידרולוגיים לאומיים ומומחים מדעיים. הוא מדגיש את ההשפעות האקלימיות על הביטחון התזונתי ועל עקירת אוכלוסיות, כיצד הן פוגעות במערכות אקולוגיות חיוניות ומחבלות בהתקדמות לקראת יעדי הפיתוח בר הקיימא.

"דוח מצב האקלים העולמי הזמני של WMO לשנת 2021, שואב מהראיות המדעיות העדכניות ביותר כדי להראות כיצד כוכב הלכת שלנו משתנה לנגד עינינו. ממעמקי האוקיינוס ועד לפסגות הרים, מקרחונים נמסים ועד לאירועי מזג אוויר קיצוניים בלתי פוסקים, מערכות אקולוגיות וקהילות ברחבי העולם נהרסות", אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. "ועידת האקלים COP26 חייבת להיות נקודת מפנה עבור בני האדם וכדור הארץ. המדענים הבהירו את העובדות. עכשיו המנהיגים צריכים להיות ברורים באותה מידה במעשיהם".

שיטפונות ענק בטורקיה, 13 באוגוסט 2021. רויטרס
שיטפונות ענק בטורקיה/רויטרס
קרחונים נמסים בגרינלנד, 1 באוגוסט 2019. AP
קרחונים נמסים בגרינלד/AP
בווידאו: אזהרה מהתגברות משבר האקלים - סרטון שהוצג בוועידת האקלים בגלזגו/עריכה: אביעד בללי

מזכ"ל ארגון המטאורולוגיה העולמי פרופ' פטרי טאלס הסביר כי "ירד גשם - ולא שלג - בפעם הראשונה בפסגת יריעת הקרח בגרינלנד. קרחונים קנדיים סבלו מהמסה מהירה. גל חום בקנדה ובחלקים סמוכים של ארצות הברית העלו את הטמפרטורות לכמעט 50 מעלות צלזיוס בכפר בקולומביה הבריטית. בעמק המוות, קליפורניה הגיעה הטמפרטורה ל-54.4 מעלות צלזיוס במהלך אחד מגלי החום הרבים בדרום מערב ארצות הברית, בעוד שחלקים רבים בים התיכון חוו טמפרטורות שיא. החום החריג לווה לעתים קרובות בשריפות הרסניות".

"כמות המשקעים שיורדת במשך חודשים בסין ירדה בתוך שעות ובחלקים מאירופה נרשמו הצפות קשות שהובילו לעשרות נפגעים ולהפסדים כלכליים של מיליארדים", המשיך לתאר טאלס. "שנה שנייה ברציפות של בצורת בדרום אמריקה התת-טרופית הפחיתה את זרימת אגני הנהר האדירים ופגעה בחקלאות, בתחבורה ובייצור אנרגיה".

"אירועים קיצוניים הם הנורמה החדשה. יש ראיות מדעיות גוברות לכך שחלקם נושאים את טביעת האצבע של שינוי האקלים שנגרם על ידי האדם. בקצב הנוכחי של עלייה בריכוז גזי החממה, נראה עליית טמפרטורה עד סוף המאה הנוכחית הרבה מעבר ליעדי הסכם פריז של 1.5 עד 2 מעלות צלזיוס מעל הרמות הטרום תעשייתיות. ועידת האקלים היא הזדמנות להחזיר אותנו למסלול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully