וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ הגיש את ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

עודכן לאחרונה: 31.10.2021 / 11:30

ההצעה תעלה לדיון רק לאחר אישור תקציב המדינה, והיא תואמה עם משרד המשפטים, משרד האוצר ומשרד החוץ. שר הביטחון: "הקמת הוועדה הכרחית למערכת הביטחון ולמדינת ישראל, אם לא נברר את האמת לא נוכל להפיק לקחים לעתיד"

בווידאו: משט מחאה של צוללות בירקון/עריכה: טל רזניק

שר הביטחון בני גנץ הגיש היום (ראשון) למזכירות הממשלה את הצעת ההחלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. "הקמת הוועדה הכרחית למערכת הביטחון ולמדינת ישראל", אמר גנץ, " אם לא נברר את האמת לא נוכח להפיק לקחים לעתיד".

ההצעה תעלה לדיון רק לאחר אישור תקציב המדינה, והיא תואמה עם משרד המשפטים, משרד האוצר ומשרד החוץ.

שר הביטחון הדגיש כי ההצעה הוגשה "בתום עבודת מטה יסודית". לדבריו, "זה לא עניין אישי - אלא צורך לאומי. מדובר בנושא שמצוי בלב ליבה של מערכת הביטחון, ומהווה צורך ביטחוני ראשון במעלה על מנת לשמור את אמון האזרחים בה ובמקבלי ההחלטות". דיוני הוועדה יתקיימו בדלתיים סגורות בשל הרגישות הביטחונית, למעט דיונים בהם לא אמור לעלות מידע מסווג. הוועדה תמסור את הדוח שלה גם לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

לקריאת ההצעה המלאה

תרגיל של שייטת הצוללות המדמה לוחמה בשטח האויב, 18 במאי 2017. דובר צה"ל
"לא עניין אישי - צורך לאומי". צוללת בתרגיל של חיל הים, 2017/דובר צה"ל

ועדת החקירה תבדוק את קבלת ההחלטות של הדרג המדיני ואת ההתנהלות שהיתה בין המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה לבין משרד הביטחון בנושא כלי השיט והצוללות. הוועדה גם תמליץ על שינויים בהליכי הרכש האסטרטגי של מערכת הביטחון ועל מעורבות קצינים בכירים לשעבר בעסקאות רכש ביטחוני.

לפי הצעת ההחלטה, המנדט שיהיה לוועדה נרחב יחסית ויכלול בדיקה של רכש ספינות המגן לאסדות הגז, רכש הצוללות, הפרטת המספנות, רכש הספינות נגד צוללות (הצעה שהועלתה מצד לשכת רה"מ בניגוד לעמדת מערכת הביטחון - ב"ר) והסעיף הנפיץ מכל - "הסכמה למכר צוללות לצד ג'": האור הירוק שנתניהו לכאורה נתן לקנצלרית גרמניה מרקל למכור צוללות מתקדמות למצרים.

התנועה לאיכות השלטון בירכה את שר הביטחון ואת שר המשפטים גדעון סער על ההצעה: "היום אנחנו צועדים את הצעד הראשון בישורת האחרונה. נותרה עוד דרך ארוכה בפנינו על מנת להסיר את העננה השחורה הרובצת מעל הפרשה", מסרו. "כעת הכדור נמצא בידיו של ראש הממשלה - ואנו מצפים ממנו שיקדם ללא שיהוי נוסף את הקמת הוועדה. חשיפת האמת בפרשה רגישה זו היא אינטרס ציבורי ממדרגה ראשונה".

עוד בוואלה!

דחה את העתירות אך מתח ביקורת: התהיות שהעלה בג"ץ על פרשת הצוללות

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ובני גנץ בהצבעה על הרכב הוועדה המסדרת בכנסת, 19 באפריל 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הביטחון מקדם את החקירה מאז הקמת הממשלה החדשה. גנץ ונתניהו בכנסת/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ביולי סיכמו גנץ וסער לבחון את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות. עוד נמסר כי משרדיהם יפתחו בדיון ובעבודות מטה לבחינת הצעתו של גנץ בנושא. כמו כן, צוין כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ישתתף בתהליך תוך מתן תשומת לב למשפט הפלילי שמתנהל בהקשר לפרשה.

עד כה סער הביע התנגדות להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות ובחודש שעבר אף פרץ עימות בינו ובין גנץ סביב הכוונה של שר הביטחון לקדם את הנושא. בתוך הממשלה יש חילוקי דעות על הצורך בוועדת החקירה - בעוד גנץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד תומכים ומעוניינים להקים ועדה כזו, ימינה ותקווה חדשה נחשבות למי שמתנגדות. ההסכמות בין גנץ לשר המשפטים סער הן ראשוניות בלבד - על עבודת מטה לבחינת ההצעה, אך הן מעידות על רצון בפשרה והתקדמות.

בפגישה שנערכה החודש בין ראש הממשלה נפתלי בנט לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אמר בנט כי לאחר שנכנס לתפקידו ביקש ממערכת הביטחון לקיים בחינה מחדש של עסקת הצוללות עם גרמניה, ולפי העמדה המעודכנת ישראל מעוניינת לממש את החוזה כדי להחליף את הצוללות הישנות בשנים הקרובות - כך אמר גורם מדיני שמעורה בתכני הפגישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully