וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דחה את העתירות אך מתח ביקורת: התהיות שהעלה בג"ץ על פרשת הצוללות

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 19:55

ביהמ"ש נימק את דחיית העתירות שדרשו להקים ועדת חקירה בנושא תיק 3000 ולפתוח בחקירה נגד נתניהו, בכך שהוא לא מתערב בהחלטות היועמ"ש. מנגד, המליץ לממשלה לחקור את הנושא והביע תמיהה על הלחצים שהופעלו לביטול מכרז הרכש, וכן על הסתרת העסקה מראשי מערכת הביטחון

בג"ץ דחה היום (חמישי) את העתירות שדרשו לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת המניות וכלי השיט, והקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת תהליכי רכש כלי השיט.

השופט יצחק עמית הסביר בפסק הדין כי למרות תהליכי הרכש שתוארו כמעוררי ספקות, בית המשפט לא מתערב בהחלטות היועמ"ש, שבמקרה של נתניהו החליט לא לפתוח בחקירה נגדו, אלא במקרים חריגים בלבד. בנוגע לדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית, הדגיש השופט עמית כי אין תקדים למקרה שבו בית משפט העליון הורה לממשלה להקים ועדת חקירה, אבל המליץ לקיים בחינה ביקורתית עצמאית בנוגע לקבלת ההחלטות בנושא.

"לא אכחד כי מאז הונחו העתירות על שולחננו, עצם העלאת החשד כי אין מדובר במקריות הדירה שינה מעיניי ומעפעפיי", הודה השופט עמית. "בפסק הדין עמדנו על כך שראוי כי הדברים ייבחנו וייבדקו בדרך שלא תפגע בהליך הפלילי המתנהל בפרשת העמלות (תיק 3000) ובאינטרסים ביטחוניים של המדינה. אנו תקווה כי כך ייעשה, ועד אז נותיר את הדברים למשפטו של הציבור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת הצוללת החדשה של צה"ל, אח"י רהב. ינואר 2016. רויטרס
"עצם העלאת החשד כי אין מדובר במקריות הדירה שינה מעיניי". נתניהו באחת הצוללות/רויטרס

השופט עמית סקר את פרשת כלי השיט, והעלה כמה תהיות מרכזיות בנוגע להתנהלות הבלתי תקינה לדבריו, שעלתה מחומר החקירה של המשטרה:

ראשית, ביקש לבחון מי הגורם שניסח את טיוטת מזכר ההבנות עם גרמניה שהועבר על ידי המל"ל וכן מדוע נשלח המסמך לאלוף עמוס גלעד. כמו כן, עולה תהיה מי הכניס לטיוטת מזכר ההבנות דרישה לספינות לוחמה נגד צוללות, בידיעת העלות הכבדה הכרוכה בכך, ומדוע הוכנסה הדרישה מלכתחילה. בנוסף עלתה תמיהה כיצד הוסרה דרישה זו במהרה ממסמך ההבנות לנוכח התנגדות צה"ל ומערכת הביטחון, אם היה צורך בספינות הללו.

תהיה נוספת שהעלה השופט עמית היתה לגבי הטענות ללחצים הכבדים שהופעלו לביטול המכרז הבינלאומי לרכש ספינות המגן, עוד לפני שתיסנקרופ התחייבה להוזיל משמעותית את מחירן ועוד לפני שהבהירה מה הדגם המוצע והמפרט הטכני של הספינות.

שאלה נוספת שנותרה פתוחה היא מדוע הסתיר ראש הממשלה דאז נתניהו, על פי הנטען, משר הביטחון, הרמטכ"ל, מפקד חיל הים, אגף המודיעין וראש המוסד את העובדה שגרמניה קיבלה את הסכמתו למכור צוללות למצרים, וכן מי היה שותף להחלטה ואת מי עדכן ראש הממשלה, אם בכלל, בנוגע להסכמה שנתן למכירת הצוללות למצרים.

תרגיל של שייטת הצוללות המדמה לוחמה בשטח האויב, 18 במאי 2017. דובר צה"ל
"התנהלות בלתי תקינה". צוללת של חיל הים/דובר צה"ל

בתוך כך, בעקבות הפסיקה, ולאור שורת סימני השאלה שעולים ממנה סביב כל הליכי הרכש, יו"ר התנועה לאיכות השלטון והפורום הביטחוני של התנועה ייפגשו מחר עם שר הביטחון בני גנץ על מנת לדון בדרישת התנועה להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות. בפגישה ישתתפו הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו והאלופים במיל' עמוס מלכא, עמוס גלעד, אילן בירן וגיורא איילנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully