וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 הרוגים בהפגנות ענק בסודאן נגד ההפיכה הצבאית: "הכוח שייך לעם"

31.10.2021 / 7:55

מאות אלפים יצאו לרחובות ברחבי המדינה, ודרשו את החזרת הממשלה האזרחית: "המדינה הזו שלנו". בעיר התאומה של חרטום הבירה, 3 מפגינים נורו ונהרגו ועוד עשרות נפצעו. במשטרה הכחישו שפתחו באש לעבר המפגינים וטענו ששוטר נפצע מירי. "בורהאן לא מסוגל להכניע את ההמונים"

בווידאו: נאום המנהיג הצבאי של סודאן/צילום: רויטרס

כוחות הביטחון בסודאן הרגו אתמול (שבת) שלושה אנשים במהלך הפגנות המוניות נגד ההפיכה הצבאית שהתרחשה בשבוע שעבר- כך מסר גוף רפואי המזוהה עם תומכי הממשלה האזרחית המודחת. בכך עלה מניין ההרוגים בהתנגשויות עם כוחות הביטחון השבוע ל-14 מפגינים לפחות, והחשש הוא שהמשטר הצבאי יגביר את דיכוי המחאות.

עד ראיה סיפר כי בחרטום, הבירה, כוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע ובירי כדי לנסות לפזר את המחאה לאחר שהמפגינים הקימו במה ודנו באפשרות של שביתת שבת. המפגינים נשאו את דגלי סודאן וקראו "אי אפשר לשבח את השלטון הצבאי" ו"המדינה הזו שלנו, והממשלה שלנו אזרחית" בזמן שצעדו בשכונות ברחבי העיר.

"העם אמר את דברו, שהנסיגה היא בלתי אפשרית ושהכוח שייך לעם", אמר היית'ם מוחמד, אחד ממאות אלפי המפגינים בחרטום.

מפגינים נגד ההפיכה הצבאית, חרטום, סודאן, 30 באוקטובר 2021. AP
התארגנו להפגנה דרך ועדות שכונתיות. המונים ברחובות חרטום, אתמול/AP

הוועד המרכזי של רופאי סודאן מסר כי שלושה מפגינים נורו למוות על ידי כוחות הביטחון בעיר התאומה של חרטום, אומדורמאן. לפי הדיווח, 38 בני אדם נפצעו, חלקם מירי. עד ראייה בעיר סיפר כי המפגינים שמעו יריות וראו אנשים מדממים מפונים מכיוון בניין הפרלמנט. מפגינים יצאו לרחובות גם בערים במרכז המדינה, במזרחה, בצפונה ובמערבה.

משטרת סודאן הכחישה שירתה במפגינים, והצהירה בטלוויזיה הממלכתית כי שוטר אחד נפצע מירי. הצבא טרם הגיב על ההפגנות היום, שהיו האתגר הגדול ביותר למנהיג ההפיכה הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מאז שהדיח את ממשלתו של עבדאללה חמדוכ ביום שני. חברי הפלג האזרחי בממשלה המודחת הביעו תמיכה בהפגנות, ואמרו בהצהרה שהצבא "לא ימצא כוחות מהפכניים סודאניים חופשיים או דמוקרטיים אמיתיים שיהיו שותפים שלהם לשלטון".

מפגינים נגד ההפיכה הצבאית, חרטום, סודאן, 30 באוקטובר 2021. AP
"הנסיגה היא בלתי אפשרית". מפגינים במבנה בחרטום, אתמול/AP

בעקבות ההפיכה, ארצות הברית והבנק העולמי הקפיאו את הסיוע לסודאן, הסובלת ממשבר כלכלי כבד שהוביל למחסור במזון ובתרופות. כשליש מהאוכלוסייה זקוקה לסיוע הומניטרי דחוף.

בעוד שמדינות המערב גינו את ההפיכה, בעלות בריתה האזוריות של סודאן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ומצרים הדגישו את הצורך ב"יציבות ובביטחון". שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן א-סעוד, אמר לרויטרס כי הממלכה מקווה שכל הצדדים בסודאן יוכלו "לקיים דיאלוג ולהתוות דרך קדימה".

בורהאן טען כי הדחת הממשלה נועדה למנוע מלחמת אזרחים לאחר שפוליטיקאים הגפינו עוינות כלפי הכוחות המזוינים. לדבריו, הוא עדיין מחויב למעבר לשלטון דמוקרטי, כולל קיום בחירות חופשיות ביולי 2023.

"חמדוכ נתמך על ידי העם"

במרכז חרטום הייתה היום נוכחות צבאית כבדה, שכללה חיילים ואת חברי מיליציית כוחות התמיכה המהירה. כוחות הביטחון חסמו כבישים המובילים למתחם משרד הההגנה ולנמל התעופה. בשכונות מקומיות, קבוצות מחאה חסמו כבישים באבנים, בלבנים, בענפים ובצינורות פלסטיק כדי לנסות להרחיק את כוחות הביטחון.

ועדות התנגדות שכונתיות, הפעילות מאז ההתקוממות נגד הרודן לשעבר עומר אל-בשיר שהחלה בדצמבר 2018, היו שחקן מרכזי בארגון ההפגנות למרות מעצרם של פוליטיקאים בכירים. לאור ההגבלות שהטיל הצבא על האינטרנט וקווי הטלפון, מתנגדי ההפיכה גייסו מפגינים למחאה דרך כרוזים, מסרונים, כתובות גרפיטי ועצרות שכונתיות.

שלא כמו בהפגנות קודמות, אנשים רבים נשאו תמונות של חמדוכ, שנותר פופולרי למרות המשבר הכלכלי שהחריף תחת שלטונו. "חמדוכ נתמך על ידי העם. אם חמדוק ינהיג את המדינה, זה בסדר", אמר מוחמד, חבר בוועדת התנגדות שכונתית. המפגינים נשאו תמונות של בורהאן, סגנו הגנרל מוחמד חמדאן דקאלו ובשיר, שהיו מכוסות באדום.

"שלטון מבוסס על שילוב של הסכמה וכפייה", אמר הפרשן הסודאני מגדי אל-גיזולי. "לבורהאן אין הסכמה והוא אינו מסוגל להכניע את ההמונים ברחובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully