וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג סודאן: ההפיכה נועדה למנוע מלחמת אזרחים; לפחות 7 מפגינים נהרגו

עודכן לאחרונה: 27.10.2021 / 10:12

הגנרל אל-בורהאן טען כי תפיסת השלטון היה במטרה לבלום את הפוליטיקאים ש"הסיתו" נגד הכוחות המזוינים. ראש הממשלה חמדוכ הושב לביתו תחת אבטחה כבדה, ולפחות 12 שגרירים סודאנים בעולם מסרבים להכיר במשטר החדש. "הצבא לא למד את הלקח, אזרחים מוכנים למות"

בווידאו: נאום המנהיג הצבאי של סודאן/צילום: רויטרס

מפקד צבא סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, הגן אמש (שלישי) על ההפיכה שלטענתו נועדה למנוע מלחמת אזרחים, בעוד שהמפגינים הפרו-דמוקרטיים המשיכו לפקוד את הרחובות כששלפחות שבעה מהם נהרגו מאז אתמול.

במסיבת עיתונאים ראשונה מאז ההפיכה, אמר הגנרל אל-בורהאן שלצבא לא הייתה ברירה אלא להדוף את הפוליטיקאים שהסיתו נגד הכוחות המזוינים. "הסכנות שהיינו עדים להן בשבוע שעבר היו יכולות להוביל את המדינה למלחמת אזרחים", טען אל-בורהאן, שרמז ככל הנראה להפגנות של תומכי הממשלה בשבוע שעבר.

לדבריו של מנהיג צבא סודאן, ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ, שנעצר ביום שני יחד עם חברים נוספים בממשלתו, לא נפגע והובא לביתו שלו. "ראש הממשלה היה בביתו. עם זאת, חששנו שהוא יהיה בסכנה אז הוא שהה איתי בביתי". בשעות הערב, גורם המקורב לחמדוכ אמר שהוא ואשתו נמצאים בביתם תחת אבטחה צמודה. מקורות במשפחה אמרו שהם לא הצליחו להשיג את חמדוכ או את אשתו בטלפון.

חמדוכ שוחח הלילה עם שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, שבירך על שחרורו ממעצר" וחזר על הקריאה לצבא סודאן לשחרר את כל המנהיגים האזרחיים המוחזקים במעצר, לפי הודעת משרד החוץ בוושינגטון. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר אתמול כי ממשל ביידן בוחן שורת צעדים כלכליים בתגובה להפיכה הצבאית והוא נמצא בקשר הדוק עם מדינות המפרץ.

מפגין נגד ההפיכה הצבאית בחרטום, סודאן, 26 באוקטובר 2021. AP
באופוזיציה מתכננים "צעדת מיליונים". מפגין נגד ההפיכה הצבאית בחרטום, אתמול/AP

הדחת הממשלה ביום שני שיבשה את הליך הדמוקרטיזציה של סודאן, שנתיים לאחר שהתקוממות עממית הפילה את משטרו האסלאמיסטי ארוך השנים של הרודן עומר אל-באשיר. אתמול הודיע בורהאן בנאום בטלוויזיה הממלכית על פירוק מועצת הריבונות, גוף שהוקם לאחר הפלת המשטר הקודם כדי לחלוק את השלטון בין הצבא לאזרחים ולהוביל את סודאן לבחירות חופשיות.

עמוד הפייסבוק של משרד ראש הממשלה, שככל הנראה נותר בשליטתם של נאמני חמדוכ, קרא לשחרורו ושלחרור מנהיגים אזרחיים אחרים, שהמשיכו להיעצר גם אתמול. אחד מהם היה סידיק א-סדיק אל-מהדי ממפלגת האומה, שלה היה נציג במועצת הריבונות, נעצר בביתו, וכן גם הפעיל אסמאעיל א-טאג, עורך דין שהיה פעיל בהפגנות נגד בשיר ב-2019.

"חמדוכ נותר הרשות המבצעת המוכרת על ידי העם הסודאני והעולם", נכתב בפוסט בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה שהוסיף כי אין למתנגדי ההפיכה ברירה מלבד הפגנות, שביתות ומרי אזרחי. גורם דיפלומטי אמר כי שגרירי סודאן ב-12 מדינות, כולל בארצות הברית, איחוד האמירויות הערביות, סין וצרפת, דחו את השתלטות הצבא והביעו תמיכה באופוזיציה.

מנהיג צבא סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, במסיבת עיתונאים בחרטום, 26 באוקטובר 2021. AP
חששנו שראש הממשלה יהיה בסכנה אז הוא שהה איתי בביתי". אל-בורהאן, היום/AP

מדינות המערב גינו את ההפיכה, קראו לשחרר את השרים העצורים ואיימו לעצור את הסיוע לסודאן אם הצבא לא ישוב לחלוק את השלטון עם האזרחים. המשלחת של גרמניה לאו"ם הודיעה כי היא משעה את הסיוע עד להודעה חדשה, אך מועצת הביטחון של האו"ם לא הצליחה לגבש נוסח מוסכם על המצב בסודאן בתום דיון בנושא. רוסיה, שלה יחסים קרובים עם צבא סודאן, תקפה את הממשל האזרחי וטענה שהמפגינים נוהגים באלימות נגד כוחות הביטחון.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה את מה שתיאר בתור "מגיפת הפיכות" בעולם. בנוסף לסודאן, בוצעו השנה הפיכות צבאיות במיאנמר, במאלי ובגינאה וניסיונות הפיכה בכמה מדינות אחרות.

"אנחנו לא יכולים לעבוד"

במהלך שעות הערב אתמול, ארגון האיגודים המקצועיים של סודאן אמר כי הוא קיבל "דיווחים על תקיפות תגמול של כוחות ההפיכה באתרי הכינוס של מפגינים" בבירה חרטום ובערים אחרות, "באמצעות שימוש בירי ובניסיונות לפרוץ את המתרסים".

חרטום והעיר התאומה שלה אומדורמאן שמעבר לנהר הנילוס היו תחת סגר חלקי אתמול, עם חנויות סגורות ועמודי עשן שהיתמרו מצמיגים שהבעירו המפגינים. באחד המסגדים עלו קריאות לשביתה כללית, כשרחובות וגשרים נחסמו על ידי חיילים או מחסומים של מפגינים. היחידים שהיו ברחובות מלבד המפגינים היו כוחות הביטחון הפרוסים סביב ארמון הנשיאות ומשרד ההגנה. גם בנקים וכספומטים היו סגורים, ולא ניתן היה להשתמש באפליקציות להעברות כספים.

"אנחנו משלמים את המחיר על המשבר הזה", אמר בכעס אדם בשנות ה-50 לחייו, שחיפש תרופות באחד מבתי המרקחת המתרוקנים. "אנחנו לא יכולים לעבוד, אנחנו לא יכולים למצוא לחם, אין שירותים, אין כסף".

קבוצה של ועדות התנגדות שכונתיות בחרטום הודיעה על לוח זמנים להצבת מחסומים והפגנות נוספות שיובילו ל"צעדת מיליונים" ביום שבת. בתמונות ברשתות החברתיות תועדו מחאות בערים אחרות בסודאן, בהן אטברה, דונגולה, אלובייד ופורט סודאן.

ג'ונאס הורנר, מקבוצת International Crisis, אמר שנראה שהצבא לא העריך נכון את ההתנגדות האזרחית להפיכה. "הם לא למדו את הלקח שלהם", אמר. "כפי שראינו אחרי המהפכה ואחרי בשיר, הרחובות היו נחושים ואזרחים היו מוכנים למות למען זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully