וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכה צבאית בסודאן: ראש הממשלה ובכירים אחרים נעצרו

עודכן לאחרונה: 25.10.2021 / 17:50

כוחות הביטחון עצרו את ראשי ממשלת המעבר לאחר מתיחות ממושכת עם הצבא, שמנהיגו אל-בורהאן הכריז מצב חירום והבטיח לקיים בחירות בעוד שנתיים. ראש הממשלה, שהועבר למקום לא ידוע, קרא "להגן על המהפכה" של 2019, מפגינים נורו בחרטום. ארה"ב מאיימת בהפסקת הסיוע

בווידאו: בדרך להפיכה צבאית בסודאן/מערכת וואלה!

כוחות הביטחון בסודאן עצרו הלילה (שני) בכירים בממשלת המעבר, בראשם ראש הממשלה, ומנהיג הצבא עבד אל-פתאח אל-בורהאן הודיע על פיזורה ועל מצב חירום ברחבי המדינה. לפי משרד המידע בממשלה האזרחית, ראש הממשלה, עבדאללה חמדוכ, הושם במעצר בית והועבר למקום לא ידוע אחרי שהתנגד לתמוך בהפיכה וקרא לאזרחים "להגן על המהפכה" בדרכי שלום. במערב הביעו דאגה מהאירועים, ובליגה הערבית קראו לצדדים לנהוג באיפוק.

מאז תחילת גל המעצרים הנרחב בלילה, שכלל את רוב חברי הממשלה ואת מנהיגי המפלגות התומכות בה, מפגינים החלו למלא את רחובות הבירה חרטום ולשרוף צמיגים, תוך נוכחות כבדה של צבא סודאן ומיליציית כוחות ההתערבות המהירה. מפגינים פרצו מחסומים והתקרבו למטה כוחות הביטחון בבירה, שפתחו באש חיה לעברם לפי תיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות. גורמי רפואה דיווחו על 12 פצועים. במקביל דווח על שיבושים באינטרנט ובקווי הטלפון.

בצהריים, שעות אחרי תחילת ההפיכה, ראש מועצת הריבונות אל-בורהאן הודיע על פיזורה ועל ממשלה זמנית חדשה, עד לקיום בחירות חדשות ביולי 2023. הוא הוסיף שסודאן מחויבת לכל ההסכמים הבינלאומיים שעליהם היא חתומה. "אנחנו מבטיחים את המחויבות של הכוחות המזוינים להשלמת העברת השלטון הדמוקרטית לממשלה אזרחית נבחרת", הצהיר אל-בורהאן בדברים ששודרו בטלוויזיה הרשמית. "המדינה חווה עכשיו איום ממשי וסכנה לחלומותיהם של הצעירים ולתקווה של האומה".

הגנרל הכריז על הדחת מושלי המדינות ועל הקפאת עבודת היחידה למאבק בשחיתות והוועדה שחקרה מעשי טבח במפגינים לאחר המהפכה ב-2019. לטענתו, הצבא היה מחויב לפעול בשל עימותים פנימיים בין חלק מהכוחות הפוליטיים, "הרעב לכוח" ו"ההסתמה לכאוס ולאלימות".

אנשים ברחובות חרטום, סודאן ברקע ניסיון הפיכה 25 באוקטבור 2021. רויטרס
ארגוני המחאה קוראים למרי אזרחי. מפגינים בחרטום, הבוקר/רויטרס

משרד התקשורת, אחד מגופי הממשלה היחידים שעוד מתפקדים מחוץ לשליטת הצבא, האשים את בורהאן ב"הפיכה צבאית". מוחמד חסן א-תעאיישי, חבר במועצה הריבונית שפוזרה על ידי הצבא, אמר כי ההפיכה היא "טיפשות פוליטית" והבטיח להתנגד לה "עד לטיפת הדם האחרונה".

איגוד העובדים המקצועיים בסודאן, שהוביל את המחאה נגד המשטר הקודם של אל-בשיר, קורא לשביתה כללית ולמרי אזרחי בעקבות ההפיכה. "אנחנו קוראים להמונים לצאת לרחובות ולאייש אותם, לסגור את כל הכבישים עם מתרסים, לפתוח בשביתה כללית ולא לשתף פעולה עם הקושרים ולפתוח במרי אזרחי נגדם", מסרה הקבוצה בהצהרה שפרסמה בפייסבוק. שגרירות ארצות הברית בחרטום קראה לאזרחים אמריקנים הנמצאים במדינה להישאר בבתיהם.

באום דורמאן, הסמוכה לחרטום, כוחות צבא פשטו על מטות הטלוויזיה והרדיו הממלכתיים. איימן אחמד, מפגין בן 21 מאום דורמאן, אמר לרויטרס: "אנחנו נגן על הדמוקרטיה עד הסוף". מפגין אחר, שהזדהה בשם סלאח, אמר: "בורהאן לא יכול לרמות אותנו. זאת הפיכה צבאית".

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ וראש המועצה הריבונות עבד אל-פתאח אל-בורהאן בפורום כלכלי בחרטום, 26 בספטמבר 2020. ASHRAF SHAZLY, AFP, GettyImages
ארה"ב ניסתה לפשר בין המחנות. אל-בורהאן (מימין) לצד חמדוכ/GettyImages, ASHRAF SHAZLY, AFP

המתיחות בסודאן גברה בתקופה האחרונה, מאז שניסיון הפיכה אחר בחודש שעבר הצית משבר בין הצבא לקבוצות האזרחיות שחלקו את השלטון מאז הפלת הרודן עומר אל-בשיר ב-2019. הפלג האזרחי האשים את הגנרלים ביצירת משבר מדומה שנועד להצדיק את תפיסת השלטון בכוח, ובימים האחרונים יצאו תומכי הצבא, חלקם לפי דיווחים בתשלום, להפגין בחרטום בקריאה להפיכה צבאית.

עם זאת, מספרם היה נמוך משמעותית מעשרות אלפי תומכי הממשלה האזרחית שהפגינו ביום חמישי בחרטום בדרישה להשלים את תקופת המעבר. ממשל המעבר בסודאן הוציא את המדינה מהבידוד הבינלאומי הממושך שבו היא הייתה שרויה תחת משטרו האסלאמיסטי של בשיר, והיא אף החלה בנורמליזציה ביחסיה עם ישראל.

ארה"ב מאיימת להפסיק את הסיוע

הקהילה הבינלאומית הביעה דאגה מהמתרחש במדינה הצפון אפריקנית, וחשש מחזרה לתקופה של אלימות ואי-יציבות.

השליח המיוחד של ארצות הברית, ג'פרי פלטמן, אמר היום כי וושינגטון "מודאגת מאוד" מהדיווחים על הנעשה בסודאן, ואיים כי השתלטות הצבא על השלטון מעמידה בסיכון את הסיוע האמריקני למדינה הענייה הסובלת ממשבר כלכלי כבד. פלטמן נפגש בימים האחרונים עם בורהאן ועם חמדוכ בניסיון לגבש פתרון למשבר, ויועץ של ראש הממשלה המודח טען היום כי ההפיכה התרחשה למרות הסכם עם בורהאן, בנוכחות פלטמן.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי הוא עוקב אחרי האירועים בסודאן בדאגה רבה. "האיחוד האירופי קורא לכל הצדדים והשותפים האזוריים לחזור למסלול תהליך המעבר", צייץ.

האיחוד האפריקני והאו"ם קראו לשחרורם המידי של העצורים, בראשם חמדוכ, בדומה לצרפת, שגינתה את ההפיכה הצבאית.

מצרים וערב הסעודית, שלהן קשרים קרובים עם צבא סודאן, הסתפקו בהצהרה על כך שהן עוקבות אחרי האירועים ובקריאה לאיפוק. רוסיה, שהייתה בעלת בריתו של בשיר, הייתה כפסע מלתמוך בהפיכה כשאמרה שהיא תוצאה של "המדיניות הכושלת של השנתיים האחרונות" והאשימה את שלטונות המעבר "בהתעלמות מהסבל" של רוב האוכלוסייה.

הפיכה בסודאן, 25 באוקטובר 2021. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
מפגינים ברחובות סודאן, הבוקר/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר

חמדוכ, כלכלן במקצועו, מונה לתפקיד כראש ממשלת המעבר ב-2019 וזוכה להערכה רבה בקהילה הבינלאומית. עם זאת, הוא התקשה להשלים את הרפורמות הפוליטיות והכלכליות שאליהן התחייבו שלטונות המעבר בשל המחלוקות עם הצבא והמשבר הכלכלי המחריף.

מנהל התקשורת שלו האשים היום את צבא סודאן ביצירת המשבר במזרח המדינה, שבמהלכו נחסם נמל מרכזי ושובשה העברת סחורות, על מנת להצדיק את ההפיכה. במקביל להחרפת המתיחות בתוך מועצת הריבונות, קבוצת ארגוני מורדים ומפלגות שונות התייצבו לצד הצבא וקראו לפזר את הממשלה האזרחית.

סודאן ידעה הפיכות צבאיות רבות מאז שקיבלה את עצמאותה מבריטניה ומצרים ב-1956. אל-בשיר, המבוקש על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג בשל פשעים נגד האנושות בחבל דארפור, עלה בעצמו לשלטון בהפיכה צבאית ב-1989 שפהילה את הממשלה הנבחרת האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully