וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן: סיכלנו ניסיון הפיכה של תומכי המשטר הקודם

הצבא הודיעה כי הוא בשליטה מלאה על המצב, ועל מעצרם של יותר מ-20 קצינים שהיו מנאמני הרודן המודח אל-בשיר. לדברי הממשל הזמני, הם ניסו לנצל את המשבר הכלכלי והביטחוני במדינה כדי לשים קץ למהפכה. "אילו הצליחה, להפיכה ההיו שלכות קטסטרופליות על אחדות הצבא והמדינה"

בווידאו: טנקים בחרטום, סודאן/צילום: מתוך טוויטר

הרשויות בסודאן הודיעו היום (שלישי) כי הן סיכלו ניסיון הפיכה של תומכי הרודן המודח עומר אל-בשיר, שתכננו לחבל בתהליך הדמוקרטיזציה שעוברת המדינה מאז המהפכה של 2019. צבא סודאן אמר כי 21 קצינים וכמה חיילים נעצרו כחלק מדיכוי ניסיון ההפיכה, וכי מתנהלים חיפושים אחרי מעורבים נוספים. הצבא הדגיש כי המצב תחת שליטה מלאה.

"מה שקרה הוא ניסיון הפיכה על ידי פלגים בתוך הכוחות המזוינים ומחוץ להם, וזה המשך של הניסיונות של שרידי המשטר מאז הדחתו לשים קץ לשלטון הדמוקרטי האזרחי", אמר ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, בהצהרה ששודרה בטלוויזיה. הוא עומד בראש ממשלה אזרחית שעובדת יחד עם הצבא תחת גוף המכונה המועצה הריבונית. הבחירות אמורות להתקיים רק ב-2024.

ניסיון ההפיכה מעיד על הקושי העומד בפני הממשלה ששינתה את מסלולה של סודאן בשנתיים האחרונות. היא הצליחה לקבל ממדינות המערב הקלה בחובותיה הבינלאומיים, החלה לנרמל את יחסיה עם ישראל ויצאה מרשימת הטרור של ארצות הברית. באותו הזמן, היא נאבקת במשבר כלכלי חריף ובמחסור במוצרי יסוד שהציתו מחאות ואי-שקט בחודשים האחרונים.

לדברי ראש ממשלת סודאן, לניסיון ההפיכה "קדמו הכנות נרחבות שנראו בכאוס ששרר בערים ובניצול המצב במזרח המדינה, בניסיונות לסגור כבישים ונמלים ולמנוע יצור נפט". הוא הבטיח כי האחראים יעמדו לדין. זאת לא הפעם הראשונה שבה השלטונות מודיעים על סיכול ניסיון הפיכה של נאמני אל-בשיר מאז הפלת משטרו האסלאמיסטי לאחר 30 שנות רודנות. חמדוכ שב על קריאתו לביצוע רפורמות בממסד הביטחוני העוצמתי.

טנק ברחובות חרטום בירת סודאן, לאחר דיווחים על ניסיון הפיכה במדינה. .תמונות גולשים, מערכת וואלה!
טנק ברחובות חרטום בירת סודאן, היום/מערכת וואלה!, .תמונות גולשים

הדיווח על ניסיון ההפיכה הוכרז בשעות הבוקר בטלוויזיה הרשמית, שקראה לאזרחים לצאת לרחובות ולהגן על "המהפכה". תושבים סיפרו כי יחידות צבא הנאמנות למועצת הריבונות פרסו טנקים כדי לסגור גשר המחבר את חרטום לאום דורמאן, שמעבר לנהר הנילוס. מקור ממשלתי, שדיבר בעילום שם, אמר כי הקושרים תכננו להשתלט על תחנת הרדיו הממשלתית באום דורמאן.

דובר הממשלה אמר לטלוויזיה הממלכתית כי כוחות הביטחון הכניעו את כיסי המרד האחרונים בבסיס אל-שג'רה מדרום לחרטום. זמן קצר לאחר מכן, מנהיגה בפועל של המדינה, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ביקר בבסיס וגינה את ניסיון ההפיכה. הוא הזהיר כי אילו ההפיכה הייתה מצליחה, היו לה השלכות קטסטרופליות על אחדות הצבא והמדינה".

"אנחנו רוצים לקחת את המדינה הזאת ולהעמיד אותה לרצון הציבור, לבחירות חופשיות והוגנות", אמר לכוחות בבסיס.

בהמשך היום, רחובות הבירה חרטום היו רגועים ותנועת התושבים נמשכה כרגיל, לפי עדי ראיה.

תנועה בגשר בבירת סודאן, חרטום, 21 בספטמבר 2021. AP
הצבא הכריז שהמצב תחת שליטה. תנועה סדירה של כלי רכב בגשר בחרטום, היום/AP

ארצות הברית, בריטניה ונורבגיה, המובילות את המגעים בין מדינות המערב לסודאן, כמו גם האו"ם, הדגישו את תמיכתן בתהליך הדמוקרטי במדינה. "האו"ם מגנה כל ניסיון - בין אם באמצעות הפיכה או דרך אחרת - לפגוע בתהליך המעבר הפוליטי הדמוקרטי", אמר שליח האו"ם לסודאן בהצהרה שמסר.

סודאן חזרה בהדרגה לקהילה הבינלאומית מאז הדחתו של בשיר, המבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי על רצח עם בדארפור שבוצע בתחילת שנות ה-2000. התובע הראשי של בית הדין קיים שיחות עם בכירים בסודאן בחודש שעבר על האצת הצעדים להסגרתם של המבוקשים המעורבים בפשעים שבוצעו במלחמה בדארפור.

על אף הסכם שלום שנחתם בשנה שעברה עם כמה מארגוני המורדים בסודאן, חלה התגברות באלימות בדארפור שבמערב, כמו גם בין כוחות מקומיים במזרח המדינה. השבוע, בני שבט אל-בג'א חסמו את הגישה לפורט סודאן ואת הכבישים המובילים אליה.

כלכלת סודאן הייתה במשבר עמוק עוד לפני החלפת המשטר ב-2019, וממשלת המעבר העבירה תכנית רפורמות בפיקוחה של קרן המטבע הבינלאומית. כחלק מהבעת התמיכה של המערב ברשויות בחרטום, "מועדון פריז", שבו חברים הנושים של סודאן, הסכים ביולי לבטל חוב בסך 14 מיליארד דולר.

ואולם, האזרחים עדיין סובלים מאינפלציה מהירה שגורמת למחסור במוצרים בסיסיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully