וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 63 שנה: סודאן אישרה את ביטול החרם על ישראל

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 19:35

בהתאם לדרישה הישראלית, הממשלה הסודאנית ביטלה את החוק מ-1958 שאסר על אזרחיה לסחור עם ישראל. המהלך צריך לעבור את אישור יו"ר מועצת הריבונות הזמנית של המדינה והפרלמנט. השבוע היה אמור להיערך באבו דאבי טקס החתימה על הסכם הנורמליזציה, אך הושעה על ידי האמירויות

עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש מועצת הריבונות של סודאן, בפגישה עם גורמים בחריינים בחרטום, 15 בספטמבר 2020. MAZEN MAHDI, AFP, GettyImages
צריך לאשר סופית את ביטול החוק. יו"ר מועצת הריבונות הזמנית של סודאן/GettyImages, MAZEN MAHDI, AFP

חמישה חודשים אחרי ההכרזה על הסכם הנורמליזציה בין המדינות, ממשלת סודאן אישרה היום את ביטול חוק החרם על ישראל משנת 1958. כל שרי הממשלה למעט אחד הצביעו בעד ההחלטה. המהלך עוד צריך לעבור את אישורו של יו"ר מועצת הריבונות הזמנית של סודאן הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן ואת אישור הפרלמנט הסודאני.

חוק החרם אסר על אזרחים סודאנים לבקר בישראל, לסחור איתה, לייבא מוצרים ישראליים, לקיים קשרים עם גורמים ישראליים ואפילו לסחור עם חברות להן סניפים בישראל. אזרחים סודאנים שביקרו בישראל היו עלולים לעמוד לדין ולספוג עונשים חמורים.

ביטול חוק החרם היה דרישה ישראלית כחלק מתהליך הנורמליזציה בין המדינות. ישראל הבהירה לסודאנים כי ללא ביטול החוק יהיה קשה לקדם את הקשרים הכלכליים, ובמיוחד השקעות ישראליות בסודאן. סוגיית חוק החרם היתה אחת המרכזיות בביקורו של שר המודיעין אלי כהן בסודאן בסוף חודש ינואר.

החוק החדש מספק הגנה לכל המבקש ליצור קשרים עם ישראל, או המצהיר על כך פומבית בתקשורת, כולל ברשתות החברתיות, ומאפשר לחברות ואנשים פרטיים להתעסק, לסחור ולנסוע לישראל. כמו כן, החוק מאפשר חילופי קשרים דיפלומטיים בין שתי המדינות, כולל פתיחת שגרירויות או כל משרד לייצוג דיפלומטי.

שר המודיעין אלי כהן, 18 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"ההסכם יתרום ליציבות ולשגשוג של שתי המדינות", שר המודיעין כהן/פלאש 90, יונתן זינדל

השר כהן בירך על החלטה הסודאנית לביטול החוק "זהו צעד חשוב והכרחי לקראת החתימה על הסכם השלום בין המדינות. שיתופי פעולה בין המדינות יסייעו הן לישראל והן לסודאן ויתרמו ליציבות הביטחונית האזורית שהינה חיונית לפיתוח הכלכלי באזור". כהן עוד הוסיף כי "סודאן היא מהמדינות החשובות באפריקה והסכם שלום איתה יחזק את מעמדנו הבינלאומי, ויתרום ליציבות ולשגשוג של שתי המדינות".

בשבועות האחרונים המשיכו המגעים בין ישראל לסודאן על ניסוח ההסכם לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות. פקידים ישראלים בכירים ציינו כי ההסכם למעשה הושלם והחתימה עליו מחכה למועד שיתאים גם לממשל האמריקני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה לקיים את טקס החתימה על ההסכם באבו דאבי לפני הבחירות האחרונות, וביקש מיורש העצר מוחמד בין זאיד לקדם זאת. באמירויות רצו לקיים את האירוע בהשתתפות של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן.

המועד לקיום הטקס היה אמור להיות השבוע, אלא שבעקבות המתיחות שנוצרה סביב סוגיית ביקורו של נתניהו באמירויות לפני הבחירות והתחושה באמירויות שנתניהו מנסה לנצל אותם לטובת קמפיין הבחירות שלו - הם השעו את התכנית עד להודעה חדשה.

  • עוד באותו נושא:
  • סודאן
  • חרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully