וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים וסודאן מהדקות יחסים, ומגבשות חזית אחידה נגד אתיופיה

עודכן לאחרונה: 7.3.2021 / 11:00

א-סיסי הגיע לביקור בחרטום לראשונה מאז ההפיכה לפני כשנתיים כדי לדון בסכר שמקימה אתיופיה על הנילוס. "מתנגדים לכפיית עובדות בשטח", אמר נשיא מצרים, אחרי שאדיס אבבה הבהירה כי תמשיך במילוי הסכר גם ללא הסכם. מצרים אף תומכת בסודאן בסכסוך הגבול שלה עם אתיופיה

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומנהיג סודאן עבד אל-פתאח אל-בוהראן בחרטום, 6 במרץ 2021. רויטרס
רוצים לחדש את השיחות בתיווך הקהילה הבינלאומית. א-סיסי ובורהאן בחרטום, אתמול/רויטרס

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הזהיר אתמול (שבת) את אתיופיה מהמשך מילוי הסכר שהיא מקימה בנהר הנילוס, במהלך ביקורו הראשון בסודאן מאז הפלתו של הרודן עומר אל-בשיר לפני כשנתיים.

מצרים, סודאן ואתיופיה מקיימות במשך קרוב לעשור שיחות על מילוי ותפעול סכר התחייה האתיופי הגדול, שבנייתו בנילוס הכחול החלה ב-2011. מצרים רואה בו איום על אספקת המים שלה, וסודאן חוששת שהסכרים שלא ייפגעו אם אתיופיה תמשיך למלא את הסכר לפני ששלוש המדינות יגיעו להסכם.

"אנחנו מתנגדים למדיניות של כפיית עובדות בשטח והרחבת השליטה על הנילוס הכחול דרך צעדים חד-צדדים, מבלי לקחת בחשבון את האינטרסים של סודאן ומצרים", מסר סיסי בהצהרה ששודרה על ידי הטלוויזיה הרשמית בסודאן, לצדו של מנהיג המדינה עבד אל-פתאח אל-בורהאן. אתיופיה, שהשלימה בשנה שעברה את השלב הראשון במילוי הסכר, הכריזה כי היא תתקדם לעבר השלמת השלב השני גם ללא הסכם.

נשיא מצרים אמר כי הוא ועמיתו הסודאני הסכימו לחדש את המשא ומתן בתיווך האיחוד האפריקני, האו"ם, האיחוד האירופי וארצות הברית, על מנת להגיע להסכם לפני עונת השיטפונות.

הקמת סכר התחייה על נהר הנילוס הכחול, אתיופיה, 26 בספטמבר 2019. רויטרס
מצרים רואה בו איום על אספקת המים שלה. הסכר שמקימה אתיופיה בנילוס/רויטרס

הביקור של נשיא מצרים בסודאן השכנה הגיע על רקע המאמצים לחזק את היחסים בין המדינות ובזמן המשבר הצבאי בין סודאן לאתיופיה, וקהיר רמזה על תמיכתה בסכסוך הגבול בין חרטום לאדיס אבבה. בחודשים האחרונים אירעו כמה התנגשויות במחוז הגבול אל-פסחקה. חקלאים אתיופים מעבדים את אדמותיהם בשטח זה, שלטענת סודאן שייך לה.

"הצעדים האחרונים של סודאן להשליט ריבונות בגבולה המזרחי עם אתיופיה הם בהתאם להסכמי גבול בינלאומיים", מסרה לשכת נשיאות מצרים אחרי הביקור של א-סיסי, שבמהלכו נפגש גם עם ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ. בשבוע שעבר חתמו צבא מצרים וצבא סודאן על הסכם לשיתוף פעולה צבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully