וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן: 155 הרוגים בלחימה בדארפור ברקע עזיבת כוח האו"ם

עימותים קשים פרצו בין שבטים ערבים למיעוטים לא-ערבים בחבל שמערב המדינה, בזמן שמשימת שמירת השלום מסתיימת אחרי 13 שנה. למרות כמה הסכמי שלום, שורשי הסכסוך - שליטה על קרקע וגישה למים - לא טופלו. חרטום, שעובר תקופת מעבר עדינה, שלחה גורמים בכירים לאזור

בווידאו: אלפי פליטים חוצים את הגבול לסודאן בגלל הלחימה באתיופיה/צילום: רויטרס

לפחות 155 איש נהרגו בעימותים בחבל דארפור שבסודאן בימים האחרונים, זמן קצר אחרי סיום משימת כוח שמירת השלום באזור. סבב הלחימה האחרון הוא מהקטלניים שדווחו מאז חתימה על הסכם שלום באוקטובר, שלא נגע בסוגיות מרכזיות אחרות שגרמו לסכסוך כמו בעלות על הקרקע וגישה למים. המחוז הרחב ממדים נותר רווי בכלי נשק אחרי עשורים של לחימה.

בדרום דארפור נהרגו לפחות 55 איש בלחימה שפרצה ביממה האחרונה בין השבט הערבי החזק א-רזיקאת לבין רועי בקר וגמלים מבני הפלאטה הלא ערבים, ששורשיהם במערב אפריקה. מנהיג מקומי אמר אתמול לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הלחימה פסקה. לדבריו, כמה בתים הועלו באש במהלך המתקפה.

באל-ג'נינה, בירת מדינת המחוז מערב דארפור, נהרגו לפחות מאה איש בעימותים בין קבוצות אתניות יריבות מאז סוף השבוע.

אזרחים סודאניים מפגינים נגד עזיבת מועצת הביטחון של האו"ם בצפון דארפור, 29 בדצמבר 2020. רויטרס
חשש מהמשך שפיכות הדמים. הפגנה בדארפור נגד עזיבת המשקיפים, בחודש שעבר/רויטרס

הרשויות הסודאניות בחרטום הודיעו על שליחת משלחת "רמת-דרג" לאזור ועוצר הוטל באזור, והאו"ם הביע דאגה עמוקה מהמצב. לפי הארגון "הצילו את הילדים", לפחות 50 אלף איש נעקרו מבתיהם. סודאן נמצאת בתקופת מעבר שברירית מאז הפלתו של הרודן עומר אל-בשיר במהפכה באפריל 2019.

איגוד המקצוענים של סודאן, ארגון-גג שהוביל את ההפגנות נגד בשיר, אמר אתמול כי האלימות חשפה את "הפערים" בהסכם השלום, שלדבריו לא נגע בשורשי הסכסוך. מאז פרוץ המלחמה ב-2003 בין מורדים מקרב מיעוטים אתניים לבין הממשל הערבי בחרטום, כ-300 אלף איש נהרגו וכשני מיליון וחצי תושבים נעקרו מבתיהם, לפי נתוני האו"ם.

בשיר, המוחזק במאסר ועומד למשפט בחרטום, מבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג באשמת רצח עם ופשעי מלחמה בדארפור. המשטר שלו גייס וחימש את מיליציית הג'נג'וואיד הידועה לשמצה.

אזרחים סודאניים מפגינים נגד עזיבת מועצת הביטחון של האו"ם, 29 בדצמבר 2020. רויטרס
כ-300 אלף איש נהרגו וכשני מיליון וחצי תושבים נעקרו מבתיהם במהלך הלחימה בדארפור/רויטרס

אף שהלחימה דעכה במרוצת השנים, מעת לעת עדיין פרוצים עימותים בין הקבוצות והשבטים היריבים, בעיקר בין הערבים הנוודים לבין החקלאים. כוח שמירת השלום של האו"ם ושל האיחוד האפריקני סיים את הפעילות באזור ב-31 בדצמבר, אחרי 13 שנה. בתוך חצי שנה אמורים לסגת כל 8,000 החיילים והאזרחים שמנה הכוח. בסוף החודש שעבר מחו תושבים בדארפור נגד סיום המשימה מחשש להתחדשות האלימות.

ההסלמה באלימות מגיעה חודשים ספורים לאחר שהמדינה הצטרפה באופן רשמי להסכמי אברהם, בהם חתמה על נורמליזציית היחסים עם ישראל. במסגרת ההסכם, סודאן גם יצאה רשמית מרשימת המדינות התומכות בטרור של ארצות הברית לאחר 27 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully