וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן יצאה רשמית מרשימת הטרור של ארה"ב אחרי 27 שנה

שגרירות ארה"ב בחרטום הודיעה כי המהלך נכנס לתוקף בתום 45 הימים שבהם בחן הקונגרס את החלטת טראמפ. הסרת סודאן מהרשימה, שאליה הוכנסה אחרי שנתנה מקלט לאל-קאעדה, הייתה אחד מתנאיה לנורמליזציה עם ישראל

בווידאו: נתניהו מברך על הסכם הנורמליזציה עם סודאן/צילום: לע"מ

סודאן יצאה רשמית מרשימת המדינות התומכות בטרור של ארצות הברית אחרי 27 שנה - כך הודיעה היום (שני) שגרירות ארצות הברית בחרטום. "שר החוץ חתם על הודעה שקובעת כי הסרת סודאן מהגדרת מדינה תומכת טרור נכנסת לתוקף החל מהיום (14 בדצמבר), ותפורסם ברישום הפדרלי", נמסר בהודעת השגרירות.

סודאן הוכנסה לרשימה השחורה ב-1993, אחרי שהרודן לשעבר עומר אל-בשיר הואשם במתן מקלט לארגוני טרור, בראשם אל-קאעדה, אחרי הפיגוע במרכז הסחר העולמי בניו יורק באותה שנה. המהלך ניתק את סודאן מסיוע והשקעות של הקהילה הבינלאומית.

השלמת המהלך הגיעה אחרי 45 ימים שבהם בחן הקונגרס את הנושא בעקבות הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כוונתו להסיר את סודאן מהרשימה. בהמשך לכך, ישראל וסודאן הודיעו על כוונתן לנרמל את היחסים ביניהן, אך בחרטום גם דורשים להעביר חוק שיגן עליהם מפני תביעות נוספות של קורבנות טרור.

"אחרי שלושה עשורים של בידוד בינלאומי ב-SSTL, סודאן חוזרת רשמית לקהילה הבינלאומית כאומה שוחרת שלום התומכת ביציבות העולמית", צייץ היום ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוק. "ההישג הזה מביא עמו הזדמנויות רבות לפיתוחה של סודאן, ואנחנו מודים לכל המעורבים שאפשרו זאת".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. AP
אחד התנאים לנורמליזציה עם ישראל. פומפאו ומנהיג סודאן בורהאן/AP

בתמורה להוצאתה מרשימת המדינות תומכות הטרור, סודאן הסכימה לשלם 335 מיליון דולר פיצויים לקורבנות אמריקניים שנהרגו בפיגועים של אל-קאעדה בשגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה ב-1998. יותר מ-220 איש נהרגו אז ואלפים נפצעו, והמתקפות בוצעו בזמן שמנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לדאן חי בסודאן.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר היום כי זהו צעד בדרך לשיתוף פעולה נרחב יותר בין שתי המדינות. "המהלך התאפשר הודות למאמצים של ממשלת המעבר של סודאן, הפועלת באומץ רב ומתרחקת ממדיניות משטר בשיר", אמר פומפאו בהתייחסו לרודן, שהודח בשנה שעברה לאחר 30 שנות שלטון.

מאז הפלתו של בשיר, היחסים בין סודאן לארצות הברית השתפרו. סודאן זקוקה נואשות לסיוע בינלאומי בשל מצבה הכלכלי הרעוע שהחריף בשל שיטפונות קשים שפקדו אותה בחודשים האחרונים. היא הצטרפה לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין בהסכמתה לכונן יחסים עם ישראל, אם כי הסוגייה רגישה יותר אצלה בהשוואה למדינות המפרץ.

בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי ישראל פועלת לשכנע סנאטורים אמריקנים בכירים לאשר חוק שיעניק לסודאן חסינות מפני תביעות עתידיות של קורבנות טרור, בעקבות בקשה של בכירים סודאנים. הם הבהירו למחוקקים האמריקנים שאם החוק לא יעבור - תהיה לכך השפעה שלילית, לא רק על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודאן אלא גם על הסכמי נורמליזציה עתידיים כיוון שמדינות ערביות לא יהיו בטוחות שההסכמים עמן יכובדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully