וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: סודאן איימה בהקפאת הנורמליזציה אם לא תובטח חסינות מתביעות טרור

1.12.2020 / 18:52

יו"ר מועצת הריבונות במדינה הזהיר את וושינגטון כי חרטום תעצור את נרמול היחסים עם ישראל, אם לא יאושר עד סוף דצמבר החוק שאמור למנוע תביעות נגדה מצד קורבנות טרור. פומפאו הבטיח לסודאן כי החוק יעבור בקרוב, אך בקונגרס מתנהל ויכוח בנושא בהובלת סנאטורים דמוקרטים

בווידאו: התפתחויות חיוביות ביחסי סודאן וישראל/צילום: רויטרס

סודאן איימה בפני ארצות הברית בהקפאת הנורמליזציה עם ישראל אם לא תובטח למדינה חסינות מתביעות טרור - כך דווח הערב (שלישי) בניו-יורק טיימס. לפי הדיווח, יו"ר מועצת הריבונות הזמנית בסודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, הזהיר אתמול בשיחת טלפון עם שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי אם הקונגרס האמריקני לא יאשר עד סוף דצמבר את החוק שנותן לסודאן חסינות מפני תביעות עתידיות של קורבנות טרור אמריקנים - סודאן תקפיא את תהליך הנורמליזציה עם ישראל.

פומפאו ניסה להרגיע את בורהאן והבטיח כי בשבועות הקרובים הקונגרס יאשר את חוק החסינות. לפי הדיווח, ממשל טראמפ אף מתכנן לקיים טקס חתימה חגיגי על ההסכם בין סודאן לבין ישראל מאוחר יותר החודש.

למרות ההבטחה של פומפאו, בקונגרס האמריקני נמשך הוויכוח סביב חוק החסינות לסודאן. את ההתנגדות לחסינות מובילים הסנאטורים הדמוקרטים רוברט מננדז וצ'אק שומר שטוענים כי לא יסכימו למנוע מאמריקנים שנפגעו בפיגועי 11 בספטמבר להגיש תביעות נגד ממשלת סודאן על רקע שיתוף הפעולה שלה בעבר עם ארגון אל-קאעידה.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. AP
בסודאן מאיימים. אל-בורהאן ופומפאו/AP

גם מננדז וגם שומר מעוניינים לקדם את הסכם הנורמלזיציה בין ישראל לסודאן ורוצים לסייע לסודאן כלכלית, אך טוענים כי לא יעשו זאת על חשבון קורבנות הטרור האמריקנים.

ישראל וסודאן הכריזו לפני כחודש על הסכם נורמליזציה בין המדינות, בתיווך ארצות הברית. לחתימה על ההסכם קדמה הסכמה מצד ארצות הברית להסיר את סודאן מרשימת המדינות נותנות החסות לטרור, והנשיא דונלד טראמפ אכן חתם על צו שמסיר את המדינה מהרשימה. טראמפ הודיע לקונגרס, שעליו לאשר את המהלך, על הצעד, לאחר שסודאן העבירה 335 מיליון דולרים כפיצוי לקורבנות הטרור ובני משפחותיהם. הסרת סודאן מהרשימה הייתה התנאי המרכזי שהעמידו במדינה להתקדמות לכיוון נורמליזציה עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully