וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב על ההפיכה בסודאן: צריך להעריך מחדש את מאמצי הנורמליזציה עם ישראל

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 9:14

וושינגטון הודיעה על הקפאת סיוע של 700 מיליון דולר לחרטום בעקבות השתלטות הצבא והדחת ממשלת המעבר האזרחית. לפחות 7 מפגינים נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון. "אנחנו נגן על הדמוקרטיה עד הסוף"

בווידאו: בדרך להפיכה צבאית בסודאן/מערכת וואלה!

ארצות הברית אמרה הערב (שני) כי יהיה צורך להעריך מחדש את הנורמליזציה בין סודאן לישראל בעקבות ההפיכה הצבאית במדינה. וושינגטון הודיעה על הקפאת הסיוע בסך 700 מיליון דולר לחרטום בעקבות הדחת הממשלה האזרחית על ידי הפלג הצבאי בשלטון המעבר שקם לאחר המהפכה ב-2019.

סודאן הייתה אחת מארבע מדינות ערביות שכוננה יחסים עם ישראל בתיווך ממשל טראמפ בשנה שעברה, אך תהליך הנורמליזציה עמה הוא האיטי ביותר. הפלג האזרחי בשלטונות המעבר הסתייג מכינון היחסים ללא תמיכת הציבור, שרובו עדיין מזדהה עם הסוגייה הפלסטינית. לאחרונה דווח על אפשרות לקיום טקס חתימה רשמי בוושינגטון, אך האירועים האחרונים ככל הנראה יסכלו זאת.

גורמים דיפלומטיים אמרו כי מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס מחר ולדון על האירועים בסודאן בדלתיים סגורות, בעקבות בקשתן של ארצות הברית ושל מדינות אירופיות אחרות. מדינות המערב, האו"ם והאיחוד האפריקני הפצירו במשטר הצבאי לשחרר את ראש הממשלה, עבדאללה חמדוכ, ובכירים אחרים שנעצרו במהלך הלילה.

ההפיכה הובילה להפגנות נגד הצבא בחרטום הבירה ובערים אחרות במדינה. לפי האופוזיציה, לפחות שבעה בני אדם נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון ועוד 140 נפצעו. שגרירות ארצות הברית בחרטום קראה לאזרחים אמריקנים הנמצאים במדינה להישאר בבתיהם.

מפגין ברחובות חרטום, סודאן, בעקבות ההפיכה הצבאית, 25 באוקטובר 2021. רויטרס
"בורהאן לא יכול לרמות אותנו. זאת הפיכה צבאית". הפגנה בחרטום/רויטרס

איימן אחמד, מפגין בן 21 מאום דורמאן, הסמוכה לחרטום, אמר לרויטרס: "אנחנו נגן על הדמוקרטיה עד הסוף". מפגין אחר, שהזדהה בשם סלאח, תקף את מנהיג הצבא עבד אל-פתאח אל-בורהאן: "בורהאן לא יכול לרמות אותנו. זאת הפיכה צבאית".

בצהריים, שעות אחרי תחילת ההפיכה, אל-בורהאן הודיע על פיזור מועצת הריבונות ועל ממשלה זמנית חדשה, עד לקיום בחירות חדשות ביולי 2023. הוא הוסיף שסודאן מחויבת לכל ההסכמים הבינלאומיים שעליהם היא חתומה.

"אנחנו מבטיחים את המחויבות של הכוחות המזוינים להשלמת העברת השלטון הדמוקרטית לממשלה אזרחית נבחרת", הצהיר אל-בורהאן בדברים ששודרו בטלוויזיה הרשמית. "המדינה חווה עכשיו איום ממשי וסכנה לחלומותיהם של הצעירים ולתקווה של האומה".

הגנרל הכריז על הדחת מושלי המדינות ועל הקפאת עבודת היחידה למאבק בשחיתות והוועדה שחקרה מעשי טבח במפגינים לאחר המהפכה ב-2019. לטענתו, הצבא היה מחויב לפעול בשל עימותים פנימיים בין חלק מהכוחות הפוליטיים, "הרעב לכוח" ו"ההסתמה לכאוס ולאלימות".

מנהיג צבא סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, מכריז על פיזור הממשלה, 25 באוקטובר 2021. AP
תפס את השלטון בכוח. הגנרל אל-בורהאן מכריז על פיזור הממשלה, היום/AP

משרד התקשורת, אחד מגופי הממשלה היחידים שעוד מתפקדים מחוץ לשליטת הצבא, האשים את בורהאן ב"הפיכה צבאית". מוחמד חסן א-תעאיישי, חבר במועצה הריבונית שפוזרה על ידי הצבא, אמר כי ההפיכה היא "טיפשות פוליטית" והבטיח להתנגד לה "עד לטיפת הדם האחרונה".

איגוד העובדים המקצועיים בסודאן, שהוביל את המחאה נגד המשטר הקודם של אל-בשיר, קורא לשביתה כללית ולמרי אזרחי בעקבות ההפיכה. "אנחנו קוראים להמונים לצאת לרחובות ולאייש אותם, לסגור את כל הכבישים עם מתרסים, לפתוח בשביתה כללית ולא לשתף פעולה עם הקושרים ולפתוח במרי אזרחי נגדם", מסרה הקבוצה בהצהרה שפרסמה בפייסבוק.

המתיחות בסודאן גברה בתקופה האחרונה, מאז שניסיון הפיכה אחר בחודש שעבר הצית משבר בין הצבא לקבוצות האזרחיות שחלקו את השלטון מאז הפלת הרודן עומר אל-בשיר ב-2019. הפלג האזרחי האשים את הגנרלים ביצירת משבר מדומה שנועד להצדיק את תפיסת השלטון בכוח, ובימים האחרונים יצאו תומכי הצבא, חלקם לפי דיווחים בתשלום, להפגין בחרטום בקריאה להפיכה צבאית.

עם זאת, מספרם היה נמוך משמעותית מעשרות אלפי תומכי הממשלה האזרחית שהפגינו ביום חמישי בחרטום בדרישה להשלים את תקופת המעבר. ממשל המעבר בסודאן הוציא את המדינה מהבידוד הבינלאומי הממושך שבו היא הייתה שרויה תחת משטרו האסלאמיסטי של בשיר, והיא אף החלה בנורמליזציה ביחסיה עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully