וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ענק על מנת הבוסטר נגד הקורונה: מפחית מחלה קשה ב-92% ותמותה ב-81%

עודכן לאחרונה: 30.10.2021 / 18:52

המחקר של כללית והארוורד בחן במהלך התפרצות הדלתא בארץ נתונים מ-728,321 מתחסנים שקיבלו את המנה השלישית, לעומת מספר זהה של מחוסנים רק בשתי המנות המקוריות. במקביל, עלה כי בכל קבוצת גיל באוכלוסייה הכללית החלה ההדבקה לרדת 10-7 ימים אחרי שקיבלה זכאות לבוסטר

בווידאו: מחקר על חיסון הקורונה בבני 18-12: יעילות של 90% בהדבקה ו-93% במניעת תסמינים/צילום: כללית שירותי בריאות

מחקר משותף של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד המתפרסם הלילה (שבת) בכתב העת הרפואי המוביל "The Lancet", מספק הערכה מקיפה לגבי מידת היעילות של מנת החיסון השלישית נגד קורונה. מהמחקר עולה כי ישנה הפחתה ב-93% אשפוזים הקשורים למחלת הקורונה; הפחתה ב-92% מחלה קשה; והפחתה ב-81% תמותה הקשורה לתחלואה בקורונה.

קבוצת ההשוואה בחיסון השלישי הורכבה מ-728,321 שקבלו שתי מנות כחמישה חודשים או יותר קודם לכן. למחוסנים אלו נותרו שאריות הגנה מהשני החיסונים הקודמים, ומנת הבוסטר העלתה את ההגנה שלהם בעשרות אחוזים, לעומת מספר זהה של משתתפים שבחרו שלא לקבל את מנת הבוסטר, וכן נותרו עם ההגנה של שתי המנות הראשונות בלבד. המחקר לא כלל כאלו שבחרו לא להתחסן כלל.

נתוני המתחסנים שנבדקו הם בתקופה שנעה בין 30 ביולי האחרון עד 23 בספטמבר, במקביל לגל הקורונה הרביעי בישראל, במהלכו וריאנט הדלתא (B.1.617.2) היה הזן הדומיננטי בארץ.

חיסון שלישי באיכילוב 1 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
קבלת בוסטר בבית החולים איכילוב, תל אביב/ראובן קסטרו

ההתאמה בין קבוצות המחקר בוצעה בהתבססות על מערך נרחב של מאפיינים דמוגרפיים, גיאוגרפיים ובריאותיים הקשורים לסיכון למחלה קשה, למצב הבריאותי ולהתנהגויות בריאות. כמו כן, ההקצאה לקבוצות המחקר בוצעה באופן דינמי על בסיס סטטוס החיסון היומי וכ-198,476 אנשים עברו מהקבוצה הלא מחוסנת לקבוצה המחוסנת במהלך תקופת המחקר.

בנוסף, המחקר כלל גם ניתוח נוסף, ברמת האוכלוסייה, שמצא כי בכל קבוצת גיל, שיעורי ההדבקה בקורונה החלו לרדת כ-10-7 ימים לאחר שקבוצת גיל זו הפכה זכאית למנה השלישית. גודל המחקר אפשר גם הערכה מדויקת של יעילות החיסון על פני תקופות זמן שונות, תת-אוכלוסיות שונות (לפי מין, גיל ומספר מחלות נלוות), ותוצאות חמורות שונות.

"מידע מבוסס לכל מי שעדיין מהסס", פרופ' בליצר

לדברי פרופ' רן בליצר, ראש מערך חדשנות בכללית ומנהל מכון כללית למחקר, אמר על תוצאות המחקר כי הן "מדגימות באופן משכנע כי המנה השלישית של החיסון יעילה ביותר במניעת תחלואה קשה ואשפוז עקב מחלת הקורונה בקבוצות גיל שונות ובתתי קבוצות שונות באוכלוסייה, שבוע לאחר קבלת המנה השלישית.

תוצאות אלו חשובות ביותר ונותנות מידע מבוסס ומתוקף לכל מי שעדיין מהסס לגבי קבלת המנה השלישית - בישראל ובמדינות אחרות בעולם. זהו המחקר הראשון המתפרסם לאחר בקרת עמיתים שמעריך את היעילות של מנה שלישית של החיסון נגד תוצאות חמורות תוך תקנון למגוון משתנים, לרבות מחלות נלוות וגורמים התנהגותיים", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully