וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן לגנץ: היקף תכניות הבנייה בהתנחלויות בלתי מקובל

עודכן לאחרונה: 27.10.2021 / 15:13

בשיחת טלפון מתוחה עם שר הביטחון שהתקיימה אתמול הבהיר שר החוץ האמריקני כי הוא מצפה מישראל להתחשב יותר בעתיד בעמדת ארה"ב בנושא ההתנחלויות. גנץ השיב: צמצמתי את היקף הבניה ככל האפשר. נבצע עוד צעדים עבור הפלסטינים

בווידאו: אנתוני בלינקן מדבר על עסקת הצוללות עם אוסטרליה/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן קיים שיחת טלפון מתוחה ביום שלישי עם שר הביטחון בני גנץ במהלכה הוא הביע מחאה על ההחלטה לאשר תכנון ובניה של 3,000 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות בגדה המערבית - כך אמרו שלושה פקידים ישראלים בכירים שעודכנו בפרטי השיחה.

השיחה בין בלינקן לגנץ היתה הדרג הגבוה ביותר בו העביר ממשל ביידן לממשלה בירושלים את חוסר שביעות רצונו מההחלטה לקדם בניה חדשה בהתנחלויות. היא הגיעה אחרי חילופי מסרים בערוצים שקטים בדרגים נמוכים יותר וכן מסרים פומביים של דובר משרד החוץ בוושינגטון.

מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי התכנסה היום לראשונה אחרי קרוב לשנה ואישרה קידום של תכנון ובניה בשורה ארוכה של התנחלויות. זו היתה הפעם הראשונה שמתבצע אישור כזה מאז כניסת הנשיא ביידן לבית הלבן בחודש ינואר.

גנץ, בלינקן. משרד החוץ האמריקאי, אתר רשמי
בלינקן וגנץ בבית הלבן/אתר רשמי, משרד החוץ האמריקאי

אישור הבניה החדשה בהתנחלויות היה אמור להתבצע כבר בחודש אוגוסט לפני נסיעתו של ראש הממשלה בנט לוושינגטון לפגישתו הראשונה עם הנשיא ביידן. עם זאת כינוס מועצת התכנון נדחה באותה עת בשל שביתה של עובדי המנהל האזרחי. בשבוע שעבר הודיע משרד הביטחון על מועד חדש לכינוס המועצה כדי לאשר את תכניות הבניה בהתנחלויות. בהודעה נמסר כי מספר יחידות הדיור שיאושרו יגדל מ-2200 לכ-3000.

בשבועות האחרונים ממשל ביידן לחץ בערוצים שקטים על ממשלת ישראל לא להתקדם עם אישור תכניות הבניה ולא לכנס את מועצת התכנון של המנהל האזרחי. בשבוע שעבר אחרי הודעת משרס הביטחון על הכוונה לכנס את המועצה פנה ממלא מקום שגריר ארה"ב בירושלים מייקל ראתני ליועצת המדינית של ראש הממשלה בנט שמרית מאיר והתלונן על ההחלטה. בכירים ישראלים הגדירו את השיחה בין השניים "קשה".

ביום שלישי הלחץ האמריקני הסלים ועלה מדרגה כאשר שר החוץ האמריקני בלינקן התקשר לשר הביטחון בני גנץ והבהיר לו כי תכניות הבניה החדשות "בלתי מקובלות" גם בשל המספר הגדול של יחידות דיור וגם בגלל הפיזור הגיאוגרפי שלהן - בעיקר בהתנחלויות מבודדות בעומק הגדה המערבית. פקידים ישראלים בכירים אמרו כי בלינקן ביקש מגנץ לקחת יותר בחשבון את העמדה האמריקנית לגבי ההתנחלויות בעתיד.

בנייה שטחים התנחלות אבני חפץ. ראובן קסטרו
בנייה בהתנחלות אבני חפץ/ראובן קסטרו

גנץ השיב לבלינקן במהלך השיחה כי הוא צמצם ככל האפשר את מספר יחידות הדיור שתכנונן ובנייתן תקודמנה. פקידים ישראלים בכירים אמרו כי גנץ הוסיף שהוא מבין את הרגישויות של ממשל ביידן בנוגע להתנחלויות והדגיש כי ייקח אותן בחשבון בעתיד.

שר הביטחון אמר לבלינקו כי לצד השיח בנושא ההתנחלויות והמחלוקת בנושא מדיניות ממשלת ישראל היא חיזוק הרשות הפלסטינית ושיפור חייהם של הפלסטינים בגדה המערבית. פקידים ישראלים בכירים ציינו כי גנץ אמר לבלינקן שהוא אישר קידום תכניות לבניית 1300 יחידות דיור לפלסטינים בגדה המערבית, דבר שלא קרה למעלה מעשור.

גנץ אמר לשר החוץ האמריקני שהוא סופג ביקורת על כך שנפגש עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס ועל כך שאישר רישומם של 4000 פלסטינים במרשם האוכלוסין בגדה המערבית. "אני מתכנן לבצע עוד צעדים כאלה בקרוב", אמר גנץ לבלינקן.

"האמריקנים הוציאו לנו כרטיס צהוב"

בכיר ישראלי שעודכן בפרטי השיחה אמר שהיא היתה "קשה". הבכיר הישראלי הוסיף: "האמריקנים הוציאו לנו כרטיס צהוב".

המחלוקת הנוכחית בנושא ההתנחלויות החלה באותו שבוע שבו גנץ חתם על צווים שהגדירו ששה ארגונים פלסטינים בלתי ממשלתיים כארגוני טרור. שני הנושאים עוררו תגובה פומבית ביקורתית מצד משרד החוץ בוושינגטון. זו היתה הפעם הראשונה שביקורת כזו נשמעה מצד האמריקנים מאז הקמת הממשלה החדשה בישראל.

בכירים ישראלים הודו כי העמדה האמריקנית בנושא ההתנחלויות תקיפה יותר מכפי שציפו בירושלים. עם את הם הוסיפו כי בשלב זה הביקורת הפומבית מגיעה רק ממשרד החוץ האמריקני כאשר הבית הלבן עדיין לא נכנס לסוגיה באופן משמעותי. "אסור לנו לבזבז את הרצון הטוב שיש לממשל האמריקני כלפינו", אמר בכיר ישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully