וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן במסר ללשכת ראש הממשלה: רסנו בנייה בהתנחלויות

עודכן לאחרונה: 6.10.2021 / 22:23

ממלא מקום שגריר ארה"ב בירושלים שוחח בשבוע שעבר עם יועציו של בנט והבהיר כי הנשיא רוצה לראות הפחתה בבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית. בכיר ישראלי אמר לוואלה! כי "יש רגישות רבה מול האמריקנים" ולכן עדיין לא נקבע מועד לכינוס הוועדה שמאשרת תכנון ובנייה בהתנחלויות

בווידאו: בנט חושף במליאת הכנסת מבצע של המוסד לאיתור מידע על רון ארד/צילום: ערוץ הכנסת

ממשל ביידן העביר בשבוע שעבר מסר שקט ללשכת ראש הממשלה נפתלי בנט ובו בקשה לרסן בנייה חדשה בהתנחלויות בגדה המערבית, כך אמרו בכירים ישראלים שמעורים בפרטים.

לסוגיית ההתנחלויות יש פוטנציאל להפוך למוקד מתיחות בין ישראל לארצות הברית אך גם בבית הלבן וגם בלשכת ראש הממשלה רוצים להימנע מכך ולנסות להגיע להבנות בערוצים שקטים.

הבכירים הישראלים אמרו כי ממלא מקום שגריר ארצות הברית בירושלים מייקל רטני התקשר לבכירים בלשכת ראש הממשלה בשבוע שעבר ואמר כי ממשל ביידן היה רוצה לראות ריסון או הפחתה של התכנון והבנייה החדשה בהתנחלויות.

רטני העלה בשיחה גם את הדאגות האמריקניות לגבי בנייה עתידית אפשרית בשטח הרגיש E1 בין ירושלים למעלה אדומים שבנייה בו תחצוץ בין צפון הגדה המערבית לדרומה ותקשה על הקמת מדינה פלסטינית בעלת רצף טריטוריאלי.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, וושינגטון, 24 בספטמבר 2021. רויטרס
אמר לבנט כי הוא מצפה מישראל לנהוג באיפוק. ביידן/רויטרס

בכיר בממשל האמריקני אמר כי מאז הפגישה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה בנט בסוף אוגוסט בוושינגטון הממשל עומד בקשר עם ממשלת ישראל מדי שבוע בנושא ההתנחלויות.

לפני נסיעתו של בנט לוושינגטון היתה אמורה מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי להתכנס כדי לאשר קידום תכנון ובנייה של כ-2,000 יחידות דיור בהתנחלויות ועוד כ-800 יחידות דיור לפלסטינים בשטח C בגדה המערבית.

בנט רצה שהוועדה תקבל החלטה בעניין עוד לפני פגישתו עם ביידן וסבר שבצורה כזו הסיכוי למתיחות ומשבר קטנה יותר. אלא ששביתה עליה הכריזו עובדי המנהל האזרחי גרמה לכך שמועצת התכנון לא התכנסה ואישור התכנון והבנייה בהתנחלויות נדחה לאחרי הפגישה עם ביידן.

במהלך הפגישה עם בנט העלה הנשיא האמריקני את סוגיית ההתנחלויות בשיחה בארבע עיניים ואמר כי הוא מצפה מישראל לנהוג באיפוק בכל הנוגע לאישור בנייה חדשה בהתנחלויות. בכירים ישראלים אמרו כי בנט אמר לביידן שישראל תמשיך לבנות בהתנחלויות רק בהתאם לצורכי "הגידול הטבעי".

שכונת פסגת זאב ליד הכפר הפלסטיני אל-ראם ב-13 בפברואר 2020. רויטרס
"ממשל ביידן מאמין ששני הצדדים צריכים להימנע מצעדים חד צדדיים". ההתנחלות פסגת זאב/רויטרס

כאשר בנט שב מוושינגטון הוא נפגש עם כמה מראשי המתנחלים. לפי דיווח באתר "זמן ישראל" בנט אמר לראשי המתנחלים כי הוא אמר "לא" לביידן על בקשתו בנושא ההתנחלויות. הדיווח הזה היה אחת הסיבות לכך שבממשל האמריקני חשו צורך לחדד את המסר בנושא ההתנחלויות ולשלוח את רטני להעביר אותו ליועצי בנט.

בששת השבועות שעברו מאז שבנט חזר מוושינגטון לא נקבע מועד לכינוס מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי כדי לאשר את קידום תכניות הבנייה בהתנחלויות. בכיר ישראלי אמר כי "יש רגישות רבה כרגע מול האמריקנים בכל הנוגע להתנחלויות. זו הסיבה שקידום הבנייה החדשה מתעכב".

דובר מטעם שגרירות ארצות הברית בירושלים סירב להתייחס לשיחות דיפלומטיות עם ממשלת ישראל. עם זאת הדובר מטעם השגרירות האמריקנית אמר כי "ממשל ביידן מאמין ששני הצדדים צריכים להימנע מצעדים חד צדדיים שיגבירו את המתיחות ויחתרו תחת המאמצים לקדם את פתרון שתי המדינות - זה כולל בנייה בהתנחלויות". בלשכת ראש הממשלה סירבו גם כן להתייחס לדברים.

רה"מ, נפתלי בנט במהלך אזכרה במלאת חמש שנים למותו של שמעון פרס. הר הרצל, ירושלים 4 באוקטבור 2021. מארק ישראל סאלם, מערכת וואלה!
אמר "לא" לביידן על בקשתו בנושא ההתנחלויות. בנט באזכרתו של פרס/מערכת וואלה!, מארק ישראל סאלם

ממשל ביידן מנסה לאזן בין עמדתו נגד בנייה בהתנחלויות ורצונו לשמר את הסיכוי לפתרון שתי המדינות בעתיד לבין חוסר הרצון של הנשיא להיקלע מחדש לעימות פומבי עם ישראל סביב נושא ההתנחלויות שישאב לתוכו את כל מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית כפי שהיה בתקופת הנשיא אובמה. בנוסף, בבית הלבן יודעים שמתיחות עם ישראל בנושא ההתנחלויות תחשוף את בנט להתקפות מימין דבר שעלול לפגוע ביציבות הממשלה - דבר שממנו האמריקנים רוצים להימנע גם כן.

הימין נגד הממשלה: "מזמינה לחצים בינלאומיים"

בימין הגיבו לפרסום על דרישת ארצות הברית לרסן את הבנייה בשטחי יהודה ושומרון. ממפלגת הציונות הדתית נמסר כי "רפיסותו של בנט וממשלת השמאל שהקים מזמינים לחצים בין לאומיים. דה פקטו יש הקפאת בנייה ביהודה ושומרון. מדינת ישראל כבר היום, משלמת מחירים כבדים על ההתנהלות הכושלת של ממשלת בנט, לפיד ועבאס".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר כי "מי שמוכן להתחייב בפני נשיא ארה"ב שישתוק לגבי הסכם הגרעין המסוכן, ושבקריצת עין שולח את שרי ממשלתו לאבו מאזן, יקשיב ביתר שאת גם לכל דרישה ל'ריסון' הבנייה, שגם כך כמעט לא קיימת בממשלה האנטי-ציונית הזו. בכל מקרה, בנט לא צריך את ביידן כדי לא לבנות, יש לו את מרצ ועבאס שיגרמו לו להרוס".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "ממשל ביידן לא מתערב בהשתלטות של הרשות הפלסטינית בשטחי C, וממשלת ישראל לא מסוגלת להגיד לא לביידן. במקום לבנות בתנופה בכל מרחבי ארץ ישראל, הממשלה ממשיכה להתרפס בפני תומכי הטרור כדי לשמור על יציבותה".

בתגובה לפרסום בוואלה!, מסר יו"ר מועצת יש"ע דויד אלחייני כי "מוטב לממשל ביידן שלא יתערב בעניינים הפנימיים של ישראל. הנשיא ביידן יודע שפגיעה בבנייה בהתיישבות ביהודה שומרון ובבקעת הירדן משמעותה נפילת הממשלה הנוכחית. לא נסבול התערבות אמריקנית גסה זו, ואנחנו מצפים מראש הממשלה נפתלי בנט לדחות על הסף דרישה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully