וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא בטוח שיש תועלת": מיכאלי תבחן מחדש את חובת התקנת המערכות לשכחת ילדים ברכבים

עודכן לאחרונה: 29.10.2021 / 13:23

שרת התחבורה הציגה את הנושא בוועדת הכלכלה לקראת כניסתה לתוקף של התקנה במרץ 2022, ותקפה את קודמתה בתפקיד: "הדברים לא התקבלו בצורה מקצועית". יו"ר הוועדה ביטון הביע תסכול מהיעדר ההחלטיות; הציע לדחות את התקנה שוב בתנאי שהמדינה תסבסד 300 אלף ערכות לרכבים ישנים

-/ערוץ הכנסת

שרת התחבורה ויו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרה אתמול (שלישי) כי בכוונת משרדה לבחון מחדש את התקנה המחייבת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכבים פרטיים. מיכאלי דיווחה על הנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, ועוררה חילופי דברים, במהלכם יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) הביע תסכול מהיעדר ההחלטיות בנושא. עם זאת, ביטון הציע כי אם המדינה תסבסד 300 אלף ערכות לרכבים ישנים - הוא ישקול לדחות את התקנה בשנה-שנתיים נוספות.

בפתח הדיון, הזכיר ביטון כי משרד התחבורה ביקש לדחות את יישום התקנה בשנה, אך הוועדה אישרה דחייה של חצי שנה בלבד. בהתאם לכך, כניסתן לתוקף של התקנות נדחתה מ-1 באוגוסט 2021 ל-1 במרץ 2022.

"אני חושבת שלא היתה מחלוקת שהדברים לא התקבלו בצורה סדורה, מקצועית וראויה - ולכן לקחנו זמן לבדוק את זה", תקפה מיכאלי את הליך קבלת ההחלטות תחת השרה הקודמת מירי רגב. "אני חושבת שממשלה שבאה להטיל חובה על האזרחיות והאזרחים צריכה לעשות את זה עם סיבה מאוד טובה, ולא כדי שהיא תרגיש שכתבה חוק ועכשיו הכל בסדר".

יו"ר העבודה מרב מיכאלי בישיבת סיעה, 25 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"הדברים לא התקבלו בצורה מקצועית". מיכאלי/פלאש 90, יונתן זינדל

עוד הוסיפה השרה כי "אם אנחנו רוצות להטיל זאת, חייבת להיות הצדקה אמתית של היעילות. ממה שעולה עד כה, לא בטוח שהתנאים האלה מתמלאים. אין הצדקה להטיל חובה ולא רק הוצאה כספית, יש פה חובה שבגינה יש סנקציה כשלא בטוח שיש תועלת ולממשלה אסור לעשות דבר כזה".

במהלך הדיון אמר אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, כי הבחינה טרם הסתיימה, והסביר כי קיימת תקינה רק באיטליה וכך יש קושי לקבוע אם המערכת אפקטיבית או לא. ביטון שאל בתגובה לגבי הסבסוד שניתן למערכת ברכבים חדשים המגיעים עם המערכת מובנית, ולא להתקנה ברכבים ישנים. מדובר ב-14,355 רכבים חדשים שנרשמו מאז תחילת השנה המהווים כ-5% מכלי הרכב.

"הממשלה התחלפה ואנחנו חושבים אחרת", הצהיר סגן השר קארה (ימינה), והוסיף: "זה לא יציל ילדים ויעלה לציבור מיליארד שקל. אם מישהו היה יודע שמספר המקרים ירד - אז לא היינו פה". השרה מיכאלי עוד פירטה כי "יש 22 מערכות ואין הוכחה שאף אחת מהן פותרת את הבעיה. מי שרוצה יכול לעשות סקר שוק ולקנות, אבל כל זמן שזה לא פטנט שמוציא את הילד מהאוטו אני לא מוצאת בזה באמת פתרון".

העמדות התרככו

בדיון בוועדת הכלכלה לא היה זכר לאותן עמדות של אנשי המקצוע במשרד התחבורה בתקופת אישור התקנות למערכת - שאז היו נחרצות. ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) הזכיר כי מדובר בתקנה שמשרד התחבורה ביקש להתקין, וכי אנשי המשרד הסבירו לו את החשיבות ואף לחצו על יבואנים לפעול בנושא. עוד אמר כי התקנה אושרה לאחר דיון מקצועי, ותקף את השינוי בעמדה. מנגד, ח"כ בצלאל סמוטריץ, שר התחבורה לשעבר, אמר כי "רק חמור לא משנה את דעתו", וטען כי אנשי המקצוע רק הציגו את עמדת השרה דאז, אך בפועל התנגדו ואף אמרו כי לא בוצע תהליך סדור בעניין.

בסיכום הדיון, היו"ר ביטון התלונן כי הישיבה אמורה היתה לעסוק בדיווח של השרה על יישום התקנה, ואמר כי "מה שקיבלנו זה את כל התשובות האחרות חוץ מיישום". הוא הכריז כי בסוף דצמבר יכנס את הוועדה פעם נוספת, לדיון שיוקדש להיערכות ליישום התקנה בלבד. עם זאת, הציע: "אם תהיה בשורה שאתם מסוגלים לסבסד 300 אלף מערכות לרכבים ישנים - יכול להיות שהוועדה תשקול לדחות את היישום בשנה שנתיים. אם אתם לא יודעים לעשות את זה - התקנה תישאר בתוקף".

"בדיון הבא תביאו פתרונות, לא הסברים. מצער שעושים דיון מעקב על יישום ומקבלים הסבר שבכלל לא צריך את התקנה הזו", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully