וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנרלים בסודאן מעולם לא התכוונו לוותר על כוחם. הפיכה הייתה מוצאם האחרון

26.10.2021 / 9:36

בדיוק כשהצבא היה אמור להעביר את השלטון לפלג האזרחי בממשלת המעבר, החלו לצוץ שורת משברים ביטחוניים שלכאורה הצדיקו את ההפיכה. אחת ההצלחות הבודדות של "האביב הערבי" נמחקה, והנורמליזציה עם ישראל נכנסה לחוסר ודאות

בווידאו: בדרך להפיכה צבאית בסודאן/מערכת וואלה!

ההפיכה הצבאית בסודאן הייתה כתובה על הקיר מהיום שבו נולדה ממשלת המעבר לפני יותר משנתיים. שלטון הכלאיים של הגנרלים והאזרחים, שמלכתחילה השאיר כוח רב יותר אצל הצבא, נולד כפשרה בעייתית בין המפגינים לכוחות הביטחון בחודשים שלאחר מהפכת 2019 שהפילה את הרודן עומר אל-בשיר.

הצבא קיבל את הבכורה לעמוד בראש מועצת הריבונות בחצי הראשון של תקופת המעבר בת ארבע שנים, וביקש מהאזרחים לתת בו אמון שהוא יקיים את הרוטציה בזמן. החשדנות, המוצדקת, של הממשלה האזרחית בהנהגת ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ התגברה בחודשים האחרונים לקראת המועד שבו היו אמורים הצדדים להחליף כיסאות. אבל הגנרלים מעולם לא התכוונו לוותר על כוחם, והפיכה הייתה מוצאם האחרון מאובדן השלטון.

מנהיג צבא סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, מכריז על פיזור הממשלה, 25 באוקטובר 2021. AP
הימר על כל הקופה. הגנרל אל-בורהאן/AP

בשבועות האחרונים הם החלו להכשיר את הקרקע לקראת ההפיכה. לפי המתכון, הם יצרו משברים ביטחוניים מדומים או ניפחו קיימים - הודעה מפוקפקת על סיכול ניסיון הפיכה של אנשי המשטר הקודם - חשיפה פתאומית של תאי טרור וארגון עצרות תמיכה בהפיכה ונגד הממשלה האזרחית. וכך, אלו שליבו את הרוחות הכריזו על עצמם בתור היחידים שיכולים לאלף אותן. ראש הממשלה ובכירי הפלג האזרחי סירבו להרכין את ראשם בפני מנהיגי הצבא - ראש מועצת הריבונות עבד אל-פתאח אל בורהאן וסגנו אחמד דקלו - ונעצרו.

אך השלב הראשון בהפיכות הוא גם לרוב הקל ביותר. מיד לאחר מכן, נאמנותם של חיילים מהשורה מתחילה לעמוד למבחן כשהם נאלצים לירות לעבר מפגינים, אזרחים מיואשים כמוהם ברוב המקרים המוחים נגד החונטה הצבאית. בנוסף לכך, הסיוע הכלכלי הקריטי לסודאן, שאך לאחרונה יצאה מעשרות שנים של בידוד בינלאומי, כבר ספג מהלומה כשארצות הברית מיהרה להכריז על הקפאת מענק של 700 מיליון דולר.

מפגינים נגד ההפיכה הצבאית בחרטום, סודאן, 25 באוקטובר 2021. AP
באופוזיציה לא יסכימו לחזור למצב הקודם. הפגנות בחרטום נגד ההפיכה/AP

ההנהגה הצבאית טוענת שהיא עודנה מחויבת להסכמים הבינלאומיים שחתמה סודאן, והבטיחה לקיים בחירות דמוקרטיות ביולי 2023. מעטים האמינו לה לפני ההפיכה אתמול, ועוד פחות כיום. סודאן חוזרת לעידן של חוסר יציבות ושל אלימות - לפחות שבעה מפגינים כבר נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון - ולא ברור כיצד הפלת ממשלת המעבר תשפיע על הנורמליזציה עם ישראל.

אף שבורהאן ודקלו היו מיוזמי המהלך ונפגשו עם בכירים ישראלים בשנים האחרונות, ממשל ביידן לא יעניק לגיטימציה למשטרם הצבאי באמצעות טקס חגיגי על מדשאות הבית הלבן. צבא סודאן לקח הימור כשפירק חד-צדדית את הסכם חלוקת הכוח עם הארגונים האזרחיים, ואין לו דרך חזרה. אם ייסוג עכשיו, אף אחד באופוזיציה כבר לא יסכים לשוב לסדר הישן וידרוש לפרק ולהרכיב מחדש את הממסד הביטחוני המפלצתי.

ההפיכה הצבאית בסודאן מחקה גם את אחת ההצלחות הבודדות של המחאות הדמוקרטיות בעולם הערבי בעשור הקודם, ויחד עם ההפיכה הנשיאותית בתוניסיה, דומה ש"האביב הערבי" חלף עד להודעה חדשה. היא התרחשה חרף מאמצי תיווך קדחתניים של ארצות הברית, ורק יום קודם לכן נועד השליח האמריקני המיוחד לאזור עם בורהאן שהבטיח כי יעמוד בהתחייבותו.

הפרתה הגסה היא עדות נוספת להיחלשות המתמשכת של ההשפעה האמריקנית בעולם ועל יכולתה לבלום את הרגרסיה האנטי-דמוקרטית הגלובלית. יש לכך קשר ישיר להיחלשות הדמוקרטיה בתוך ארצות הברית, שבעצמה הייתה עדה לניסיון הפיכה בתחילת השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully