וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ביטחון: בממשל ביידן עודכנו מראש על הכרזת הארגונים הפלסטיניים כארגוני טרור

גורמי הביטחון מסרו את הדברים בתגובה לדרישת ארה"ב לקבל הבהרה בנושא, ואף אמרו כי לאמריקנים ניתן מידע מודיעיני לפני חתימתו של שר הביטחון על הצו. במקביל, המהלך עורר ויכוח בקואליציה, כשבעוד הצד השמאלי ביקר בחריפות, הצד הימני בירך: "מתחפשים לארגוני זכויות אדם"

בווידאו: פגישת שרי החוץ של ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות בוושינגטון/מערכת וואלה!

גורמים בממשל ביידן עודכנו מראש בכוונה להכריז על שישה ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור, וכן קיבלו לידיהם מידע מודיעיני בנושא - כך טענו הערב (שבת) גורמי ביטחון ישראלים. זאת, לאחר שאמש שר הביטחון בני גנץ חתם על צו שמכריז על ששת הארגונים של "החזית העממית לשחרור פלסטין" ביהודה ושומרון כארגוני טרור, ואחרי שבמשרד החוץ האמריקני דרשו הבהרות בנושא ואף טענו כי ישראל לא נתנה לארצות הברית אזהרה מוקדמת על המהלך.

מהגורמים הביטחוניים עוד נמסר לגבי ההחלטה כי במסגרת חקירת שב"כ בין חודשי מרץ למאי, עלה כי פעילי טרור רבים תועדו בישיבות של ששת הארגונים ואף הועסקו על ידם בשכר. כמו כן, הארגונים זייפו מסמכים לצורך גיוס תרומות והמשך הפעלתם על פעילויות שלא התקיימו.

עוד נאמר כי "הארגונים מהווים את 'עורק החיים' של החזית העממית לגיוס כספים ופעילים, ואף מלבינים כספים לטובת החזית העממית".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ בפתח ישיבת סייעתו בכנסת 4 באוקטבור 2021. ראובן קסטרו
עורר ביקורת מהאמריקנים וויכוח בקואליציה. גנץ/ראובן קסטרו

הדברים מגיעים בסתירה לדבריו אמש של פרייס, שביקש לקבל מישראל הבהרות לאחר הפרסום על חתימת הצו בידי גנץ. "אנחנו חושבים שכבוד לזכויות אדם זה עיקרון חשוב", אמר פרייס בהודעתו.

בכיר במשרד החוץ אף אמר אמש כי ישראל עדכנה לפני כמה ימים שש מדינות אירופאיות שתורמות כספים לאותם ארגונים, על הכוונה להכריז עליהם כארגוני טרור. הבכיר ציין כי ישראל העבירה תיק ובו ראיות מודיעיניות על מעורבות בכירים באותם ארגונים בטרור.

דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס במהלך תדרוך עיתונאים בבית הלבן 9 בפברואר 2021. רויטרס
"כבוד לזכויות אדם זה עיקרון חשוב", פרייס/רויטרס

ההכרזה של גנץ עוררה ויכוח בתוך הקואליציה

ההכרזה של שר הביטחון על ארגוני הטרור בגדה עוררה בסוף השבוע ויכוח בין הפלג השמאלי והימין בקואליציה. במרצ ומפלגת העבודה העבירו ביקורת קשה על ההחלטה, בראשם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ שכתב הערב בטוויטר: "כמדינה דמוקרטית, ריבונית וחזקה, ובסיטואציה של כיבוש - ישראל חייבת להיות מאוד, אבל מאוד זהירה בהטלת מגבלות על ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים. יש לזה השלכות בתחום המדיני, יחסי חוץ, והכי חשוב - בתחום זכויות האדם. פניתי לשר הביטחון כדי שיציג לממשלה את הממצאים שהובילו להחלטה".

ח"כ מוסי רז ממרצ תקף אתמול ‏בטוויטר כי "זו החלטה שאין עליה הסכמה רחבה בממשלה, היא פוגעת באינטרס הישראלי ובסיכוי לעתיד בטוח לכל תושבי הארץ", וח"כ גבי לסקי צייצה: "‏ארגוני זכויות אדם הם לא ארגוני טרור. שר הביטחון חייב לבטל את ההכרזה!". ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הצטרפה לביקורת ואמרה כי מדובר "באקט בלתי מוסרי שרומס זכויות לחינם".

שר הבריאות ניצן הורוביץ בהצהרה על המתווה החדש למתמחים בפריפריה, כנסת, 6 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"בסיטואציה של כיבוש - ישראל חייבת להיות מאוד זהירה בהטלת מגבלות", הורוביץ/פלאש 90, יונתן זינדל

מנגד, בצד הימני של הממשלה בירכו את גנץ. בצאת השבת שרי ימינה צייצו הודעות תמיכה, בהם שרת הפנים איילת שקד שכתבה בטוויטר: "פעולה חשובה של שר הביטחון בני גנץ בעקבות מידע מודיעיני מוצק של שב"כ והמט"ל. כבר שנים רבות שהארגונים האלה מתחפשים לארגוני 'זכויות אדם', שבפועל הם מהווים תמיכה לפעולות טרור של החזית העממית ודלק לאנשי ה-BDS מדינות רבות תרמו לארגונים האלה וטוב ששמים לזה סוף".

שר הדתות מתן כהנא הצטרף לדבריה של שקד וצייץ: ‏"מחזק את ידיו של שר הביטחון בני גנץ שהציג את האמת על הארגונים שתומכים בטרור ומתחזים לארגוני 'זכויות אדם'. יישר כוח לשב"כ והמט"ל על העבודה המודיעינית שהוציאה את האמת לאור עם הוכחות מוצקות שיחדלו את התרומות שקיבלו הארגונים הללו מרחבי העולם".

גם בכחול לבן הביעו תמיכה ביו"ר המפלגה, ושרת העליה והקליטה פנינה תמנו שטה כתבה: "‏מחזקת את שר הביטחון גנץ, על הצו המכריז על שישה ארגונים הפועלים מטעם ארגון החזית העממית כארגוני טרור. בידי גורמי הביטחון הישראלים מידע רב נגד הארגונים הללו, שפעלו בכסות של קידום זכויות אדם בזמן שבפועל, הם נתנו מעטפת ותשתית לטרור. נמשיך להאבק ביד נחושה בטרור למען ביטחון ישראל".

הרשימה המשותפת: "הטרור האמיתי - פשעי הכיבוש והאפרטהייד"

באופוזיציה, נרשמה ביקורת מהרשימה המשותפת, ממנה נמסר בתגובה: "בעולם ההפוך שבו ממשלת העמקת הכיבוש קוראת לעצמה ממשלת 'שינוי', שר הביטחון מעז להכריז על ארגוני זכויות אדם בעלי מוניטין בינלאומי כארגוני טרור. עוד שינוי לרעה בחסות מרצ, העבודה ורע"ם. גם הכרזת המלחמה של הממשלה על ארגוני זכויות האדם לא תצליח לכסות על הטרור האמיתי - פשעי הכיבוש והאפרטהייד".

ח"כ איילת שקד. ראובן קסטרו
"שנים רבות שהארגונים האלה מתחפשים לארגוני 'זכויות אדם'", שקד/ראובן קסטרו

שמות הארגונים שהוכרו כארגוני טרור הם ועדת הנשים, המוסד המשפטי "אלצ'מיר", מוסד המחקר "ביסאן", ארגון "אלחק", התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין (DCI-P) ו-ועדת הפעילות החקלאית (UAWC).

בהודעה אתמול על אישור הצו מסר גנץ כי "ארגוני הביטחון ימשיכו לפעול ולהעצים את הפגיעה בטרור ובתשתית הטרור בכל מקום, ובכל האמצעים. אני קורא למדינות העולם ולארגונים, לסייע במאבק הזה, ולהימנע מקשר עם חברות וארגונים שמספקים את חומרי הבעירה לטרור"

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully