וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מערכת החדשות בוואלה! לשעבר: "המסר היה שהליכוד משקיע הרבה כסף במודעות"

עודכן לאחרונה: 19.10.2021 / 16:26

מיכל קליין העידה בדיון בתיק 4000 על השפעת נתניהו והתערבויות המנכ"ל לשעבר ישועה להטיית הסיקור בוואלה!. "דרשו ממני להחזיר כתבה לעמוד הבית - מה שלא נהוג", סיפרה. ראש מערכת החדשות לשעבר עבדה באתר במשך עשור, מ-2008 עד סוף 2018, בתפקידי עריכה שונים

בווידאו: מיכל קליין בבית המשפט המחוזי לקראת עדותה בתיק 4000/מערכת וואלה!

בבית המשפט המחוזי בירושלים החלה הבוקר (שלישי) חקירתה הנגדית של מיכל קליין, ראש מערכת החדשות של וואלה! בין השנים 2016-2018, במסגרת תיק 4000. קליין העידה אתמול על ההתערבויות הפוליטיות של מנכ"ל האתר לשעבר אילן ישועה, והיום נחקרה על ידי הסניגורים של הנאשמים, בהם עו"ד בועז בן צור המייצג את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

קליין, בת 33, עבדה בוואלה! במשך עשור, מ-2008 עד סוף 2018, בתחילה כמפיקה בדסק החדשות ואחר כך במגוון תפקידי עריכה שונים - כשהאחרון הוא ראש מערכת החדשות והמשנה לעורך הראשי בשנים 2018-2016.

אתמול הסתיימה בבית המשפט המחוזי בירושלים עדותו של אבירם אלעד, לשעבר העורך הראשי של אתר וואלה! בשנים 2018-2016 במסגרת תיק 4000. העדות של העד הראשון, מנכ"ל וואלה! לשעבר אילן ישועה, נמתחה על פני 33 דיונים במשך חצי שנה. בדיונים הסביר ישועה אודות השפעתו של נתניהו, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, על הסיקור התקשורתי של האתר בשנים בה ניהל אותו.

מיכל קליין, במהלך עדותה בתיק 4000 בבית המשפט המחוזי, ירושלים 19 באוקטבור 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"רוב הזמן האמנתי לישועה". קליין/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד בעז בן-צור, המייצג את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאל את קליין שאלות על סיקור מערכת הבחירות בשנת 2013. קליין היתה בחופשת לידה רוב תקופת הבחירות, למעט הפסקה קצרה בתגבור דסק החדשות.

קליין אמרה כי מערכת האתר סברה שידיעה שלא החמיאה לליכוד, על דוח העוני שפורסם בדצמבר 2012, הוצנעה באתר בשל שיקולים ענייניים ולא בשל ההתערבות לטובת נתניהו.

בן צור: האם את יודעת שהתביעה טוענת שמערכות הבחירות, ב-2013 ו-2015 היו שיא ההתערבויות?

קליין: אני עושה הבחנה בין מה שידעתי אז ובין מה שאני יודעת עכשיו. אני יודעת על מה שהייתי חשופה לו, על הדרישות שקיבלתי מאילן ישועה. כשנקראתי לרשות ניירות ערך בשנת 2018 הייתי חודש אחרי לידה, והזיכרון שלי היום יותר טוב מאשר כשישבתי עשר שעות ברשות לניירות ערך.

עו"ד בועז בן צור במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 15 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
בן צור/פלאש 90, יונתן זינדל

בן צור: תאשרי לי בטובך, האיש שעמד איתך בקשר מרכזי היה אילן ישועה, ומר ישועה פעמים רבות הגזים, ניפח עשה מניפולציות.

קליין: אני לא יודעת מתי אילן אמר את כל האמת, רוב הזמן האמנתי לו.

בן צור: מבחינתך את לא יודעת מה היה בין חפץ וישועה.

קליין: אני יודעת רק מה ההנחיות של אילן ישועה, אני לא יודעת מה ניר חפץ אומר לאילן ישועה.

בן צור עבר לדון בחקירתה של קליין ברשות לניירות ערך. "בסוף היום של הפרוץ (יום המעבר מחקירה סמויה לגלויה, י.פ) אני מקבלת טלפון מהרשות לניירות ערך. מבקשים ממני להתייצב בעשר בבוקר ואני מתייצבת".

בן צור ציטט מתוך חקירתה של קליין שאמרה כי "בעקבות פרסום החקירה ישבנו במערכת והגענו למסקנה שזה לא אנחנו" וקליין דייקה אותו "זה לא מה שאמרתי. כשצפינו בשידור של חשיפת פרשת 2000 הבנו שזה לא אנחנו".

בן צור ביקש להבין את הדברים וקליין הרחיבה: "אני לא זוכרת בדיוק עם מי דיברתי אז, דיברתי עם מישהו שאמר לי לא בזה מדובר, עד שלא ראיתי שפורסם הקשר בין נתניהו למוזס היה לי חשד שמדובר בוואלה".

בן צור: לא סברת שיש קושי לברר אם יש חקירה תלויה ועומדת או לא?

קליין: לא, לא חשבתי לרגע שאני אהיה חשודה

אבירם אלעד במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 18 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש מערכת החדשות לשער של וואלה! אבירם אלעד/פלאש 90, יונתן זינדל

בן צור חקר את קליין על אייטם שהיא פרסמה בשנת 2013, על ביקור הנשיא לשבע שעמון פרס במקסיקו, וקליין אמרה שמדובר באייטם חדשותי שגרתי. הוא שאל אותה אם היו אירועים חריגים בנסיעה, וקליין השיבה שלא. בן צור שאל את קליין מדוע היא לא דיווחה כי פרס חש ברע, והיא השיבה שכשהמשלחת נחתה במקסיקו, לפרס הייתה מחלת גבהים אך הוא התראיין לתקשורת בנוגע לפטירתו של הזמר אריק איינשטיין ולכן היא לא ייחסה לכך חשיבות.

בן צור הציג כתבה במדור הברנז'ה של "מאקו", מי נגד מי, שביקרה את העובדה שהנסיעה למקסיקו מומנה על ידי מארגני האירוע במקסיקו, ולא על ידי מערכות התקשורת, ושאל את קליין שאלות בנוגע לנסיעות עיתונאים ממומנות ובעיות אתיות שעולות מכך. קליין דחתה את הטענה ואמרה "יצא שעיתונאי וואלה יצאו לנסיעות ממומנות וכתבו כתבות לא אוהדות".

בן צור שאל את קליין על ציטוט של העיתונאי ברק רביד, אז הכתב המדיני של עיתון "הארץ", שמתח ביקורת בכתבה על עמיתיו שדיווחו על מחלת הגבהים של פרס, ובעקבות זאת בוטל ביקורו אצל קרלוס סלים, האיש העשיר במקסיקו, וקשר זאת לעובדה שרוב העיתונאים נסעו למקסיקו על חשבון בית הנשיא. "זה בסוף עיתונאי שנוסע לסקר פוליטיקאי, ומי שסידר לו את זה זה הפוליטיקאי" אמר בזמנו רביד ל 'קול ישראל'.

בן צור הציג הודעה של זאב רובינשטיין, ששלח לישועה את הציטוט של רביד וביקש כי וואלה! יתייחסו לנושא, ושאל את קליין בבית המשפט: בוא נשים את הדברים על השולחן, יש הבדל בין פוליטיקאי לנשיא?

קליין: יש הבדל בין איך שנשיא מסוקר ואיך שפוליטיקאי מסוקר. יש קונטקסט, על מה הביקור, יש הרבה משתנים. אני לא יודעת אם זה היה נתניהו או אביגדור ליברמן.

מיכל קליין, במהלך עדותה בתיק 4000 בבית המשפט המחוזי, ירושלים 19 באוקטבור 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
קליין/פלאש 90, יונתן זינדל

בן צור הציג שורה של ציוצים של קליין, בעיקר "ציוצים מחדש", נגד נתניהו, וביקש לברר איתה את מה עומד מאחוריהם, מדוע היא לא צייצה מחדש ציוצים של נתניהו ומה דעותיה הפוליטיות.

קליין: הדעות שלי הן שלי.

בן צור: זה בסדר, אין בזה שום טרוניה.

השופט משה בר-עם קטע את בן צור: למה זה חשוב לאדוני אם היא הזדהתה, העדה מבקשת לשמור את דעותיה לעצמה, וזה בסדר.

בן צור: זה קשור לעוינות האישית שהייתה במערכת לנתניהו ואולי עוינות אישית.

קליין הדגישה "אני תופסת את עצמי כיועצת מקצועית, בלי קשר לדעות פוליטיות, כמו עורכת דין".

בן צור עבר לחקור את קליין בנוגע לכתבות ואירועים שהופיעו בנספח לכתב האישום, לגביהם טוענת הפרקליטות כי היו התערבויות של נתניהו ונציגים מטעמו בהטיית הסיקור בוואלה!, בהם דוח העוני בשנת 2013. בן צור עימת את קליין עם עדותו של ישועה, לפיה ההנחיה לשנות את הסיקור הייתה קשורה לתקציבי פרסום של הליכוד במערכת הבחירות.

קליין: (ישועה) לא אמר לי באופן ישיר, זה המסר שקיבלנו. נאמר שהליכוד משקיע הרבה כסף במודעות.

בן צור: ישועה לא בחל בהתערבות בעניינים מסחריים.

קליין: היה לו עניין.

בן צור: הייתה לו אידאולוגיה, עמד כאן על הדוכן ישיבות.

בן צור בדק עם קליין את ההתנהלות של המערכת סביב אירועים נוספים בכתב האישום, כמו דוח מבקר המדינה לפרשת "ביביטורס", ביקור של שרה נתניהו בתחנת כיבוי וערעור של המדינה לבית הדין הארצי לעבודה על הפסיקה לטובת מני נפתלי. בן צור ביקש להראות כי עוד כלי תקשורת סיקרו את האירועים האלו, והפניות של חפץ ובקשות נוספות לישועה היו פניות שגרתיות שהיו חלק מעבודת הדוברות.
"דוברים ואנשי יחסי ציבור שולחים לכם חומרים והם מבקשים בקשות, יש להם אינטרס להציג את הזוית שלהם, נכון?" שאל בן צור.

בן צור הציג הודעת בקשה של חפץ מאילן ישועה, להכניס פיסקה לכתבה על הערעור של המדינה בפרשת מני נפתלי, ושאל את קליין, האם את יודעת שאת הפיסקה שחפץ ביקש מישועה להכניס הופיעו בכלי תקשורת נוספים? קליין השיבה שלא.

השופט בר-עם מקליין לחדד מה היה חריג בבקשה והיא השיבה: "יום לפני ההודעות של ישועה מתפרסמת הודעה שהעלה כתב המשפט ומקבלת את המקום שראוי לה. הידיעה הזו יורדת יום אחר כך, וב-11:00 בבקר אני מקבלת הודעה מאילן להעלות את הידיעה ואני מסבירה שהידיעה כבר עלתה בלילה. הוא דרש ממני יום אחרי פרסום כתבה, להחזיר אותה לעמוד הבית מה שלא נהוג, ולהשאיר אותה בדף הבית לכמה שעות, וזה מה שחריג".

אילן ישועה במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 11 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ישועה/פלאש 90, יונתן זינדל

במה נאשם נתניהו?

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס. מוזס, מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" והעורך האחראי של העיתון מואשם בהצעת שוחד. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לשאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת יורוקום שבאמצעותה החזיק בשליטה במספר חברות ציבוריות, בהן קבוצת בזק ואתר וואלה!. אלוביץ' ורעייתו איריס אלוביץ' מואשמים במתן שוחד ושיבוש מהלכי משפט בתמורה. על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה!. בתיק זה נתניהו נאשם בלקיחת שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully