וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיטונאים ורשתות השיווק הם האחראים ליוקר המחיה - לא החקלאים

דודו קוכמן וירון סולומון

עודכן לאחרונה: 19.10.2021 / 16:28

מזה שנים אנו, החקלאים, טוענים כי הסיטונאים אחראים לעליית מחירי הפירות והירקות. ומה שכולנו מרגישים בכיס - מגובה בדוחות של מבקר המדינה, משרד האוצר, הלמ"ס ועוד. אנחנו לא מתנגדים לתחרות, אך נדמה שבממשלה סימנו את המטרה - חיסול החקלאות בישראל

בווידאו: חקלאים מתעמתים עם חיילים בגבול לבנון/צילום: מערכת חמ"ל והחקלאים

לפני כמה ימים פורסם דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמוכיח שוב כי לא החקלאים הם האחראים ליוקר המחיה - אלא הסיטונאים והיבואנים. מהדוח עולה כי פערי התיווך בפירות וירוקות עומדים בממוצע על 154%. נתונים אלו אינם מפתיעים.

מזה שנים אנו טוענים כי הסיטונאים הם האחראים לעליית מחירי הפירות והירקות. ומה שכולנו מרגישים בכיס - מגובה בדוחות של מבקר המדינה, של חטיבת המחקר באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ושל עוד גורמים רשמיים.

מחאת החקלאים בגבול לבנון17 באוגוסט 2021. דוד כהן, פלאש 90
מחאת החקלאים בגבול לבנון, אוגוסט/פלאש 90, דוד כהן

דוח מבקר המדינה בנושא יוקר המחיה שפורסם לאחרונה הזהיר כי ההתמודדות עם יוקר המחיה בענף המזון והצריכה מחייבת את הממשלה לפעול לצמצום השפעתם של מונופולים וקבוצות ריכוז, לקידום התחרות במשק ולהפחתת החסמים על ייבוא מוצרים. הדוח עוד קבע כי הפחתות מכסים ופתיחת מכסות פטורות ממכס לרוב אינן מתגלגלות ברובן לצרכן.

דוח הלמ"ס אינו מחדש כלום. לפני מספר שנים חיברה ד"ר גלית בן נאים ממשרד האוצר דוח, לפיו האחראים לעלייה במחירי המזון הם יצרני ויבואני המזון ולריכוזיות בענף. על פי הדוח, שיעור הרווחיות של יבואני המזון הגדולים עצום.

מחאת החקלאים בגבול לבנון17 באוגוסט 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
החקלאים נאנקים תחת רגולציה ועליית מחירי התשומות/מערכת וואלה!, אתר רשמי

לצערנו זה שנים רבות שמתקיים דו שיח של חירשים בין המדינה, בעיקר באמצעות האוצר לבין נציגי החקלאים והמרחב הכפרי, לגבי גיבוש חשיבה עדכנית לחקלאות הישראלית והאמצעים להתאימה לעת הזו. בעוד החקלאים נאנקים תחת רגולציה ועליית מחירי התשומות, הסיטונאים והיבואנים הם אלה שגוזרים קופון שמן.

כך למשל בכוונת מכוון, בוטל השוק הסיטונאי למרות החלטות ממשלה להקימו מחוץ לתל אביב מ-2001, ואת האזרח והחקלאי השאירו תלויים לחלוטין בפערי התיווך וברשתות המזון שהירקות והפירות הפכו למרכז רווח משמעותי עבורן (ב-2019 מבקר המדינה ביקר בחריפות מחדל זה). פרסום הלמ"ס מחדד את האבסורד שבהצעת האוצר לרפורמה בחקלאות בחוק ההסדרים שבעיננו היא מנותקת מהמציאות.

מחאת החקלאים בגבול לבנון17 באוגוסט 2021. דוד כהן, פלאש 90
באוצר ובממשלה יודעים את האמת, אך נמנעים להתעסק עם הטייקוניים/פלאש 90, דוד כהן

באוצר ובממשלה יודעים את האמת, אך נמנעים להתעסק עם הטייקוניים כמו שופרסל, רמי לוי ואחרים, ובוחרים להתעמת עם החקלאים שהם הפתרון ולא הבעיה. לצערנו במשרד האוצר מוליכים את הציבור שולל נגד החקלאים, שהם יצרני המזון הטרי 24/7, וזאת למרות שהמספרים מדברים בעד עצמם: התוצר החקלאי הגולמי הוא כ-30 מיליארד שקל בשנה והתוצרת החקלאית נמכרת ב-90 מיליארד שקל.

דוח הלמ"ס הוא עוד הוכחה לכך שיש לגנוז את הרפורמה בחקלאות במתכונתה הנוכחית. איננו מתכחשים לצורך ברפורמה, אלא שלטעמנו במקרה הזה נדרש תהליך של אבולוציה ולא תהליך של רבולוציה, שבו חייבים לשתף את נציגי החקלאים בכל ענף וענף, כך שהמעבר לתמיכות ישירות ייקח בחשבון את הייחודיות של כל ענף ואת אתגריו.

עד כאן

אנו החקלאים לא מתנגדים לתחרות, אבל בהחלט מזהירים מכך שפתיחת היבוא לא תוריד מחירים ובהחלט תחזק את הטייקונים.

ביום ראשון פורסם דוח של מחלקת המחקר במשרד החקלאות, לפיו ביטול המכסים יגרום נזק בלתי הפיך לענף החקלאות. ומה היתה תגובת השר? "מדובר בדוח מטעם". נדמה שששרי האוצר והחקלאות סימנו את המטרה - חיסול החקלאות בישראל ולא נותנים לתת לעובדות לבלבל אותם.

אנו מקווים שבכל זאת יצוץ המבוגר האחראי בממשלה שיגיד "עד כאן!". הגיעה העת שהמדינה תפסיק להתנהג לחקלאים כאל שעיר לעזאזל.

עו"ד דודו קוכמן הוא מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי
ירון סולומון הוא מנהל המחלקה להתיישבות וראש אגף המשק בתנועת כפרי האיחוד החקלאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully