וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה כחול לבן: איך תשפיע הרפורמה בחניה על תושבי הערים הגדולות?

עודכן לאחרונה: 19.10.2021 / 14:59

רפורמת תעריפי החניה בערים שאישרה אתמול ועדת הכלכלה תסיים את חגיגת החניה החינמית לתושבים ביישובים הגדולים, לצד שורה של מהלכים נוספים. כמה יגבו מתושבי חוץ, מה יהיו התעריפים ומי בטוח ירוויח מהמהלך המהפכני?

שרת התחבורה מיכאלי: הגיע הזמן לשחרר את התקיעות ואת הפקקים/צילום: לע"מ

ביום עמוס דיונים בתחומי התחבורה, החל מתקציב המשרד, תחבורה ציבורית מותאמת אישית, חוק ההסדרים, אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית ואישור חוק המטרו - נערך אתמול (שני) דיון אחד שההשפעה שלו על החיים של תושבי הערים הגדולות יהיה המיידי והמשמעותי ביותר: רפורמת תעריפי החניה.

על פי החלטות הוועדה שהעבירה את הרפורמה לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, ערים בהן מספר התושבים עולה על 40 אלף, לא יוכלו לאפשר חניה חינם לתושבי העיר. התפיסה שהנחתה את הרפורמה היא שחניה בערים הינה משאב בחוסר ומתן שלו בחינם פוגע במגמה לעודד צמצום שימוש במכונית פרטית בערים.

היבט נוסף הוא שזהו משאב ציבורי ולא שייך לעיר או לרשות המקומית, הרשאית להעניק "הטבה" לתושביה ולפיכך יש לגבות תשלום על השימוש בו. יתרה מכך, הרשויות המקומיות תוכלנה החל מהשנה הבאה לגבות מחיר גבוה יותר על החניה, בניגוד למה שנקבע בחוק עד כה על מחיר מקסימלי של 6.3 שקלים לשעת חניה, כאשר משרד התחבורה יהיה האחראי לקביעת תעריפים שונים באיזורי החניה על פי תמחור דיפרנציאלי בהתאם לביקוש ולמשאבים הקיימים.

מדובר בחרב פיפיות שלא בהכרח תשרת אינטרסים מוניציפליים, שכן ראשי ערים לא ייצאו נשכרים מהכבדת העול על תושבי העיר.

חניון קניון הזהב, ראשון לציון, 11 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
מוכנים למהלך? חניון עמוס בראשון לציון/ראובן קסטרו

על ההיבט הזה העלה ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) הסתייגות מההצעה בטענה כי הערים בישראל אינן דומות לערים כמו לונדון או ניו יורק, לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש. לכן הוא הציע כי התעריפים יקבעו לא על ידי הרשויות, אלא על ידי שרת התחבורה או באישור ועדת הכלכלה.

רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, אמר בתגובה כי מכיוון שהחניה לא מתומחרת נכון, נוצר גודש במרכזי הערים, ואם נמתין עד שהתחבורה הציבורית תהייה מושלמת נפספס צעדים שיכולים להשפיע על המצב. הצעתו של ח"כ אבו שחאדה לא התקבלה, והוא ביקש להעלותה במליאה.

אל מול שאיפת משרדי הממשלה להביא לגביה מירבית, הצליחו חברי הוועדה ובראשם יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) להצר את היקף הרפורמה במספר היבטים:

כך למשל, ביטול הסדר החניה חינם לתושבי העיר יוגבל ליישובים בני יותר מ-40 אלף תושבים - שמספרם הוא 48; קביעת רף מקסימלי לפערי התעריפים בין תושבי העיר לתושבי חוץ שלא יעלה על 30% ממחיר החניה וכן אפשרות לרשויות המקומיות להסדיר אזורים בהם יינתן פטור לתושבי אותו אזור; עיריות שלא יעשו כן בפרק זמן של שלוש שנים ייאלצו לפטור מתשלום את אותם תושבים.

חניה בכחול-לבן ברחוב ישעיהו, תל אביב. ארז מיכאלי
"כלי שמטרתו הקלה על גודש התנועה". חניה כחול לבן בתל אביב/ארז מיכאלי

תוספת אחרת שנקבעה נוגעת למצב שבו רשות תחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה. במקרה כזה הוחלט שלא יתאפשר לה לגבות תשלום גם מתושבי חוץ, אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה, בחלק מהזמן, אז תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים.

בשורה לאפליקציות התשלום

צמצום השימוש בחניה חינם ברחבי הערים הוא בשורה מצוינת לא רק לרשויות שיוכלו לראות בה כאפיק הכנסה, אלא גם לחברות התשלום באפליקציות דוגמת "סלופארק" ו"פנגו", אם כי האחרונה כבר נכנסה זה מכבר גם לתחום התשלום עבור הנסיעה בתחבורה ציבורית.

לאישור הרפורמה מתייחס גם רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, שדווקא מברך על המהלך. "מובן כי השינוי במחירי החניה ברשויות המקומיות הוא כלי שמטרתו הקלה על גודש התנועה, ירידה בביקוש והפחתת זמן החניה הממוצע", אמר.

אך לצד השינוי הזה, הוא מדגיש שיש להשלים גם את המהלך שיאפשר למשתמשי הרכב לוותר עליו בעיר: "יש לקדם פתרונות תחבורה ציבורית נגישים ולהאיץ את הפתרונות המשלימים שכבר בהתהוות, דוגמת פתרון הרכבת הקלה, פתרון החניונים המוזלים בפאתי הערים הגדולות. כבר קיים וידוע בקרב הציבור, כעת יש להשלים את המלאכה בעזרת דרכי הגעה נגישות ומהירות למרכזי ההתרחשות. זו תהיה תחילתה של מהפכה משמעותית בענף התחבורה ובהשגת פתרון ארוך טווח לבעיית הגודש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully