וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שב"כ בדיון על הר הבית: חשש שיהודים יקיימו תפילה במקום שתביא להתלקחות אלימה

עודכן לאחרונה: 17.10.2021 / 19:40

בדיון שכינס השר לביטחון פנים, נציגי שב"כ עוד אמרו כי גורמים ערבים וטורקים מנסים להתסיס את המצב במקום, תוך ניצול פרובוקציות בודדות של יהודים. נציגת משרד החוץ הזהירה: היחסים עם ירדן השתפרו, "אך מהר הבית תבוא הצרה". בר-לב: "אינטרס לשתף פעולה עם הווקף הירדני"

בווידאו: מאות פלסטינים התעמתו עם שוטרים מחוץ להר הבית/צילום: מבזקי רעם בטלגרם

נציגי שירות הביטחון הכללי אמרו היום (ראשון) כי הם חוששים מ"תרחיש קיצון", במסגרתו קבוצה גדולה של יהודים יבצעו ניסיון מאורגן ולהיכנס להר הבית, כדי לקיים במקום תפילה גלויה ומלאה בצורה שתביא להתקלחות אלימה במקום - כך לפי מקור שמעורה בפרטי הישיבה. הדברים נאמרו במהלך דיון בנושא הר הבית שכינס השר לביטחון פנים עמר בר-לב.

הדיון התקיים בעקבות פסיקה של שופטת בית משפט השלום בירושלים, שפסלה צו הרחקה שהוציאה המשטרה נגד פעיל ימין יהודי, שלטענת קצין משטרה שהיה במקום התפלל בהר הבית בניגוד לסטטוס קוו. בית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה בעקבות ערר שהגישה המשטרה.

יהודים מבקרים בהר הבית לאחר כשבועיים 23 במאי 2021. מטה ארגוני המקדש, אתר רשמי
יהודים מבקרים בהר הבית אחרי "שומר החומות"/אתר רשמי, מטה ארגוני המקדש

המקור שמעורה בתכני הישיבה ציין כי נציגי משטרת ירושלים אמרו בדיון שכ-100-70 יהודים נכנסים מדי יום להר הבית - רובם מבקרים קבועים. לדברי נציגי המשטרה, למרות כמה פרובוקציות מצד מבקרים יהודם במהלך חגי תשרי, בהשוואה ללפני כמה שנים חלה ירידה במספר ההפרות של הסטטוס קוו בהר הבית מצד יהודים. נציגי המשטרה ציינו כי מבין המתפללים הערבים בהר הבית, עיקר הפרובוקטורים הם ערבים אזרחים ישראלים שנמנים על הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית - חלק גדול מהם מאום אל-פחם.

מהומות בהר הבית  - 21 במאי 2021. ג'מאל עוואד, פלאש 90
הנפת הדגל הפלסטיני בהר הבית אחרי "שומר החומות"/פלאש 90, ג'מאל עוואד

נציגי שב"כ ציינו כי מדי שבוע נתפסים אנשים בודדים שאינם מוסלמים - בעודם מנסים להיכנס להר הבית כשהם "מסוערבים" דרך שער הרחמים, ממנו הכניסה היא למוסלמים בלבד. עוד אמרו נציגי שב"כ כי הם חוששים מאנשים שיצליחו להיכנס כך להר הבית ויגרמו לפרובוקציה.

המקור ציין כי אנשי שב"כ בנוסף אמרו כי ישנם ניסיונות של גורמים מהעולם הערבי ומטורקיה להתסיס את המצב בהר הבית, תוך ניצול פרובוקציות בודדות מצד יהודים והצגה שלהן כניסיון לפגוע במסגד אל-אקצא. "בכל עימות צבאי שישראל מקיימת איפשהו יש ניסיון מהצד הערבי להחזיר את הגלגל אחורה בהר הבית", אמרו אנשי שב"כ בדיון.

עומר בר לב, מפלגת העבודה. ראובן קסטרו
"אינטרס מובהק של ישראל לשמר את שיתוף הפעולה עם הוואקף הירדני", השר בר-לב/ראובן קסטרו

מנהלת מחלקת ירדן במשרד החוץ שהשתתפה בדיון אמרה כי ממשלת ירדן רואה בהר הבית את "סלע קיומה", והשגרירות הירדנית מתעסקת בסוגיה באינטנסיביות רבה. נציגת משרד החוץ הוסיפה כי אחרי תקופה ארוכה של שפל ביחסים עם ירדן, שהגיעה לשיאה במהלך מבצע "שומר החומות", יש שיפור משמעותי ביחסים עם המדינה השכנה מאז הקמת הממשלה החדשה בישראל. "המצב של היחסים עם ירדן מאוד טוב כרגע - אבל מהר הבית תבוא הצרה", אמרה נציגת משרד החוץ.

השר בר-לב אמר בסיכום הדיון כי הממשלה תשמור על הסטטוס-קוו בהר הבית, שנקבע על ידי ממשלות קודמות ושבמסגרתו יהודים מבקרים ומוסלמים מתפללים. "משטרת ישראל מקיימת בקפדנות את המצב הנוהג בהר הבית", אמר בר לב.

"הר הבית קדוש ליהודים ולמוסלמים, ומכאן הרגישות והנפיצות בכל סטייה מהמצב הנוהג. בכל הנוגע לעליית ותפילת מבקרים, חשוב להקפיד על המשך המצב הנוהג כפי שקבעה ממשלת ישראל בשנת 1967. כמו כן, קיים אינטרס מובהק של מדינת ישראל להמשיך ולשמר את שיתוף הפעולה עם הווקף הירדני", הדגיש השר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully