וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיאי תחלואה מקורונה ברוסיה, מלבורן תסיים את הסגר הארוך בעולם

17.10.2021 / 21:44

המדינה שברה ביומיים האחרונים את מספר הנדבקים והמתים היומי על רקע המשך הססנות הציבור להתחסן, ובעיר האוסטרלית יתחילו בהקלות אחרי כתשעה חודשי סגר מאז מרץ 2020. בניו זילנד חיסנו 2.5% מהאזרחים ביום, ואיטליה מחייבת את כל העובדים להתחסן

בווידאו: הכרזה על סיום הסגר במלבורן והפגנה נגד מתנגדי התו הירוק ברומא/צילום: רויטרס

רוסיה רשמה ביומיים האחרונים שיאי תמותה ותחלואה מנגיף הקורונה. היום (ראשון) אובחנו 34,404 מקרים חדשים, שיא מאז פרוץ המגיפה, לצד 997 מתים - חמישה פחות מהשיא שנרשם אך אתמול, כשלראשונה היו יותר מאלף מתים מהנגיף ביממה אחת.

הרשויות ברוסיה מאשימות את הגל הנוכחי בקצב האיטי של מבצע החיסונים, ומשרד הבריאות נאלץ לבקש מרופאים בגמלאות לשוב לבתי החולים העמוסים במאושפזים. לפי הנתונים הרשמיים, מניין המתים ברוסיה מאז פרוץ המגיפה הוא לפחות 223,312, יחד עם יותר משמונה מיליון מקרים.

רוסיה מעריכה ש-45% מאזרחיה מחוסנים לקורונה, חלקם בזכות החיסונים ואחרים שהחלימו מהנגיף. במוסקבה הנתון גבוה עוד יותר - 61% והוא מגיע ל-64% במחוז המקיף את הבירה.

העברת חולה לבית חולים לחולי קורונה, מוסקבה, רוסיה, 13 באוקטובר 2021. רויטרס
הרשויות מסרבות להטיל סגר חדש. פינוי חולה קורונה במוסקבה/רויטרס

רוסיה מיהרה לפתח ולהשיק את חיסון "ספוטניק 5" בשנה שעברה, אך רבים בציבור מהססים לקבל אותו. רק כ-48 מיליון מתוך 144 מיליון אזרחי רוסיה מחוסנים במלואם, ו-51 מיליון קיבלו רק מנה אחת. לפי ספירה נפרדת של הלשכה הסטטיסטית "רוסטאט", 418 אלף מקרי מוות מקורונה תועדו בין אפריל שעבר לאוגוסט השנה.

התמותה העודפת ברוסיה, שלפי חלק מהמומחים היא הדרך הטובה ביותר למדוד את השפעה של מגיפה, הגיעה ל-575 אלף מקרים עודפים נוספים בהשוואה לשיעור התמותה הממוצע בין 2015 ל-2019. למרות ההתפרצות הקשה, הקרמלין מסרב להטיל סגרים חדשים בשל המחיר הכלכלי שלהם.

אוסטרליה: הסגר הארוך בעולם מסתיים

מלבורן, העיר שהייתה תחת סגרים יותר מכל מדינה אחרת בעולם, תקל על ההגבלות בסוף השבוע הקרוב. בסך הכול, חמישה מיליון תושבי העיר האוסטרלית היו תחת שישה סגרים, שנמשכו יותר מ-260 יום - כתשעה חודשים - מאז מרץ 2020. ההקלות מגיעות למרות העלייה המתמשכת במספר הנדבקים במדינת ויקטוריה, שמלבורן היא בירתה, בזכות ההגעה הצפויה השבוע ליעד של חיסון 70% מהתושבים.

"היום זהו יום נפלא", אמר ראש ממשלת ויקטוריה, דניאל אנדרוז, בהכריזו על ההקלות בסגר. "היום זהו יום שבו תושבי ויקטוריה יכולים להיות גאים במה שהשיגו". ההקלות יכללו פתיחה מחודשת של ענף התיירות ובתי עסק, אך במתכונת מצומצמת. הקלות נוספות יצאו לדרך אחרי ש-80% מהתושבים ישלימו את החיסון שלהם, כשלפי ההערכות זה יקרה לכל המאוחר ב-5 בנובמבר.

תושבים צועדים בטיילת בפרברי מלבורן, אוסטרליה, 16 באוקטובר 2021. רויטרס
לומדים לחיות עם הנגיף. תושבים צועדים בטיילת בפרברי מלבורן/רויטרס

ביום ראשון, מדינת ויקטוריה אבחנה 1,838 מקרים חדשים ושבעה מתים. במדינת ניו סאות' ווילס השכנה, שיצאה בשבוע שעבר מסגר בן מאה ימים, נרשמו 301 מקרים ועשרה מתים. 80% מתושבי המדינה חוסנו במלואם.

אוסטרליה דגלה עד לא מכבר במדיניות של אפס הדבקה, אך לאחרונה היא החלה ללמוד לחיות עם הווירוס באמצעות חיסונים המוניים, אחרי שהוכח כי זן הדלתא מדבק מדי. במסגרת האסטרטגיה החדשה, הסגרים אינם סבירים עוד בתרחיש שבו 80% מהאוכלוסייה מחוסנת במלואה. נכון לסוף השבוע, כ-68% מהאוסטרלים בגיל החיסון קיבלו את שתי המנות.

חרף העלייה במספר המקרים בחודשים האחרונים, הנתונים מאוסטרליה נמוכים בהשוואה לרוב המדינות המפותחות האחרות: 1,530 איש מתו מקורונה מאז פרוץ המגיפה, ויותר מ-143 אלף מקרים.

ניו זילנד השכנה, שגם היא עברה למדיניות של חיים לצד הנגיף אחרי האצת החיסונים, דיווחה על 51 מקרים חדשים היום, 47 מתוכם באוקלנד, שנמצאת בסגרת מאז אמצע אוגוסט. אתמול חיסנה ניו זילנד 2.5% מאזרחיה במסגרת מבצע חיסונים רחב היקף.

איטליה מציגה תו ירוק מחמיר במיוחד

איטליה החלה בסוף השבוע ליישם את אחד "התווים הירוקים" המחמירים ביותר בעולם, כשעתה עובדים בכל המגזרים מחויבים להיות מחוסנים נגד קורונה או לחלופין להציג בדיקה שלילית. גם אלו שהחלימו יהיו זכאים להמשיך בעבודתם, במסגרת התקנות המחמירות שאישרה ממשלת איטליה בחודש שעבר. במסגרת החוק, שיישאר בתוקף עד סוף השנה, עובדים ללא תו ירוק יושעו ולא יקבלו משכורת. מי שינסה לעבוד בכל זאת, עשוי לספוג קנס של 1,500 אירו.

התקנות הציתו הפגנות סוערות באיטליה, שנוצלו גם על ידי גורמי ימין קיצוני. אתמול הפגינו ברומא עשרות אלפי מחברי האיגודים הגדולים בדרישה לפרק את הארגונים הניאו-פשיסטיים שהתפרעו בשבוע שעבר במהלך מחאה נגד התו הירוק. 12 איש נעצרו בהפגנות, בהם מנהיגים בארגון "פורצה נובה", וכמה מפגינים פרצו את קווי המשטרה כדי להגיע ללשכתו של ראש הממשלה מריו דראגי, בעוד שאחרים השחיתו את מטה איגוד העובדים הגדולים של איטליה, CGIL.

הפגנה ברומא נגד הימין הקיצוני, 16 באוקטובר 2021. רויטרס
"הגיע הזמן שהמדינה תפגין את החוזק הדמוקרטי שלה". הפגנה נגד הימין הקיצוני ברומא, אתמול/רויטרס

רבים מאלו שהפגינו אתמול נופפו בדגל האדום של האיגוד, בזמן שצעדו מאזור הסמוך לתחנה המרכזית של העיר אל כיכר סאן ג'ובאני. "לא לפשיזם ולאלימות, כן לעבודה, לביטחון ולזכויות", הייתה הסימה של העצרת. "אנחנו מבקשים צעדים קונקרטיים, לא רק דיבורים. הגיע הזמן שהמדינה תפגין את החוזק הדמוקרטי שלה ותאכוף את החוקים ואת החוקה", אמר מזכ"ל האיגוד, מאוריציו לנדיני, במהלך העצרת. "מדינה ששוכחת את עברה אין לה עתיד".

המארגנים העריכו שבין 50 אלף ל-60 אלף איש השתתפו בעצרת. ראש ה-CISL, פיירפאולו בומבדיירי, העריך כי המספר הגיע עד למאה אלף. "התרחק מהמשרדים הראשיים שלנו, התרחק מהכיכרות", אמר בומבדיירי בהתייחסו למחאות האלימות בשבוע שעבר שגונו גם על ידי ראשי מפלגות הימין, בהם מתאו סלביני.

הפגנה נגד התו הירוק בנמל טריאסטה, איטליה, 15 באוקטובר 2021. רויטרס
5% מהבוחרים בעיר תמכו במפלגה המתנגדת לחיסונים. הפגנה נגד התו הירוק בנמל טריאסטה/רויטרס

במקומות אחרים באיטליה, ארגוני עובדים מחו נגד הצעדים החדשים. ביום חמישי, ארגוני עובדים בטריאסטה, עיר נמל בצפון-מזרח המדינה, איימו להשבית את הפעילות בנמל וכ-6,000 מפגינים התאספו מחוץ לשעריו.

"התו הירוק הוא דבר רע, זאת אפליה על פי החוק. זו לא תקנת בריאות, אלא רק מהלך פוליטי ליצירת פילוג בין אנשים", אמר פאביו בוצ'ין, עובד נמל בן 59. פקיד באיגוד המקומי אמר כי כ-40% מעובדי הנמל אינם מחוסנים, שיעור גבוה בהרבה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית באיטליה. בבחירות לראשות העיריה החודש אף זכתה מפלגה המתנגדת לחיסונים ב-4.5% מהקולות.

איטליה הייתה המוקד של המגיפה באירופה לאחר ההתפרצות הראשונה של הקורונה בתחילת 2020, והיא הטילה את אחד הסגרים הנוקשים והממושכים בעולם. עם זאת, בזכות מבצע החיסונים היא הצליחה לחזור לשגרה ושיעורי התמותה והתחלואה בה נותרו יציבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully