וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי פנדורה: נחשפו מקלטי המס של משפחת עופר, טדי שגיא ומשה חוגג

עודכן לאחרונה: 13.10.2021 / 22:22

על פי תחקיר אתר "שומרים", בהדלפת הענק נחשפו פרטי אחזקתם של 565 מעשירי ישראל במקלטי מס ברחבי העולם. היום פרסם האתר מידע על שלל אחזקות נדל"ן, מטוסים פרטיים, יאכטות ועוד, של כמה מאנשי העסקים העשירים במדינה

בווידאו: בנט ולפיד מתייחסים לאיומים על טדי שגיא/צילום: עורץ הכנסת

"מסמכי פנדורה", הדלפת הענק של מסמכים פיננסיים החושפים לכאורה נכסים סודיים של עשירי העולם, בהם מנהיגי מדינות, מעלה את שמם של 565 ישראלים, להם שלל אחזקות במקלטי מס ברחבי העולם. תחקיר אתר "שומרים" חשף היום (רביעי) כי בין אנשי העסקים הישראלים המופיעים במסמכים נמצאים המיליארדר טדי שגיא, האחים עופר, משה חוגג, הבעלים של בית"ר ירושלים, האסטרונאוט איתן סטיבה, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר דרור חוטר ישי ועוד.

טדי שגיא, שהונו מוערך בכ-5.4 מיליארד דולר, ושמו נקשר לאחרונה בפרשת ניסיון חיסול בקפריסין, מוזכר מאות פעמים במסמכי פנדורה. על פי התחקיר, שבוצע על ידי העיתונאים דניאל דולב ואורי בלאו, במסמכים מאוזכרות כ-60 חברות, שקשורות לשגיא, במקלטי מס. בחלקן הוא המוטב הסופי שלהם, ואחרות הן בבעלותו הישירה או בבעלות של חברות הקשורות אליו.

בבעלות שלוש מהחברות, הרשומות באיי הבתולה, היו שלוש דירות בלונדון. חברה אחרת החזיקה במניות של חברת Safecharge, שעסקה בסליקה, וששגיא היה אחד מבעליה עד 2019, אז מכר את אחזקותיו בחברה תמורת כ-600 מיליון דולר. חברה נוספת הוקמה במטרה "להשקיע בחברות היי טק" וחברה נוספת כדי "לפתח ולהפיץ במזרח הרחוק תוכנות גיימינג הקשורות לפלייטק", שהיא חברה בבעלותו של שגיא.

טדי שגיא, 23 ביוני 2011. ראובן קסטרו
מוזכר מאות פעמים. טדי שגיא/ראובן קסטרו

עוד עולה מהמסמכים הוא שאייל עופר, שהונו מוערך בכ-11.5 מיליארד דולר, הוא המוטב הסופי של קרן שהוקמה באיי קיימן ב-2006 על ידי אביו, סמי, והועברה אליו לאחר מותו ב-2011. דבר קיומה של קרן הנאמנות לא פורסם מעולם. על פי מומחה מס ששוחח עם אתר "שומרים", השימוש בקרנות לצורכי הורשה מקובל בקרב בעלי ההון, זאת על מנת למנוע קרבות ירושה, ועל מנת לצמצם את מס הירושה במדינות בהן הוא קיים.

משפחת עופר, מהמשפחות הישראליות העשירות בעולם, מוזכרת מאות פעמים במסמכים. גם עידן עופר, אחיו של אייל, שהונו מוערך בכ-6.5 מיליארד דולר, מוזכר במסמכים, בשל שליטתו בחברה בשם Vardom Holdings הרשומה באיי הבתולה. החברה החזיקה ביאכטה באורך של כ-50 מטרים שקיבלה את השם Better Place, שמו של מיזם המכוניות החשמליות של עופר. היאכטה, לפי פרסום בגלובס, כללה 300 מ"ר, מרפסות, סלון מטבח, וסוויטה בגודל של 60 מ"ר.

על פי המסמכים, בשנת 2015, קיבל עופר הלוואה של 15 מיליון יורו מבנק קרדיט סוויס, כשהיאכטה מהווה עירבון להלוואה. מומחה מס העוסק בתחום הסביר לשומרים כי בעבר בחרו בעלי הון רבים במבנה דומה לזה שתואר - חברת אוף שור המחזיקה רכוש מסוים - וזאת בין היתר כדי שיוכלו לקחת הלוואות נון ריקורס.

עוד בוואלה!

"מסמכי פנדורה": ארנון מילצ'ן החזיק הון בשווי חצי מיליארד דולר באיי הבתולה

לכתבה המלאה
עידן ואייל עופר בסיור עיתונאים במרכז הלב על שם סמי עופר בבית החולים איכילוב, מרץ 2011. שי אוקנין
יאכטה והלוואה של 15 מיליון יורו. עידן ואייל עופר/שי אוקנין

גם איש העסקים משה חוגג מוזכר במסמכי פנדורה, בין היתר בשל קשר לחברה הרשומה בבליז. על פי מסמכי החברה, מי שהיה המוטב הסופי שלה הוא רועי ברוכיאל, וחוגג מופיע כממליץ לצד אחד משותפיו בקרן.

לפני כחצי שנה הגיש ברוכיאל תביעה על סך 16 מיליון דולר נגד חוגג והשותפים האחרים בקרן. ברוכיאל הציג עצמו כחבר ילדות של חוגג וכמי ששימש כעוזרו האישי. על פי התביעה, השותפים בקרן ביצעו "מעשי מרמה והונאה חמורים שכמותם לא נראו בישראל עד היום, בהיקף של מאות מיליוני דולרים". טרם הוגשו כתבי הגנה בתיק.

אזכור אחר של חוגג במסמכים מגיע מעסקה שבוצעה ב-2014 עם חברה מסינגפור בשם Dragon Fortune, במסגרתה רכשה האחרונה כמיליון מניות בחברת מובלי של חוגג תמורת כ-20 מיליון דולר. המסמכים חושפים כי מי שעמד בפועל מאחורי Dragon Fortune היה מולטי מיליונר קזחי בשם דינמוחמט אידריסוב.

משה חוגג בית"ר ירושלים. דני מרון
משה חוגג/דני מרון

מהמסמכים עולה בנוסף כי עו"ד דרור חוטר ישי, ראש לשכת עורכי הדין בשנים 1991-1999, היה הבעלים של חברות באיי הבתולה ופנמה.

לפי המסמכים אחת החברות היתה הבעלים של חברה ישראלית בשם "מרום הקריה השקעות בע"מ", שבאמצעותה החזיק חוטר ישי נכסי נדל"ן. החברה נרשמה בתחילת שנות האלפיים וזמן קצר לאחר מכן נמחקה מהמרשם. ביוני 2017 אישר בית משפט באיי הבתולה להשיבה לחיים, וביטל באופן רטרואקטיבי את המחיקה. מהמסמכים לא ניתן להבין מה עושה החברה הרשומה בפנמה או אם היא פעילה כיום.

איש העסקים איתן סטיבה, המיועד להיות האסטרונאוט הישראלי השני, מוזכר גם הוא במסמכים. סטיבה, טייס קרב לשעבר, החל את דרכו העסקית עם שניים מחבריו לטייסת, עמי לוסטיג ורועי בן ימי. החברה שהקימו זכתה לפרסום בשל עסקיה באנגולה, בתקופה בה התחוללה במדינה מלחמת אזרחים. לפי הפרסומים, החברה מכרה ציוד ביטחוני למשטרו של חוזה אדוארדו דוס סנטוס, ששלט במדינה במשך קרוב ל-40 שנה. השותפים בחברה הכחישו כי מכרו נשק.

תגובות

דוברו של טדי שגיא מסר כי "בניגוד למשתמע מהכתבה, טדי שגיא והחברות בשליטתו משלמים את מלוא המיסים החלים במדינות פעילותם, ומדווחים כדין על פעילותם ועל החזקותיהם. כך, גם החברות המוזכרות בפניה מדווחות בבריטניה - ומסים בגינם משולמים בבריטניה".

מטעמו של עידן עופר נמסר כי "מבלי לאשר את הפרטים או להתייחס לנכונותם, כל החברות הקשורות לעידן עופר פועלות למטרות לגיטימיות, בהתאם לכל דין ולפי כללי הדיווח הנדרשים. ענייניו של עידן עופר מתנהלים תוך הקפדה מלאה על שמירת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully