וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצור תורים והעברת חולים לקהילות משקמות: משרד הבריאות יציג תכנית לנפגעי נפש

12.10.2021 / 9:00

הורוביץ ופרופ' אש יציגו בכנסת את התכנית שהגיעה לידי וואלה!, שתעביר את כובד משקל הטיפול לקהילה כבר ב-2022. התהליך יכלול 3 שלבים, כשלבסוף יועתקו בתי החולים הפסיכיאטריים אל תוך בתי החולים הכלליים. במקביל, השרים אישרו הצעה לפיה טיפולי גמילה יועברו לקופ"ח

בווידאו: דוח המבקר על מערך בריאות הנפש בצה"ל/צילום והפקה: משרד מבקר המדינה

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש יציגו היום (שלישי) בכנסת את תכנית העבודה של משרד הבריאות בתחום בריאות הנפש לשנה הקרובה. לפי פרטי התכנית, שהגיעה לידי וואלה! ותוצג במסגרת יום בריאות הנפש שיצוין בכנסת, 400 מיליון שקלים יועברו לבינוי מוסדות חדשים, עשרה מיליון שקלים לבתים מאזנים וצוותי משבר, וכן 50 מיליון שקלים לקיצור תורים בקהילה והוצאת 400 חולים כרוניים מבתי החולים לקהילות משקמות כבר בשנת 2022.

שר הבריאות יציג את חזונו לשיקום נפגעי נפש שמעביר את כובד משקל הטיפול לקהילה. כיום ישנם כ-300 אלף מטופלים נפשיים בקהילה, ולפי נתוני משרד הבריאות, אחד מכל שלושה אנשים יסבול במהלך חייו ממצוקה נפשית. המתווה של המשרד יכלול שלושה שלבים לחיזוק הקהילה, כשהשלב האחרון הוא הטמעת והעתקת בתי החולים הפסיכיאטריים אל תוך בתי החולים הכללים.

ניצן הורוביץ במהלך כינוס וועדת הבריאות | המתווה לקיצור תורנויות המתמחים. כנסת, ירושלים. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
תכנית עבודה במאות מיליוני שקלים. הורוביץ/נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התכנית תכלול גם הרחבת רצף טיפולי מקיף למטופלים המוגדרים כ"מורכבים". בין היתר, יעובו מחלקות המתמחות באוטיזם ובטראומה מינית, בצוותים שמגיעים עד לבית המטופל ובמוקד מד"א נפשי למקרי חירום. מאות המטופלים המאושפזים כיום בבתי החולים וצפויים להשתחרר ישובצו בהוסטלים עם אוריינטציה שיקומית קהילתית.

במחלקות בבתי החולים הפסיכיאטרים כיום רק 26% מהמטופלים מאובחנים כבעלי פסיכיאטריה ממושכת, ו-9% מהמאושפזים הם ילדים. כמו כן, 59% מוגדרים כפסיכיאטריה כרונית ומתוכם יגיעו 400 המועמדים להשתלבות בקהילה.

בית חולים מזור- מזרע, 2007 עכו. צילום:ירון קמינסקי / "הארץ", אתר רשמי
אחד מכל שלושה אנשים יסבול במהלך חייו ממצוקה נפשית/אתר רשמי, צילום:ירון קמינסקי / "הארץ"

במקביל, ועדת השרים לחקיקה אישרה ביום ראשון את הצעת החוק של יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן (ימינה) ושל יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט שרן השכל (תקווה חדשה), לפיה טיפולי הגמילה למתמודדים עם התמכרויות יעברו לקופות החולים. ההצעה
צפויה להבטיח רצף טיפולי הוליסטי עבור מכורים רבים, שנאלצו עד כה לנדוד בין שירותי הבריאות והרווחה ללא קורת גג מקצועית אחת.

עידית סילמן, שעברה מהבית היהודי לימין החדש ביום רישום המפלגות לכנסת. 15 בינואר 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
העברת טיפול הגמילה לבתי חולים. ח"כ סילמן/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן ראשי המפלגות | שרן השכל  6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
העבירה את הצעת החוק בוועדה. השכל/ראובן קסטרו

מטרת החוק היא להשלים את הרפורמה בבריאות הנפש שהחלה ב-2015 והעבירה את תחום הטיפולים בבריאות הנפש לקופות החולים, למעט תחום ההתמכרויות, על אף שבפועל רוב המתמודדים עם הפרעת התמכרות סובלים גם מהפרעה נפשית.

"בחלק מהמקרים", מסבירות סילמן והשכל, "מדובר בהפרעה נפשית שהתפתחה כתוצאה מההתמכרות ואין ספק שהדבר הנכון הוא לספק לאותם מטופלים קורת גג מקצועית אחת". הצעת החוק שאושרה תמנע "טיפול כפול", שאינו יעיל הן בריאותית והן כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully