וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של אוסטריה הושבע כקנצלר, באופוזיציה טוענים: "בובה של קורץ"

11.10.2021 / 18:28

אלכסנדר שלנברג, בעל ברית קרוב של הקנצלר המתפטר, אמר כי הוא ימשיך לשתף עמו פעולה מקרוב על אף החשדות לשחיתות נגדו. מבקרי הממשלה טוענים שקורץ ימשיך למעשה למשוך בחוטים בעודו מכהן כיו"ר הסיעה השמרנית בפרלמנט

בווידאו: קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכחיש טענות על שחיתות נגדו/צילום: רויטרס

שר החוץ של אוסטריה, אלכסנדר שלנברג, הושבע היום (שני) כקנצלר החדש במקומו של סבסטיאן קורץ, שהתפטר ביום שבת בעקבות החקירות נגדו בחשד לשחיתות. עם זאת, הבטחתו של שלנברג לעבוד מקרוב עם קורץ, שנותר יו"ר הסיעה ויו"ר המפלגה השמרנית, חיזקו את טענות האופוזיציה שלפיהן הוא יהיה מנהיג "בובה".

הירוקים, השותפים לקואליציה בהנהגת השמרנים, דרשו את התפטרותו של קורץ אחרי שהוא ותשעה אנשים נוספים, בהם כמה מעוזריו הבכירים, הושמו תחת חקירה בחשד לעבירות שחיתות, בהן שוחד והפרת אמונים. קורץ מכחיש כי עבר על החוק, ומתנגדיו טוענים שהוא ימשיך לשלוט במדיניות הממשלה ולפעול בתור "קנצלר צללים".

"אני מאמין שההאשמות (נגד שולץ) הן כוזבות ואני משוכנע שבסופו של דבר יתברר שלא היה בהם כלום", אמר שלנברג, דיפלומט ותיק ובעל ברית קרוב של קורץ."ודאי שעבוד מקרוב מאוד עם סבסטיאן קורץ", אמר הקנצלר החדש בהצהרה ראשונה בתפקיד. הוא אמר כי הוא רצה לספק "אחריות ויציבות".

קורץ, בן 35, הדף אף הוא את הביקורת של האופוזיציה. "אני לא קנצלר הצללים", צייץ בטוויטר כשהוא מבטיח לתמוך בממשלה. עם זאת, דבריהם עשו מעט מאוד כדי לשכנע את האופוזיציה.

"הרושם שלי הוא שהוא ישדר עסקים כרגיל וינהג כאילו לא קרה דבר", אמרה מנהיגת המפלגה הליברלית "נאוס", ביאטה מיני-רייזינגר. היא הפצירה בקנצלר החדש להיאבק בשחיתות.

השבעת קנצלר אוסטריה, אלכסנדר שלנברג בוינה 11 באוקטובר 2021. רויטרס
ימשיך לשתף פעולה עם קורץ. הקנצלר החדש שלנברג בווינה, היום/רויטרס

הרשויות למאבק בשחיתות חושדות שאנשי המפלגה השמרנית במשרד האוצר השתמשו בכספי המדינה לטובת סיקור חיובי של קורץ באחד העיתונים החל מ-2016, השנה שבה התמודד על הנהגת. הוא הצליח וזכה בבחירות לפרלמנט שנה מאוחר יותר, תוך הבטחה לנקוט קו קשה בנושא ההגירה.

מבקריו של קורץ מאשימים בניהול מערכת שהפרה כללים בנושאים כמו מימון מפלגות ומינויים פוליטיים על מנת לבסס את כוחו. קורץ, שחשוד גם במתן עדות שקר בחקירה נפרדת, מכחיש את כל ההאשמות נגדו.

"כל מפלגות האופוזיציה מסכימות שאין שינוי במערכת של קורץ. הוא עדיין מושך בכל החוטים והקנצלר המיועד שלנברג הוא חלק מהמערכת של קורץ", תקף קאי יאן קריינר מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הוא היה חבר בוועדה פרלמנטרית שחקרה חשדות למעשי שחיתות תחת הממשלה הקודמת של קורץ, שבה הייתה חברה מפלגת הימין הקיצוני.

קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, מודיע על התפטרותו, 9 באוקטובר 2021. רויטרס
"ילד הפלא" של אירופה הסתבך. קורץ מכריז על התפטרותו, שבת/רויטרס

במהלך טקס השבעת הקנצלר החדש, נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן, אמר כי אמון הציבור במוסדות הפוליטיים נפגע קשות בעקבות החקירה וחשיפת מסרונים בין קורץ למקורביו. "לאחר ארגונה מחדש, לממשלה יש אחריות גדולה לא רק להמשיך בהצלחה בקידום הפרויקטים שלה, אלא גם להחזיר את אמון הציבור בפוליטיקה", הדגיש הנשיא בנאומו.

בחלק מהמסרונים, שנחשפו בכלי התקשורת באוסטריה, קורץ כינה את אחד מיריביו "תחת" ונראה שהוא מקדם את הקואליציה לעבר מבוי סתום, בניגוד להצהרותיו. הוא הביע חרטה על הניסוח של חלק מאותם מסרונים בעת שהתפטר ביום שבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully