וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן: "ארה"ב הסכימה להעביר סיוע הומניטרי"

11.10.2021 / 11:32

הארגון קיים שיחות ישירות ראשונות עם נציגים אמריקניים מאז השלמת הנסיגה, וטען כי הם הסכימו לעזור לאפגניסטן הקורסת. בוושינגטון הדגישו כי לא מדובר בהכרה במשטר. במקביל, ארה"ב ובריטניה הזהירו את אזרחיהן להתרחק מבתי מלון בקאבול מחשש לפיגועים של דאעש

בווידאו: זירת פיגוע ההתאבדות בקונדוז באפגניסטן/ללא

ארגון טליבאן אמר אתמול (ראשון) כי ארצות הברית הסכימה להעניק סיוע הומניטרי לאפגניסטן, בעודה מסרבת להכיר בשלטונו במדינה. ההצהרה הגיעה בתום השיחות הישירות הראשונות בין האויבים לשעבר מאז השלמת הנסיגה הכאוטית של הכוחות האמריקניים בסוף אוגוסט.

בטליבאן אמרו כי השיחות שהתקיימו בקטאר "התנהלו היטב" וכי שר החוץ של הארגון הבטיח במהלך השיחות כי טליבאן מחויב למנוע מארגוני טרור להשתמש בשטח המדינה כדי לתקוף מדינות אחרות. ואולם, ביום שבת דחה הארגון שיתוף פעולה עם וושינגטון נגד האיום ההולך וגובר של שלוחת "המדינה האסלאמית" באפגניסטן לאחר פיגוע קטלני במסגד שיעי.

הצהרה של ארצות הברית על השיחות עם טליבאן הייתה פחות חד-משמעית, ונאמר בה ששני הצדדים "דנו במתן סיוע הומניטרי גדול של ארצות הברית ישירות לעם האפגני". דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס, אמר כי השיחות היו "כנות ומקצועיות" ולא הכנה להכרה במשטר טליבאן. לדבריו, וושינגטון מדגישה כי הארגון יישפט על פי מעשיו ולא לפי הצהרותיו.

"המשלחת האמריקנית התמקדה בענייני ביטחון וטרור ובמעבר בטוח לאזרחים אמריקנים, לאזרחים זרים אחרים ולשותפינו האפגנים, כמו גם בזכויות אדם, כולל שיתוף משמעותי של נשים וילדות בכל היבטי החברה האפגנית", מסר פרייס בהצהרה.

לוחמי טליבאן בקאבול, אפגניסטן, 8 באוקטובר 2021. רויטרס
מתמודדים עם איום הולך וגובר של דאעש. לוחמי טליבאן בקאבול/רויטרס

במקביל, ארצות הברית ובריטניה קראו הלילה לאזרחיהן להתרחק מבתי מלון בקאבול, במיוחד ממלון "סרינה", מחשש לפיגועים. זהו מלון היוקרה המפורסם ביותר בבירה, שהיה פופולרי בקרב תיירים זרים לפני כיבושה בידי טליבאן לפני חודשיים. מאז, דאעש, אויב של טליבאן, ביצע שורת פיגועים בבירה קאבול ובאזורים אחרים במדינה, בעיקר במזרחה. ביום שישי, נהרגו לפחות 46 מתפללים שיעים בפיצוץ של מחבל מתאבד במסגד בקונדוז, בפיגוע הקטלני ביותר מאז הנסיגה של הכוחות האמריקניים.

וושינגטון רואה בדאעש את האיום הגדול ביותר שנשקף מאפגניסטן, אך טליבאן דוחה שיתוף פעולה צבאי נגד האויב המשותף. "אנחנו מסוגלים להתמודד עם דאעש לבדנו", הדגיש דובר הארגון, סוהיל שאהין, כשנשאל בנושא.

ביל רוג'יו, עמית בכיר ב"קרן להגנה על הדמוקרטיות" העוקבת אחרי ארגוני טרור, הסכים כי טליבאן אינו זקוק לעזרתה של ארצות הברית נגד דאעש. "טליבאן נלחם במשך 20 שנה כדי לגרש את ארצות הברית, והדבר האחרון שהוא צריך הוא חזרה שלה. הוא גם לא צריך עזרה אמריקנית. טליבאן צריך לבצע את המשימה הקשה והממושכת לשירוש תאי דאעש והתשתית המוגבלת שלו. יש לו את כל הידע והכלים הדרושים לו לשם כך ".

לדבריו, לשלוחת דאעש באפגניסטן אין בסיסים בפקיסטן ובאיראן כפי שהיה לטליבאן בעת מלחמתו בארצות הברית. עם זאת, הוא הזהיר כי שיתוף הפעולה הוותיק בין טליבאן לאל-קאעדה הפכה את הארגון לשותף בלתי-מהימן במלחמה בטרור. טליבאן העניק מקלט לאל-קאעדה לפני שהארגון הוציא לפועל את פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית, שבעקבותיהם פלשה ארצות הברית לאפגניסטן ב-2001 והפילה את טליבאן מהשלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully