וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד צבא ארה"ב מודה: "הפסדנו במלחמה באפגניסטן"

הגנרל מילי אמר בשימוע בבית הנבחרים כי המלחמה לא הסתיימה בתנאים שרצתה ארה"ב, אחרי שטליבאן כבש מחדש את המדינה. בין הגורמים לכך: פספוס לכידתו של בן לאדן לאחר הפלישה, המלחמה בעיראק והוצאת היועצים הצבאיים. "נלמדים כאן הרבה לקחים"

בווידאו: גנרל אמריקני מעיד בסנאט שייעץ לנשיא להשאיר כוח של 2,500 איש באפגניסטן/צילום: רויטרס

מפקד צבא ארצות הברית הודה אתמול (רביעי) בהערכה קודרת כי ארצות הברית "הפסידה" במלחמתה בת 20 השנים באפגניסטן.

"זה ברור, ברור לכולנו, שהמלחמה באפגניסטן לא הסתיימה בתנאים שרצינו, כשטליבאן נמצא בשלטון בקאבול", אמר הגנרל מארק מילי, יו"ר המטות המשולבים בשימוע בוועדת השירותים המזוינים בבית הנבחרים על הנסיגה מאפגניטן ומבצע הפינוי הכאוטי. "המלחמה הייתה כישלון אסטרטגי".

לדברי יועצו הצבאי הבכיר ביותר של נשיא ארצות הברית, "לא הפסדנו בגלל 20 הימים האחרונים ואפילו 20 החודשים האחרונים. הייתה זו תוצאה של הצטברות של שורת החלטות אסטרטגיות שהתקבלו הרבה אחורה".

יו"ר המטות המשולבים מארק מילי בפנטגון, 18 באוגוסט, 2021. רויטרס
לארה"ב יהיה קשה יותר עכשיו להגן על אזרחיה מפני מתקפות טרור מאפגניסטן. מילי/רויטרס

"בכל פעם שיש תופעה כמו הפסד במלחמה, כפי שקרה, במובן שאמנם שהגשמנו את המשימה האסטרטגית שלנו להגן על אמריקה מפני אל-קאעדה, אבל בהחלט המצב הסופי הסופית שונה בתכלית ממה שרצינו", הוסיף הגנרל הבכיר. "בכל פעם שתופעה כזו מתרחשת, יש הרבה גורמים נסיבתיים. אנחנו נצטרך להבין את אותם, נלמדים כאן הרבה לקחים".

מילי מנה כמה גורמים שהובילו להפסד, כולל החמצת ההזדמנות ללכוד או להרוג את מנהיג אל-קאעדה אוסאמה בן לאדן בטורה בורה זמן קצר לאחר הפלישה לאפגניסטן ב-2001.

הוא גם הזכיר את ההחלטה לפלוש לעיראק, שהרחיקה את הכוחות האמריקניים מאפגניסטן, חוסר ההתמודדות עם פקיסטן כמקום מפלט לטליבאן והוצאת היועצים הצבאיים מאפגניסטן לפני כמה שנים.

החייל האמריקני האחרון עוזב את אפגניסטן, 31 באוגוסט 2021. רויטרס
הצבא הופתע מהמהירות שבה כבש טליבאן את המדינה. החייל האמריקני האחרון עוזב את אפגניסטן/רויטרס

ביידן הורה באפריל על השלמת הנסיגה של הוכחות האמריקניים מאפגניסטן עד 31 באוגוסט, בעקבות ההסכם שנחתם בין טליבאן לממשל טראמפ. מילי קשר בין ההסכם לבין קריסתו המהירה של צבא אפגניסטן, מאחר שלדבריו הוא פגע משמעותית בנחישותו להילחם.

בשימוע שנערך ביום שלישי בסנאט, אמרו מילי והגנרל קנת' מקנזי, מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, כי הם המליצו להשאיר 2,500 חיילים באפגניסטן. זאת בניגוד לדבריו של ביידן, שטען בחודש שעבר כי לא זכור לו שהוא קיבל עצה שכזו.

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה כי ביידן קיבל עצות "חצויות" ביחס לאפגניסטן, שאליה פלשה ארצות הברית בעקבות פיגועי 11 בספטמבר של אל-קאעדה.

"בסופו של דבר, המפקד העליון צריך לקבל החלטה", אמרה סאקי. "הוא קיבל החלטה שהגיעה העת לסיים מלחמה של 20 שנה". לטענתה, אילו היו נשארים כוחות אמריקניים באפגניסטן אחרי המועד שסוכם, "היינו היום במלחמה עם טליבאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully