וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת שטרן מטלטלת את המרוץ לראשות הסוכנות, ויוצרת כאב ראש בקואליציה

עודכן לאחרונה: 11.10.2021 / 9:19

בנט ולפיד טרם הגיבו להסתבכות המילולית של שר המודיעין, אך במערכת הפוליטית מעריכים כי היא פוגעת דרמטית במועמדותו לתפקיד יו"ר הסוכנות ומשפרת את סיכויי המתמודדים האחרים. נפילת מועמדותו עשויה לשבש גם את תכניות סבב התיקים בממשלה

בווידאו: אישה שהעידה שששטרן איים עליה שלא תתלונן על הטרדה מינית/הצינור, רשת 13

בעוד שר המודיעין אלעזר שטרן מנסה להרגיע את סערת מילותיו בנוגע לגריסת תלונות על הטרדות מיניות, המרוץ לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית עובר סוג של רעידת אדמה. שטרן הוא מועמד הקואליציה לתפקיד, שזוכה לתמיכת ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, אך רק אחד מתשעה מתמודדים שמתראיינים בימים אלה בפני ועדת הבחירה שאמונה על בחירת היו"ר הבא.

בנט ולפיד טרם הגיבו לאירועים האחרונים עם שטרן, אך במערכת הפוליטית מעריכים כי ההסתבכות המילולית שלו תפגע בו דרמטית ומשפרת את סיכוייהם של כל המועמדים האחרים בקרב על התפקיד. ככל שהסערה תימשך, מעריך גורם פוליטי בכיר, "לא מן הנמנע שבנט ולפיד יעדיפו למשוך את המועמדות של שטרן ולהציע מועמד אחר במקומו או לנסות לדחות את תהליך הבחירה עד שהאש סביבו תירגע".

שר המודיעין אלעזר שטרן בכנסת, 6 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
פגיעה דרמטית. שטרן/פלאש 90, יונתן זינדל

את יו"ר הסוכנות היהודית בוחרת ועדה משותפת להסתדרות הציונית ונציגים מיהדות התפוצות, שכוללת עשרה חברים ובראשה עומד יו"ר ההסתדרות הציונית, איש הליכוד יעקב חגואל. בימים אלה, הוועדה מקיימת סבב ראיונות בזום עם כל המועמדים, ובעוד כשבועיים היא אמורה לסיים את הליך ההיוועצות והבחירה, ולהביא את המועמד לאישור חבר נאמני הסוכנות, שמתכנס בסוף החודש.

מלבד שטרן, על התפקיד מתמודדים גם שגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון, שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר מייקל אורן, יו"ר מוזיאון העם היהודי "אנו" אירינה נבזלין, רעייתו של ח"כ יולי אדלשטיין, ושרת התפוצות לשעבר עומר ינקלביץ', שזוכה לתמיכה וגיבוי נמרצים מיו"ר כחול לבן בני גנץ, למרות ששטרן הוא המועמד המוסכם על הקואליציה. בנוסף, גם חברי הכנסת לשעבר עוזי דיין ומיכל קוטלר-וונש, סגנית ראש עיריית ירושלים פלר חסן-נחום, ויו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ, יופיעו בפני ועדת הבחירה.

הספקות מתגברים

כדי לזכות בתפקיד יו"ר הסוכנות, כך לפי התקנון, על מועמד לזכות בתמיכתם של תשעה מתוך עשרת חברי הוועדה. בעבר, באופן מסורתי, הוועדה נטתה לתמוך באופן אוטומטי במועמד המומלץ של ראש הממשלה, אך המסורת הזו נשברה ב-2018, על ידי יו"ר הסוכנות הקודם, היום נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנבחר לתפקיד והביס את המועמד של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. לכן, למרות שבנט ולפיד שיגרו מכתבים רשמיים לוועדה בהם המליצו על שטרן בחום ובכובד ראש, הבחירה שלו לתפקיד גם כך לא הייתה בטוחה, והסערה שפרצה סביבו כעת רק מגבירה את הספקות.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד בישיבת הממשלה הראשונה, 20 ביוני 2021. רויטרס
הבחירה לא בטוחה. בנט ולפיד/רויטרס

שטרן אמור להופיע בפני חברי הוועדה בעוד יומיים, ושאלות על ההתבטאויות שלו צפויות לעלות בראיון. מספיק ששני חברים מתוך עשרה בוועדה יצביעו נגדו והמועמדות שלו תיפול. לפי גורמים במוסדות הלאומיים, עוד לפני ההתבטאויות האחרונות שלו, לחלק מחברי הוועדה היו חששות והסתייגויות מלשונו וסגנונו של שטרן, שכבר נחשפו במספר תקריות שונות בעברו בצה"ל ובפוליטיקה.

לאור הסערה והביקורת האחרונים, הם העריכו, יהיה קל יותר לחברי הוועדה לדחות את המועמד של ראש הממשלה, ולנסות להתכנס סביב אחד המועמדים האחרים. במידה ואף אחד מהם לא יזכה ב-90% מהקולות, כנדרש בתקנון, תהליך הבחירה יידחה, וחגואל ימשיך לכהן כממלא מקום יו"ר הסוכנות, כפי שעשה מאז שהרצוג נבחר לנשיאות ביולי האחרון.

במידה והמועמדות של שטרן תיפול, ייווצר גם כאב ראש קואליציוני: על בסיס הבטחת המינוי העתידית שלו לראש הסוכנות התרקמה "עסקת אלי אבידר", שבמסגרתה אבידר התמנה לשר במשרד רה"מ ואמור להתמנות במקומו בהמשך למשרד המודיעין. אם הבחירה שלו לתפקיד תשתבש, והוא יישאר שר בממשלה, אבידר יצטרך להחליט אם הוא ממשיך בתפקידו כשר "לתכנון אסטרטגי" במשרד ראש הממשלה למרות שהעסקה לא הושלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully