וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפוצה בגיל 5-4 וגורמת לבעיות בלב: עלייה במקרי התסמונת שאחרי הקורונה בילדים

עודכן לאחרונה: 10.10.2021 / 13:08

דלקת פימס הרב-מערכתית כבר גרמה למותו של נער בן 16 ולאשפוזה במצב קשה של פעוטה בת 3. מה התסמינים הנלווים, מתי היא מופיעה ועד כמה גדולה הסכנה - מומחים עונים לשאלות הבוערות בשיחה עם וואלה!. "ילדים צריכים להתחסן ומהר - המחיר יכול להיות יקר"

בווידאו: מחקר מאשר: מתוך 2.5 מיליון מחוסנים - רק 54 לקו בדלקת שריר הלב/צילום: גרגורי באדו

התסמונת הדלקתית הבאה לידי ביטוי בעיקר בילדים במצב פוסט-קורונה כבר גרמה אתמול (שבת) למותו של נער בן 16 ללא מחלות רקע ולאשפוזה במצב קשה של פעוטה בת שלוש. התסמונת הרב מערכתית של דלקת פימס (pims) אופיינית למחלת הקורונה וכוללת תסמינים דוגמת חום גבוה, פריחה, כאבי בטן, חוסר תיאבון, חולשה כללית, ירידת לחץ דם ואף בעיות בלב.

פרופ' גליה גריסרו, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים דנה-דואק באיכילוב, סיפרה לוואלה! כי "אין מספרים מדויקים לגבי נפוצות המקרים. מפרוץ המגפה ועד חודש יוני, בגלי התחלואה הקודמים, היו כמאה מקרים. מאז ועד עתה אובחנו כבר כ-50 מקרים של התסמונת הזו בילדים".

גריסרו הוסיפה כי אין דרך לקבוע בוודאות מהו הגורם לעלייה בתחלואה בתסמונת זו: "אנחנו לא יודעים להגיד אם זה בגלל הווריאנט ההודי או בגלל שיותר ילדים נדבקים. בחודשים האחרונים חלה עלייה ניכרת, בהחלט, אבל אנו לא יודעים להגיד למה. זה קורה במהלך השבועיים עד ארבעת השבועות אחרי מחלת הקורונה. זה נפוץ בעיקר בגילי 5-4, אך יכול לקרות גם לפעוטות קטנים יותר".

עדן פיומי בן ה-16 מג'לג'וליה שמת מפוסט קורונה. ללא קרדיט, מערכת וואלה!
אבחון מאוחר וטיפול לקוי. פיומי/מערכת וואלה!, ללא קרדיט

עדן פיומי הובא לפני שלושה שבועות לבית החולים מאיר בכפר סבא לאחר שחש ברע. האבחון בתסמונת הגיע לאחר כמה ימים, ולפני שבועיים הוא הועבר לבית החולים שניידר בפתח תקווה, שם מצבו הידרדר עד שנקבע מותו. אביו מתח ביקורת על הטיפול הרפואי וטען כי האבחון היה מאוחר.

יומיים קודם לכן, תינוקת בת שבעה חודשים שנדבקה בקורונה אושפזה במצב קשה בבית החולים ספרא לילדים שבמרכז הרפואי שיבא בעקבות אותה תסמונת, וחוברה למכונת אקמו. משפחת התינוקת נפשה באילת והגיעה לבית החולים לאחר שהראתה מצוקה נשימתית. הילדה לא פיתחה תסמינים לקורונה כשנדבקה, והעובדה שהייתה חיובית בעבר התגלתה בבדיקה סרולוגית.

פרופ' גריסרו הסבירה כי ההשלכות של התסמונת יכולות להיות מרחיקות לכת מבחינה בריאותית. "התסמונת היא רב מערכתית ויכולה לגרום לתסמינים נשימתיים, לבעיות עיכול דוגמת שלשולים, לפריחות, והכי חמור - לבעיות בלב", העידה.

ד"ר איילת רמון וד"ר גליה גריסרו מבית החולים איכילוב במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי חיידק טורף בפעוט בן 3, 27 בנובמבר 2016. ניב אהרונסון
"בחודשים האחרונים חלה עלייה ניכרת". פרופ' גריסרו (מימין)/ניב אהרונסון

תופעת "מסיבות ההדבקה" כבר קנתה לה שם בקרב הורים רבים שהעדיפו לגרום להדבקה מכוונת בנגיף הקורונה בילדיהם, מתוך הנחה כי המחלה לא כל כך חמורה בילדים. בכך ההורים מבקשים לחסוך את ה"טרטור" שבביצוע בדיקות הקורונה השגרתיות וכניסה לבידודים תקופתיים. על כך אמרה גריסרו כי הסכנה גדולה עשרות מונים מהרווח המזערי שבפעולה זו. "המסר שלי הוא שאם יש הורים שרוצים לעשות מסיבות הדבקה כדי לשחרר את הילדים מבידודים, אז שידעו שזה לא רצוי והמחיר יכול להיות יקר", הסבירה.

גם אם הילדים יחוו את מחלת הקורונה באופן קל יחסית, אחר כך הם נמצאים בסכנה לפתח את התסמונת הקשה. "הילדים שמפתחים את התסמונת מגיעים לטיפול נמרץ", ציינה גריסרו והמליצה כי "אם יודעים שהילד חלה בקורונה, ובמשך כמה ימים הוא חווה תופעות כאלה, יש להגיע בבהילות לחדר מיון".

ד"ר איתי פסח, סגן מנהל בית החולים ספרא לילדים. דוברות ספרא, אתר רשמי
"לא צריך להיכנס להיסטריה". ד"ר פסח/אתר רשמי, דוברות ספרא

ד"ר איתי פסח, סגן מנהל בית החולים ספרא לילדים, סיפר כי בגל התחלואה הנוכחי "אנחנו רואים יותר ילדים שחווים את התסמונת הזאת - כי הרבה ילדים נדבקים בגל זה". פסח הרגיע ואמר כי "זו עדיין תסמונת נדירה, לכן צריך לא להיכנס להיסטריה. אני מבין את ההורים שחוששים, אבל כרופא ילדים אני יכול להרגיע את ההורים כי במרבית המקרים יש החלמה מלאה".

עוד סיפר פסח כי טווח הגילים ללוקים בתסמונת זו רחב ממה שנהוג לחשוב: "אנחנו רואים את התסמונת הזאת גם במבוגרים צעירים עד גיל 25. צריך להימנע מזה דרך חיסון כל המבוגרים. גם ילדים מעל גיל 12 צריכים להתחסן ומהר. בכל העולם אין דיווח על ילד שחלה בתסמונת הזאת אחרי שהתחסן".

"למרות התסמונת, אני עדיין חושב שמתווה הכיתה הירוקה הוא בטוח, ואני שמח שמתחילים את המתווה שחשבנו עליו בספרא. התסמונת היא נדירה מאוד ולא בגללה צריך לעצור מלקיים את המתווה. אני סומך על ההורים שיהיו אחראיים, יקפידו על כל הבדיקות ולא ישלחו ילדים חולים לבית הספר", סיכם.

"החשד לתסמונת אושש תוך שעות"

מבית החולים מאיר נמסר כי "עדן הגיע לבית החולים, לאחר כשבוע שהיה חולה בביתו, במצב קשה מאוד עם מחלה סוערת, תפקוד לבבי ירוד מאוד ונזקק מידית להנשמה. למרות עדותה של המשפחה כי לא חלה בקורונה, כבר במיון עלה חשד לתסמונת פימס שאושש תוך שעות אחדות עם בדיקת נוגדנים חיובית לקורונה. הוא אושפז בטיפול נמרץ ילדים והחל מיידית לקבל טיפול מתאים למחלה ובהמשך, לפני כשבועיים, הועבר על אקמו לבית חולים שניידר".

"תסמונת פימס הינה מחלה נדירה המופיעה זמן מה לאחר מחלת הקורונה. בדיקות pcr תהיינה חיוביות בזמן מחלת הקורונה עצמה ולא אחריה ואילו בדיקה סרולוגית חיובית מצביעה על כך שהייתה מחלה גם אם הייתה ללא סימפטומים. אנו משתתפים בצערה הגדול של המשפחה ומבינים את כאבה הרב", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully