וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 5 ימי שביתה: מעונות היום יחזרו לפעילות, המטפלות ישובו לעבודתן

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 14:45

סיומה של השביתה הגיעה בעקבות הבנות שהושגו בין ליברמן, ברביבאי, יו"ר ההסתדרות ויו"ר ארגוני מעונות היום. בתקופה בה יתנהל המו"מ יינתן מענק למטפלות, שעלותו למדינה מוערכת בכ-100-50 מיליוני שקלים, ובהערכה מדובר בתוספת של מאות שקלים לכל מטפלת לשעה

בווידאו: מחאת מטפלות מעונות היום מול משרד האוצר בירושלים/צילום: רוני כנפו

שביתת המעונות הסתיימה היום (חמישי), חמישה ימים לאחר שהחלה, בעקבות הבנות שהושגו בין שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר ארגוני מעונות היום.

במסגרת ההבנות שהושגו, בתקופה בה יתנהל המו"מ, יינתן מענק למטפלות שעלותו למדינה מוערכת בכ-100-50 מיליוני שקלים. ניתן להעריך כי מדובר בתוספת של מאות שקלים לשכר של כל מטפלת בחודש. מדובר בהישג משמעותי לארגונים המפעילים את מעונות היום, שכן במשרד האוצר רצו להמתין עם העלאת השכר עד לאישור התקציב וכן בתקופה של הקפאת השכר במגזר הציבורי.

ממשרד האוצר, זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה וההסתדרות נמסר כי סוכם שהגורמים יפנו לוועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר וזרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, בבקשה לביצוע בדיקת בסיס של התעריף המפוקח - בדיקה שלא נעשתה בעשר השנים האחרונות - מתוך רצון למימוש מסקנותיה בתחילת שנת הלימודים הבאה.

הפגנת מטפלות במעונות יום מול משרד האוצר, ירושלים, 5 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת מטפלות מול משרד האוצר, השבוע/פלאש 90, יונתן זינדל

במסגרת בדיקת הבסיס ייבחנו כלל הטענות של הארגונים לגבי פערי תעריפים ועלויות (לרבות שכר, תקינה, עלויות רגולציה, שכירות ותפעול) שאינן נכללות בתעריף הנוכחי. בשל העובדה כי תהליך עדכון התעריף ייארך זמן, ובשל ההבנה שחלק מהקשיים במסגרות נבעו בצל משבר הקורונה, סוכם כי האוצר והארגונים ייבחנו מתן מענה זמני שיגובש בין הצדדים בהקדם.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, אמרה כי: "לאחר מאמצים רבים שנעשו בחודשים האחרונים על ידי זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האוצר, אני מברכת על הגעה להסכמות בנושא מעונות היום ועל סיום השביתה. כעת יוכלו לשוב לעבודה עשרות אלפי הורים כאשר המטפלות ימשיכו בעבודתם המסורה והחשובה בחינוך ילדינו. כפי שאמרתי לארגוני מעונות היום, אני מחויבת להמשיך ולעסוק בנושא".

יו"ר נעמ"ת חגית פאר אמרה לוואלה! כי "מדובר בהישג משמעותי, 10 שנים סל התקצוב של המדינה למעונות היום לא השתנה. סוף סוף הצלחנו לפרוץ את הסל הזה ולהעלות אותו לדיון שאנחנו לא מתכוונות לוותר עליו, אני לרגע לא מורידה את ידי מהמאבק הזה. יש פה התחייבות אישית של שר האוצר ללוות את הנושא. סוף סוף פרצנו פה את התפיסה הקיימת, כי השיח על הגיל הרך לא היה קיים, השיח על העבודה של המחנכות המטפלות לא היה קיים".

הפגנת מטפלות במעונות יום מול משרד האוצר, ירושלים, 5 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת מטפלות במעונות יום מול משרד האוצר, ירושלים, 5 באוקטובר 2021/פלאש 90, יונתן זינדל

לטענת מארגני המחאה, מעונות היום "נופלים בין הכסאות", שכן האחריות לחינוך הגיל הרך התפצלה לאחרונה לשלושה משרדי ממשלה: משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הכלכלה ומשרד החינוך. החל מ-1 בינואר מרבית האחריות על המעונות תרוכז במשרד החינוך וחלקית במשרד הכלכלה.

בשבועות האחרונים יצאו מעונות היום המפוקחים, בהם ויצ"ו ונעמ"ת, למאבק על השכר הנמוך והמחסור החמור בעובדים, ודרשו להיכנס למשא ומתן מול מקבלי ההחלטות. חלק מהארגונים של מעונות היום המפוקחים לא הצטרפו לשביתה, בהם המעונות במגזר החרדי והחברה למתנ"סים - שלדברי מארגני השביתה, תומכת במאבק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully