וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים בין המטפלות במעונות לאוצר תקועים, וההורים מתוסכלים: "תסכול וחוסר ודאות"

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 13:16

מחאת המטפלות על תנאי העבודה ושכרן הנמוך נכנסה ליומה השלישי. מארגני השביתה אומרים כי יסכימו לשוב לעבודה אם המדינה תסכים להקצות סכום ראשוני "שירגיע את השטח" - אך נראה כי טרם נמצא לכך מקור תקציבי. במסגרת המחאה, השובתות הקימו את "מעון ליברמן" מול משרד האוצר

בווידאו: מחאת מטפלות מעונות היום מול משרד האוצר בירושלים/צילום: רוני כנפו

הורי 70 אלף פעוטות ייאלצו לוותר על יום עבודה נוסף: פגישה נוספת בין המטפלות למשרדי האוצר והכלכלה שהתקיימה אמש הסתיימה ללא תוצאות, והשביתה נכנסה ליומה השלישי. בשעה 12:00 הקימו מאות עובדות המעונות במחאה את "מעון ליברמן" מול משרד האוצר בירושלים. חלק מהמפגינות השליכו עשרות טיטולים לעבר הכביש.

נציגות ארגוני הנשים פנו לליברמן בדרישה להתערב באופן בהול במשבר ולשים סוף לשביתה. יו"ר ויצו אניטה פרידמן אמרה כי "המטפלות שלנו מרוויחות שכר רעב, אנחנו דורשות משר האוצר לפתור את המשבר באופן מידי ולתת לנו לחזור למעונות, לילדים האהובים שלנו". יו"ר אמונה ליאורה מינקה פנתה לשר האוצר ואמרה: "זה הזמן שלך להיות בעד המטפלות שמחנכות את דור העתיד של ישראל. לא יכול להיות ששלושה ימים אנחנו בשביתה ולא אכפת לפקידי האוצר. המטפלות שלנו קורסות".

יו"ר נעמת חגית פאר קראה: "שנים רבות שאנחנו נלחמות למען המטפלות שלנו ולמען הקטנטנים. לא רצינו להגיע לשביתה, אבל ממשלת ישראל לא נתנה לנו אפשרות אחרת. למטפלות שלנו מגיע תנאים אנושיים. ליברמן, אנחנו לא אויבות שלך. תרד אלינו ותשמע ממקור ראשון את זעקת המטפלות. תנו לנו לחזור לתת אהבה לקטנטנים שלנו".

הפגנת מטפלות במעונות יום מול משרד האוצר, ירושלים, 5 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת המטפלות בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

הפגישה אתמול הייתה ממושכת, אך לפי אחד המשתתפים, הפערים בין הצדדים עדיין גדולים מדי, ועל מנת להגיע לפריצת דרך נדרשת התערבות של דרגים בכירים יותר במשרד האוצר, האחראי על גובה השכר של המטפלות.

"אנחנו מבקשות מראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן להיפגש באופן בהול ולשמוע באופן ישיר את עומק המשבר בענף. אל תהיו חתומים על קריסת גיל הרך בישראל. לצערנו השביתה תימשך גם היום", אמרו המארגנים הבוקר.

ההידברות בין הצדדים תימשך גם היום, ואם שוב לא תושג התקדמות - תימשך גם השביתה. מארגני המאבק אומרים כי יהיו מוכנים להפסיק לשבות ברגע שהמדינה תסכים לנהל מו"מ "רציני" ותכליתי ותסכים להקצות סכום ראשוני במטרה "להרגיע את השטח", כלומר לתת פעימה ראשונה של העלאת שכר המטפלות ולא רק לקיים דיונים על חומרת המצב של המעונות.

השכר של המטפלות במעונות היום המפוקחים, העומד על כ-5,700 שקלים, נמוך בעשרות אחוזים משכר הסייעת בגן עירייה. גם במשרדי הממשלה מבינים שנושא השכר חייב להשתנות. עם זאת, נראה כי כרגע אין לכך תקציב וכי בינתיים המדינה מנסה למשוך זמן ולהמתין עד להעברת מעונות היום לפיקוח משרד החינוך - ולנהל בחודשים הקרובים מו"מ עקר.

אחד ממארגני המחאה אמר אתמול לוואלה! כי "מדובר במאבק שנמשך כבר הרבה מאוד שנים ומשרד האוצר מכיר בפרטי פרטים את הנתונים של מעונות היום. לפני שלוש שנים הוקמה ועדה כדי לדון בנושא הזה, כאשר עד היום מסקנותיה לא הושמו. ועכשיו משרד האוצר אומרים לנו 'בואו נשב, מה פתאום אתם שובתים, זוהי עבודת עומק, זה תהליך'. הם לא מבינים את עוצמת הסיפור בשטח. הם לא מבינים שזה כבר מעל הראש של המארגנים - העובדות כבר לא מוכנות לעבוד בשכר כזה".

הורי הפעוטות מתוסכלים: "התזמון כל כך גרוע"

בקרב ההורים, ההזדהות וההכלה הולכות ומפנות את מקומן לתסכול וכעס. נציין כי לא מעט הורים מגיעים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות - כאלה שלא יכולים להרשות לעצמם להעסיק שמרטפים, ובמקרה כזה - הנפגעים העיקריים הם הפעוטות. חלקם החלו מסגרת חדשה רק בחודש ספטמבר, שההסתגלות אליה פשוט הופסקה. ככל שהשביתה נמשכת - הנטל על ההורים הופך לכבד יותר ויקר יותר.

שביתת מעונות היום מקבלת תשומת לב זניחה יחסית בתקשורת, אך ברשתות החברתיות ניתן למצוא תגובות רבות למתרחש. "לא הגיוני מה שקורה למטפלות, אבל גם ממש לא הגיוני מה שקורה להורים אחרי כמעט שנתיים של גהינום עם קורונה ובידודים", כותבת אמא אחת ממרכז הארץ.

בניין משרד האוצר. ראובן קסטרו
המטפלות הקימו במחאה את "מעון ליברמן". משרד האוצר/ראובן קסטרו

"לצערי אני מנסה לא להיעדר מהעבודה והבן שלי אצל אמא שלי", מוסיפה אמא אחרת. "[אני] מבינה את הכעס של המטפלות, אבל התזמון כל כך גרוע!!!". אם שלישית כותבת: "אני כבר שבוע אצל אמא שלי בעיר אחרת בגלל שאני יחידנית עובדת ואין לי מי שישמור על הילד".

למרות הקשיים, הורים אחרים ממשיכים להביע הזדהות עם המטפלות. "אני והבן זוג שלי עצמאים, אין לנו ימי חופש, מחלה... ואחרי ספטמבר שהיו בו בקושי 10 ימי עבודה, מאוד מאתגר להפסיד פרנסה בגלל השביתה. לצד התסכול וחוסר הוודאות כמה זמן זה יימשך, אנחנו לגמרי מבינים ותומכים במטפלות", נכתב באחת התגובות.

הח"כים נרתמים למאבק

בינתיים, למאבק המטפלות נרתמים יותר ויותר חברי הכנסת. כך, היום בצהריים ייפגשו נציגי מעונות היום עם ח"כ מיכל שיר וח"כ עאידה תומא סלימאן. אתמול הוציא גם סגן רה"מ ושר המשפטים גדעון סער סרטון שבו הביע את תמיכתו בשביתה במעונות היום. "אני קורא למשרד האוצר לשבת ברצינות לשולחן המו"מ עם המטפלות. ההשקעה הטובה ביותר בחינוך היא בגיל הרך. זה נושא נוסף שהוזנח במשך שנים. תנאי ההעסקה וגם ההכשרה של המטפלות בגיל הרך הם מהדברים היותר חשובים שיש לקדם", אמר השר.

הפגנת מטפלות במעונות יום מול משרד האוצר, ירושלים, 5 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת המטפלות בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

גם חברת הכנסת אמילי מואטי (עבודה), חברה בוועדת החינוך, הביעה אתמול תמיכה בשובתים. "זכות השביתה היא זכות יסוד וחובה לאפשר אותה גם כאשר היא מקשה על הורים רבים. המטפלות במעונות היום לא צריכות להרוויח שכר מינימום. הן ראויות לתגמול הולם ותנאים טובים בהרבה משום שהן עובדות קשה ומשום שחינוך ילדינו, כבר מהגיל הרך, הוא שליחות ממדרגה ראשונה. היחס בין מספר המטפלות לתינוקות עד גיל שלוש עומד על 1:11, נמוך משמעותית מהסטנדרט במדינות ה-OECD. זה בלתי מתקבל על הדעת. מטפלות-מחנכות עוזבות את מעונות היום בגלל התנאים הלא-פשוטים והשכר הנמוך. המציאות הזו צריכה להשתנות. אנחנו נשנה אותה".

האוצר: "שביתה היא צעד ציני"

באוצר אומרים כי "משרד האוצר מוכן לשבת ולדון עם מנהלי ארגוני מעונות היום בכל מועד, יחד עם משרד הכלכלה, משרד החינוך וכלל ארגוני מעונות היום. על הדיון להיות מקצועי ומעמיק, כך שיינתן מענה אמיתי למטפלות ולכלל המערכת על כלל צרכיה, ותחת הבנת כלל המשמעויות. מנהלי ויצו ונעמת מבקשים לנהל מו"מ ולהכתיב את התנאים מראש ולא לטפל בבעיית השורש של המערכת. משרד האוצר ימשיך להיות מחויב לכלל מערך מעונות היום ומבהיר ששביתה הינה צעד ציני שמנצל את ההורים ולא מקדם את פתרון הבעיה".

אורנה ברביבאי במהלך כינוס וועדת הבריאות | המתווה לקיצור תורנויות המתמחים. כנסת, ירושלים. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
"לסיים את השביתה לאלתר". ברביבאי/נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ב-1 בינואר יעברו מעונות היום לאחריות ופיקוח של משרד החינוך, ומי שאחראית כרגע על מעונות היום, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ביקשה להדגיש כי היא "תומכת בצורך לתת מענה למטפלות וסבורה שנכון לסיים את השביתה לאלתר במקביל לקיום משא ומתן עם משרדי הממשלה".

בהודעה מטעמה אתמול נמסר כי "בפגישה הציעה השרה כי יחל מיד דיאלוג מעמיק בין משרדי האוצר, החינוך, הכלכלה והתעשייה. נכון כי במהלך שלושת החודשים הקרובים יעוצב פתרון מערכתי אשר ייתן מענה לפערים שנוצרו לאורך השנים. שרת הכלכלה והתעשייה מחויבת באופן מלא לתהליך מתוך הבנת חשיבותו של החינוך לגיל הרך כחלק אינטגרטיבי מהרצף החינוכי. הארגונים החליטו להמשיך בשביתה הפוגעת באלפי ילדים דווקא בשעת משבר בריאותי ומונעת מהורים רבים לצאת לעבוד כבשגרה", נמסר מטעמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully