וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: בית משפט פדרלי הקפיא את חוק ההפלות של טקסס

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 8:52

שופט קיבל את עתירת ממשל ביידן נגד החוק הנוקשה, האוסר על הפלות אחרי השבוע השישי להיריון ומאפשר לתבוע את מי שעזר לביצוען. טקסס כבר הודיעה שתערער, כל הדרך לבית המשפט העליון שידון בקרוב בזכות החוקתית להפלות. הבית הלבן: "המאבק רק התחיל"

תומכת הפלות מפגינה מחוץ לגבעת הקפיטול של טקסס במהלך מצעד נשים, 2 באוקטובר 2021. רויטרס
הפגנה של תומכת הפלות מחוץ לגבעת הקפיטול של טקסס, השבוע/רויטרס

שופט פדרלי חסם הלילה (חמישי) את חוק ההפלות המחמיר של טקסס, הנוקשה ביותר בארצות הברית, בעקבות עתרה של ממשלת ארצות הברית. ההחלטה של השופט רוברט פיטמן באוסטין תמנע זמנית מהמדינה לאכוף את החוק שהעבירו הרפובליקנים ואוסר על הביצוע הפלות לאחר השבוע השישי להיריון, בזמן שההליך המשפטי נמשך.

תיק זה הוא חלק מקרב משפטי חריף על הגישה להפלות ברחבי ארצות הברית, ומדינות רבות העבירו, או מקדמות, הגבלות נוקשות. הרפובליקנים מקווים שבית המשפט העליון, שבו רוב שמרני, יכריע לטובת ביטול הפסיקה ההיסטורית וו. נגד ווייד, שאישרה את הזכות להפלות ברחבי ארצות הברית.

"בית המשפט הזה לא יאשר עוד יום אחד את השלילה הפוגענית הזו של זכות כל כך חשובה", הדגיש פיטמן בפסק הדין. עוד בטרם יבש הדיו, טקסס הודיעה לבית המשפט כי בכוונתה לערער על פסק הדין לבית משפט לערעורים פדרלי, ערכאה אחת לפני בית המשפט העליון. מושל טקסס הרפובליקני, גרג אבוט, הגן על חוקיות החוק ולשכתו מסרה בהצהרה: "החופש היקר ביותר הוא החיים עצמם".

משרד המשפטים בממשלו של הנשיא ג'ו ביידן עתר נגד החוק בטקסס ב-9 וביקש צו מניעה זמני נגדו. הוא טען במהלך הדיונים כי החוק מפר את החוקה האמריקנית. בית המשפט העליון אפשר לחוק להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה.

"פסק הדין הלילה הוא צעד חשוב קדימה לקראת השבת זכויותיהן החוקתיות של נשות טקסס", מסרה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי. "המאבק רק התחיל, הן בטקסס והן במדינות רבות ברחבי המדינה שבהן זכויות הנשים מותקפות כיום", הוסיפה.

בשבוע השישי, נשים רבות עדיין לא יודעות שהן בהיריון והחוק בטקסס אפילו לא מחריג מקרי אונס או גילוי עריות. היא גם מאפשרת לאזרחים רגילים לאכוף את האיסור, והם יתוגמלו בלפחות עשרת אלפים דולר אם יתבעו בהצלחה את כל מי שיסייע לביצוע הפלה לאחר גילוי פעימות לב בעובר. מתנגדי החוק טוענים שהוא מאפשר למתנגדי ההפלות לפעול בתור ציידי ראשים.

משרד המשפטים טען גם כי החוק מתערב באופן לא תקין במתן שירותים הקשורים להפלות מצד הממשל הפדרלי. התובע הכללי של ארצות הברית, מריק גרלנד, שיבח את פסק הדין כ"ניצחון לנשים בטקסס".

הארגון "הורות מתוכננת" מסר כי בעקבות הקפאת החוק, תביעות שהוגשו במסגרתו אינן יכולות להתקבל על ידי בתי המשפט בטקסס. "ההקלה שניתנה היום על ידי בית המשפט הייתה צריכה לקרות מזמן ,ואנו אסירי תודה שמשרד המשפטים פעל במהירות כדי להשיג אותו", אמרה מנכ"לית הארגון, אלכסיס מקג'יל ג'ונסון.

הארגון "בריאות האישה השלמה", המפעילה ארבע מרפאות בטקסס, הודיע כי הוא מתכנן לחדש את מתן הגישה להפלות עד השבוע ה-18 להיריון "בהקדם האפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully