וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחמירה ביותר בארה"ב: טקסס אוסרת על הפלות אחרי 6 שבועות

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 9:21

בית המשפט העליון לא התערב בעתירת חירום, והחוק הנוקשה נכנס לתוקף חרף העתירות של ארגונים למען הזכות להפלו. ואולם, בתי המשפט טרם הכריעו אם החוק חוקתי. לאור החשש מביטול הפסיקה ההיסטורית שאישרה את הזכות להפלות, ביידן הבטיח: "אגן על הזכות הזו"

מחוקקים דמוקרטים בבית הנבחרים של טקסס בהצרה נגד חוק להגבלת ההפלות, 5 במאי 2021. AP
מחוקקים דמוקרטים בבית המחוקקים של טקסס בהצהרה נגד החוק/AP

האיסור על ביצוע הפלות אחרי שישה שבועות נכס היום (רביעי) לתוקף במדינת טקסס, אחרי שבית המשפט העליון של ארצות הברית לא נעתר לבקשת חירום של ארגונים למען זכות ההפלה לחסום את החוק. אי-ההתערבות של העליון יאפשר את המשך העתירה של אותם ארגונים נגד החוקתיות של החוק. החוק מחריג מקרים שבהם האם סובלת מבעיות רפואיות, והיא דורשת להציג אישור כתוב מרופא, אבל לא מקרי אונס וגילוי עריות.

ארגונים הפועלים למען הזכות להפלות אומרים כי 85%-90% מההפלות בטקסס נעשות אחרי שישה שבועות, כך שסביר להניח שהחוק יוביל לסגירתן של מרפאות רבות. לפי הארגונים, החוק בטקסס הוא הנוקשה ביותר שעבר במדינה כלשהי בארצות הברית מאז שבית המשפט העליון אישר ב-1973 את חוקיותן של הפלות ברחבי המדינה, בפסיקה ההיסטורית של רו נגד ווייד.

הארגונים, יחד עם רופאים ואנשי כמורה, הגישו ביולי עתירה לבית משפט פדרלי באוסטין, בטענה שהחוק מפר את הזכות החוקתית להפלות. החוק, שאושר על ידי מושל טקסס ב-19 במאי, הוא חריג בכך שהוא מאפשר לאזרחים פרטיים לאכוף אותו באמצעות הגשת תביעות נגד מי שמעניק שירותי הפלות ולכל מי "שעוזר או מסייע" לביצוע הפלות אחרי שישה שבועות. מי שיזכה בתביעות, עשוי להיות זכאי לעשרת אלפים דולרים לפחות.

הדמוקרטים, ובראשם הנשיא ג'ו ביידן, הגיבו בזעם לחוק החדש של טקסס ואמרו כי הוא מפר את פסיקת בית המשפט העליון. הממשל שלי יגונן ויגן על הזכות הזו", מסר ביידן.

מחאה באלבמה כנגד החוק שאושר האוסר הפלות 7 במאי 2019. רויטרס
מחאה באלבמה נגד חוק המגביל הפלות, 2019/רויטרס

המרפאות והגופים המספקים שירותי הפלות טוענים כי החוק עשוי להוביל למאות תביעות יקרות, שעליהן יהיה קשה להגן מבחינה לוגיסטית. בתגובה לעתירה, הרשויות בטקסס ביקשו מהשופטים לדחות את העתירה בטענה שייתכן שהחוק לעולם לא ייאכף נגדם על ידי אף אחד.

סטיבן ולדיק, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת טקסס, אמר כי בתי המשפט עדיין יכולים להתערב ולבלום את החוק, וכי טרם נקבע אם הוא חוקתי או לא. "למרות מה שחלק אומרים, זה לא 'הסוף' של רו", צייץ.

טקסס היא אחת מ-12 מדינות רפובליקניות שאישרו חוקים האוסרים על הפלות מהרגע שבו ניתן לזהות פעימות לב אצל עוברים. זה קורה לעתים קרובות שישה שבועות אחרי תחילת ההיריון, לעתים עוד לפני שהאישה הבינה שהיא הרה. ואולם, בתי המשפט בלמו חוקים כאלו.

מדינת מיסיסיפי ביקשה מבית המשפט העליון לבטל את רו נגד ווייד, והשופטים הסכימו לשמוע את הטיעונים. הדיונים יתחילו במושב הבא של בית העליון, שייפתח בחודש הבא, וההכרעה תינתן עד סוף חודש יוני הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully