וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: "נשיא סין הסכים לקיים את הסכם טייוואן"

6.10.2021 / 11:58

נשיא ארה"ב הזכיר ככל הנראה שיחה שקיים עם שי בחודש שעבר, על רקע התגברות המתיחות הצבאית בין בייג'ינג לטייפה. בטייוואן ביקשו הבהרות, אחרי שמדבריו עלה כי וושינגטון לא תעמוד לצדה במקרה של פלישה. שר ההגנה הטייוואני: "המתיחות - החמורה ביותר ב-40 השנים האחרונות"

ביידן ושי שוחחו לראשונה בטלפון על רקע המתיחות בין שתי המעצמות  
11.2.21. רויטרס
ביידן, כסגן נשיא ארה"ב, ונשיא סין שי ג'ינפינג/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (שלישי) כי הוא שוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג על טייוואן, ושניהם הסכימו לקיים את "הסכם טייוואן", זאת על רקע המתיחות הגוברת בין טייפה לבייג'ינג. ביידן, שאמר את הדברים לכתבים בבית הלבן אחרי ששב מביקור במישיגן, ככל הנראה התייחס לשיחה בת שעה וחצי שקיים עם שי ב-9 בספטמבר. זו הייתה השיחה הראשונה בין שני המנהיגים אחרי שבעה חודשים של נתק, ובמהלכה הם דנו בצורך להימנע ממלחמה בין שתי המעצמות למרות המחלוקות הרבות ביניהן.

"דיברתי עם שי על טייוואן, הסכמנו לציית להסכם טייוואן", אמר. "הבהרנו שאני לא חושב שהוא צריך לעשות שום דבר חוץ מלעמוד בהסכם". ביידן ככל הנראה התכוון למדיניות ארוכת השנים של וושינגטון, שלפיה היא מכירה רשמית בבייג'ינג ולא בטייפה, ולחוק "יחסי טייוואן", המבהיר כי ההחלטה לכונן קשרים דיפלומטיים עם סין במקום טייוואן מבוססת על הציפייה שעתידו של האי יוכרע בדרכי שלום.

משרד החוץ של טייוואן מסר כי הוא ביקש הבהרה מארצות הברית על דבריו של ביידן. במשרד הביעו ביטחון בכך שהמדיניות האמריקנית כלפי טייוואן לא השתנתה, שמחויבותה אליה נותרה "מוצקה כסלע" וכי וושינגטון תמשיך לסייע לה להגן על עצמה. סין רואה בטייוואן מחוז מורד, והיא מוכנה להשתלט עליו בכוח במידת הצורך. טייוואן אומרת שהיא מדינה עצמאית ותגן על חירויותיה ועל הדמוקרטיה שלה.

"מול האיומים הצבאיים, הדיפלומטיים והכלכליים של ממשלת סין, טייוואן וארצות הברית שמרו תמיד על ערוצי תקשורת קרובים וחלקים", נמסר ממשרד החוץ של טייוואן, שציין התבטאויות אמריקניות מהימים האחרונים ביחס לפעילות הצבאית של סין באזור.

אף שהחוק מחייב את ארה"ב לספק לטייוואן את האמצעים להגן על עצמה, וושינגטון מכירה רק בעמדתה של סין שלפי האי הוא חלק ממנה במסגרת "סין אחת". היא אינה נוקטת עמדה ביחס לריבונותה של טייוואן שדיווחה על על כ-150 מטוסים סיניים שחדרו לאזור ההגנה האווירית שלה מיום שישי ועד יום שני, כחלק מדפוס שלפי טייפה נועד לשחוק את מערכיה ולבחון תגובה אפשרית שלה לפלישה סינית. עם זאת, אתמול דווח על חדירה אחת בלבד של כלי טיס סיני.

במקביל, שר ההגנה של טייוואן, צ'יו קואו-צ'נג, אמר היום כי המתיחות הנוכחית עם סין היא החמורה ביותר זה יותר מ-40 שנה. לדבריו, קיימתסכנה מפני תקרית שתוביל למלחמה. "עבורי, כאיש צבא, הדחיפות נמצאת ממש מולי", הדגיש שר ההגנה בפני וועדה פרלמנטרית, שבחנה תכנית חומש בסך 8.6 מיליארד דולר לפיתוח עצמי של כלי נשק, בהם טילים וספינות קרב. שר ההגנה אמר כי לסין יש כיום כבר יכולת לפלוש לטייוואן, והיא תהיה מסוגלת לפלישה "מלאה עד 2025.

למרות ההתגרות האווירית של סין, המצב כעת הרבה פחות דרמטי בהשוואה למשבר שפרץ לקראת הבחירות לנשיאות טייוואן ב-1996. סין שיגרה אז טילים לשטח ימי הסמוך לטייוואן, בתקווה להרתיע את המצביעים מבחירה בלי טנג-הוי, שבו חשדה בייג'ינג כמי ששואף להכריז על עצמאות. למרות זאת, לי רשם ניצחון סוחף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully