וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הרצוג באוקראינה: "לעם היהודי יש פה עבר מפואר, לצד היסטוריה קשה וכואבת"

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 18:25

בביקורו הממלכתי הראשון, הנשיא נפגש עם הנשיא האוקראיני, לקראת הטקסים לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר. השניים מסרו דברים על היחסים בין המדינות והמאבק באנטישמיות, בהם הרצוג שיבח את הנצחת תרבות הקהילה היהודית במדינה, וזלנסקי הדגיש: "זכרון הקורבנות קדוש עבורנו"

בווידאו: הרצוג בביקור ממלכתי באוקראינה/צילום: לע"מ ורויטרס

נשיא המדינה יצחק הרצוג נחת היום (שלישי) באוקראינה, בביקורו הממלכתי הראשון בתפקידו, לכבוד אירועי ציון 80 שנה לטבח באבי יאר. עם הגעתו, הרצוג נפגש עם הנשיא האוקראיני ולדומיר זלנסקי, והשניים נשאו דברים על היחסים בין המדינות ועל המאבק באנטישמיות. הרצוג: "לעם היהודי יש עבר מפואר בארץ הזאת, ולצד זאת, לעם היהודי יש גם היסטוריה קשה וכואבת כאן". זלנסקי: "ישראל היא חברה ושותפה שלנו; זכרון הקורבנות קדוש לכל אוקראיני".

הנשיא בירך את אוקראינה על 30 שנות עצמאותה. הוא עוד שיבח את המדינה על האחריות שמציגה בהנצחת "המרחב והתרבות של הקהילה היהודית שחיה כאן לאורך השנים, החל בשימור בתי העלמין היהודיים - הנחוץ כל כך, ועד הקמת מרכזי הנצחה לזכר יהודי אוקראינה שנרצחו. הדברים הללו נחוצים וראויים להערכה רבה, בעיקר משום שהם התשתית החשובה לשותפות אמיצה - כאן ועכשיו - במלחמה נגד אנטישמיות באשר היא ולבניית עתיד משותף, פורה מוצלח ומבטיח".

הרצוג וזלנסקי, שהזמין את הנשיא לאוקראינה להשתתף באירועים הבינלאומיים לזכר הטבח בהם הטקס המרכזי שיתקיים מחר, ערכו סקירה של משמר הכבוד וצפו במצעד צבאי, וכן חתם הרצוג בספר האורחים של ארמון הנשיאות. עם נחיתתו, הרצוג הניח זר למרגלות קבר החייל האלמוני. כמו כן, השר זאב אלקין ליווה את הנשיא בביקורו במדינה.

ביקור נשיא המדינה, יצחק הרצוג באוקראינה 5 באוקטובר 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"אחת הידידות הגדולות של מדינתנו". הרצוג וזלנסקי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הרצוג הזמין לביקור בישראל את זלנסקי, שנענה להצעה, והזכיר בדבריו את קשריו של אביו הנשיא לשעבר חיים הרצוג עם הנשיא האוקראיני הראשון: "אני זוכר היטב את המפגשים החמים והמרגשים בין אבי - חיים הרצוג, הנשיא השישי של מדינת ישראל - לבין גיבור אוקראינה ונשיאה הראשון לאוניד מקרוביץ' קראבצ'וק, עם כינון היחסים בין המדינות, ובביקורו הממלכתי של הנשיא קראבצ'וק בישראל. היחסים האלה - עם אחת הידידות הגדולות של מדינתנו - היו חשובים לנו אז, והם חשובים היום פי כמה".

הנשיא התייחס לחוק נגד אנטישמיות שאושר לאחרונה בפרלמנט האוקראיני ולהחרמת ועידת דרבן בניו יורק, והודה למדינה על המאבק באנטישמיות. "עלינו ללמוד מההיסטוריה; האנושות כולה, ואירופה בפרט, לא יכולה לאפשר לאנטישמיות לבצבץ באף תצורה שלה - לא בהפגנות, לא במחיקה והכחשת ההיסטוריה, ולא בגלוריפיקציה של דמויות רצחניות מהעבר שפעלו באנטישמיות ובשנאה".

בנושא היחסים המתוחים בין אוקראינה לרוסיה, הרצוג הדגיש כי "בכל הנושא לסכסוך ביניכם לבין רוסיה אנחנו חוזרים ואומרים שפתרון דיפלומטי של הסכסוך הוא הפתרון הנכון".

ביקור נשיא המדינה, יצחק הרצוג באוקראינה 5 באוקטובר 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"בניית עתיד משותף, פורה מוצלח ומבטיח", הרצוג באוקראינה, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

"אני שמח לברך את כבוד הנשיא יצחק הרצוג ואת חברי המשלחת הישראלית על אדמת אוקראינה", בירך הנשיא האוקראיני, "סימבולי מאוד שהביקור הראשון שלך כנשיא המדינה הוא אצלנו פה באוקראינה. אני רואה בזה סמל וכבוד גדול. יחסים אדוקים בין המדינות שלנו".

"אנחנו מודים לישראל על התמיכה העקרונית בשלמות אוקראינה והשלמות הטריטוריאלית שלה ואנחנו בטוחים שעמדה זו תישמר גם בעתיד. בדצמבר נציין 30 שנה ליחסים בין המדינות. בזמן שיתוף פעולה הדוק אנחנו הספקנו הרבה. אני שמח שאנחנו הצלחנו לבנות יחסים מוצלחים ומתפתחים על בסיס הבנה הדדית, אמון הדדי בינינו ובין העמים שלנו".

"אני מודה מאוד למשלחת הישראלית שהגיעה לציין 80 שנה לטבח הטרגי שאירע בבאבי יאר. זכרון הקורבנות קדוש עבורנו, לכל אוקראיני. ביחד עם נשיא ישראל שוחחנו על כך שטרגדיות כמו השואה לא יכולות לקרות שוב. אני בטוח שהמפגש שלנו יחזק את השותפות בינינו", הדגיש זלנסקי.

המרכז להנצחת השואה באבי יאר BYHMC. BYHMC, אתר רשמי
המרכז להנצחת השואה באבי יאר/אתר רשמי, BYHMC

מוקדם יותר הבוקר, דני דיין, יו"ר יד ושם, פתח כנס אקדמי בקייב במסגרת האירועים לציון הטבח: "אנו מברכים על תהליך הצטרפותה של אוקראינה למשפחת העמים הדמוקרטיים. אך התהליך חייב להיות כרוך בראייה וקבלה חסרת פשרות של מלוא העובדות הכואבות של העבר. ראוי כמובן להנציח כאן את קרבנות הנאצים, אך יש להכיר וללמד גם על חלקם של משתפי פעולה בטבח בבאבי יאר ובמקומות אחרים".

דיין גם הוא ישתתף מחר באירוע המרכזי שעורכת ממשלת אוקראינה בשיתוף המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר באתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully