וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא פולין אישר את החוק להגבלת תביעות רכוש, ישראל מחזירה את הנציג מוורשה

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 10:06

חתימתו של אנדז'יי דודה מהווה את האישור הסופי לחוק שיגביל יהודים לתבוע בחזרה נכסים שהוחרמו במהלך השואה. בעקבות זאת, ישראל תשיב את נציגה להתייעצויות, ומשרד החוץ המליץ לשגריר פולין לא לשוב לישראל מהחופשה בה הוא נמצא. בנט: "החלטה מבישה, זלזול בזיכרון השואה"

בווידאו: לפיד בתגובת להחלטת פולין לאשר את החוק להגבלת תביעות רכוש/צילום: רויטרס

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אישר היום (שבת) כי יחתום על החוק שיגביל תביעות להשבת רכוש יהודי - כך דווח בסוכנות הידיעות הפולנית PAP. זאת, למרות המחאות החוזרות ונשנות מצד ישראל וארצות הברית בנושא. חתימתו של דודה מהווה את האישור הסופי לחוק שצפוי להקשות על יהודים לתבוע בחזרה נכסים ורכוש שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

כאות מחאה, בישראל הודיעו כי הממונה על השגרירות בוורשה יחזור להתייעצויות בירושלים. בנוסף, משרד החוץ "המליץ" לשגריר פולין בתל אביב לא לשוב לישראל מהחופשה בפולין בה הוא נמצא כעת.

המשמעות של התגובה הישראלית היא הורדת דרג היחסים עם פולין באופן זמני. מדובר בתגובה חריפה, כמוהה ישראל לא ביצעה בתקופת כהונת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו עם אף מדינה, לרבות טורקיה, שיזמה בעצמה את שנמוך היחסים.

נשיא פולין אנדז'יי דודה, 14 באוגוסט 2021. רויטרס
החלטתו גררה תגובה חריפה. דודה/רויטרס

ראש הממשלה, נפתלי בנט, גינה בחריפות את החלטתו של דודה. "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם", אמר בנט. "מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשיוויון נפש".

"אינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית"

בהודעה מטעם לשכתו של שר החוץ יאיר לפיד, נכתב: "הוריתי הערב לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן. משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו".

לפיד הוסיף כי השגריר החדש לפולין, שאמור היה לצאת בקרוב לוורשה, לא ייצא לשם בשלב זה. "משום שביום שישי הנשיא הפולני חתם על כתב ההסכמה לשגריר הישראלי החדש בוורשה, ההחלטה שלא לשלוח אותו בשלב זה הינה בעלת משמעות רבה".

כמו כן ציין לפיד כי ישראל מקיימת שיחות תיאום עם ממשל ביידן על דרכי תגובה בהמשך. "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי", אמר. "כדאי שהשגריר הפולני ינצל את הזמן העומד לרשותו כעת, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן. פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו".

ביקור שר החוץ, יאיר לפיד במרוקו 11 באוגוסט 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
"פולין אישרה היום חוק אנטישמי ולא מוסרי". לפיד/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

שר הביטחון, בני גנץ, הצטרף לגינויים. "זהו חוק חמור ובלתי מוסרי שאני כבן לניצולי שואה מזועזע ממנו עמוקות", אמר. "השבת רכוש היא חלק קטן אך משמעותי בתהליך למימוש זכויותיהם של אלה ששרדו והכרה באנשים שנספו באחד מאירועי רצח העם הגדולים בהיסטוריה. אני קורא לכל השותפים של ישראל בעולם לגנות את החוק ולפעול לביטולו".

בפולין חיה אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם, אך רובה הושמדה במהלך השואה. לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989, החלו בעלי הרכוש היהודיים לשעבר לפעול למען פיצויים. בית המשפט החוקתי של פולין קבע ב-2015 כי צריך להגביל את משך הזמן שבו ניתן לדון בתביעות רכוש. במרץ, ועדה פרלמנטרית הציעה חוק שיישם את הפסיקה הזו, והחוק קובע שאחרי 30 שנה התביעות שלא הוכרעו ייסגרו.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully