וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הנגב לא הופתעו מדוח הפשיעה, ומתחננים: "חייבים לעצור את זה עכשיו"

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 14:31

נתונים הראו כי כמעט רבע מכלל עבירות האלימות בישראל נרשמו בדרום, והתושבים שיצאו למאבק להחזרת הביטחון לאזור אומרים כי "הדוח רק מחזק את מה שאנחנו זועקים כבר שנה". בחברה הבדואית מבקשים: "אל תכלילו, צריך לשלב ידיים ולפעול יחד כדי למגר את התופעות הללו"

בנגב לא הופתעו מהנתונים החמורים על הפשיעה בדרום, שהוצגו היום (שלישי) בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לפיהם כמעט רבע מעבירות האלימות במדינת ישראל מתרחשות באזור הדרום, ובשנה שעברה נפתחו במחוז יותר חקירות מבכל מחוז אחר.

בחודשים האחרונים הפשיעה באזור עלתה לכותרות - עם רציחות, מלחמות כנופיות, גניבות ואלימות שמשתוללת, ותושבים רבים שמאסו בתופעה הקימו ארגונים אזרחיים נגד הפשיעה.

"הדוח רק מחזק את מה שאנחנו זועקים כבר שנה. אנחנו קוראים לחברי הכנסת ולממשלה להחסיר את ההרתעה לדרום", אומר יוחאי אבי פרץ, תושב באר וחבר הוועד להצלת הנגב, שקרא לערוך מבצע איסוף של הנשק הבלתי חוקי ביישובי הפזורה הבדואית, אך הדגיש: "אסור להכליל את כולם".

גבר נמצא ירוי במכונית בשטח פתוח בנגב, 21 בספטמבר 2021. ללא קרדיט, אתר רשמי
זירת ירי ברמת חובב, לפני כשבועיים/אתר רשמי, ללא קרדיט

"יצרנו בבאר שבע מרקם חיים של שיתוף פעולה, אבל לצערנו הפשיעה בדרום פוגעת גם בחברה הבדואית. חייבים לעצור את זה עכשיו", הוסיף, "חייבים להפסיק את הדלת המסתובבת, המשטרה עוצרת ובית המשפט משחרר. יש דברים מצוינים בנגב, ואסור להרוס את הכול".

אילן זגדון, בעל מסעדה בעיר, אומר כי "היום לא בטוח לפתוח עסק בעיר באר שבע בגלל הפשיעה והפריצות". לדבריו, "אנשים מפחדים לדבר על זה. הבעיה העיקרית והבולטת היא העובדה שממערב, ממזרח ומצפון לעיר באר שבע מתפתח מטרופולין של בניה לא חוקית, יש השתלטות על קרקעות. אף אחד לא עושה כלום בנידון".

"כולם מציפים את הבעיה, אף אחד לא מביא פיתרון"

ראאד אבו אל-קיעאן פעיל חברתי במגזר הבדואי, מדגיש כי בעיית הפשיעה בנגב רחבה, ודוחה את ההאשמות כלפי המגזר הבדואי כולו. "כולם יודעים להציף את בעיה, [אבל] אף אחד לא מביא פתרונות לבעיה. יש פשעים לא רק במגזר הבדואי בדרום", הוא אומר.

"אסור להכליל את כל המגזר הבדואי. יש קומץ בעייתי שאכן פועל בצורה עבריינית אך לא מדובר בכל החברה הבדואית. כולם חייבים להביא פתרון. הקומץ הזה לא פוגע רק בחברה היהודית אלא גם בחברה הבדואית בדרום. צריך לשלב ידיים ולפעול יחד כדי למגר את התופעות הללו. זה לא רק עניין משטרתי אלא חינוכי ותרבותי, כלכלי ופרנסתי, צריך לטפל גם בעניין זה. במקום לפתוח קבוצות ווטסאפ של אזרחים נגד החברה הבדואית - עדיף לפתוח קבוצה למצוא פתרון", הוא הוסיף.

עוד בוואלה!

כמעט רבע מכלל עבירות האלימות בישראל: הפשיעה בדרום משתוללת

לכתבה המלאה

מפקד תחנת רהט, סגן ניצב עמוס דמרי, מבין ללב התושבים. "אין עוררין שתחושת הביטחון נפגעה בעקבות האירועים האחרונים, יחד עם זאת מרחב נגב של המשטרה משקיע מאמצים רבים בשילוב כוחות מיוחדים בעיר באר שבע ובגזרתה כדי להשיב את תחושת הביטחון", הוא אומר. "חייבים להבין שחלק גדול מהחזרת תחושת הביטחון לא תלוי רק במשטרה אלא גם בשיתוף הפעולה עם האזרחים כמו בקורה במגזר היהודי. אנחנו קוראים לכלל תושבי המגזר הבדואי לייצר מעורבות חברתית, כי הפשיעה לא פוגעת רק במגזר היהודי אלא בכל תושבי הנגב. כחלק ממאבק בפשיעה הבנו שצריך מודלים קהילתיים מעבר למעצרים וטיפול קלאסי של נמשטרה ברהט. למשל, אנחנו הקמנו מודל שבו ישנן וועדי שכונות שמייעצים למפקד התחנה כדי לצמצם פערים ןלהבין את צרכי הקהילה".

סנ"צ עמוס דמרי, מפקד תחנת רהט במשטרה. באדיבות המצולמים
"צריך מודלים קהילתיים, מעבר למעצרים". דמרי/באדיבות המצולמים
הזירה בה נמצא אישה בת 67 נמצאה ללא רוח חיים בבית בבאר שבע. נבדק חשד לרצח בידי בן זוגה. 19 באוקטובר 2020. דוברות משטרת ישראל
זירת רצח בבאר שבע, לפני כשנה/דוברות משטרת ישראל

לפי הדוח, התיקים שנפתחו במחוז הדרום בשנת 2020 מהווים 20% מכלל התיקים שנפתחו במשטרה בשנה זו, ולפי הנתונים מספרם עומד על 410 לכל עשרת אלפים תושבים - הנתון הגבוה ביותר ביחס לשאר המחוזות. גם במספר המעצרים הפליליים מוביל מחוז הדרום, עם 10,111 מעצרים שמהווים 22% מהנתון הכולל ב-2020; כך גם במספר העבירות באלימות פיזית ואיומים, עם 21,729 עבירות מסוג זה, שהן 23% מכלל העבירות הללו בישראל. מספר עבירות האלימות הפיזית והאיומים עומד על 153 לכל עשרת אלפי תושבים - נתון הגדול ב-50% מהנתון הארצי.

דווקא בכל הנוגע לעבירות רכוש, מחוזות המרכז ותל אביב עולים על מחוז הדרום, שסובל בשנים האחרונות מתופעת פריצות וגניבות. בשנת 2020 נעשו במחוז הדרום 19% מעבירות הרכוש בישראל, ובשקלול עם גודל האוכלוסייה, מספר עבירות הרכוש במחוז הדרום לכל 10,000 תושבים - גדול ב-35% מהנתון הארצי והשני בגודלו מבין המחוזות, אחרי מחוז תל אביב - שמספר עבירות הרכוש בו עומד על 24,187.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully