וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט רבע מכלל עבירות האלימות בישראל: הפשיעה בדרום משתוללת

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 18:47

דוח של מרכז המחקר בכנסת שיוצג היום מראה כי מחוז הדרום הוא האלים ביותר בארץ; כמות המעצרים גבוהה, אך הפעילות המשטרתית היזומה לא מספקת ביחס למחוזות האחרים. מהנתונים עולה כי מספר עבירות האלימות הוא פי 1.5 מהממוצע הארצי ושיעור עבירות הרכוש גדול ב-35%

בווידאו: דוח מבקר המדינה על המשילות בנגב/צילום והפקה: מבקר המדינה

נתוני הפשיעה במחוז הדרום הם הגבוהים ביותר מכל המחוזות בארץ - כך עולה מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנתוניו יוצגו היום (שלישי) בוועדה לביטחון הפנים בדיון על הפשיעה באזור. הדוח מציג נתונים מ-2017 עד 2020.

בחודשים האחרונים הפשיעה בדרום עלתה לכותרות - עם רציחות, מלחמות כנופיות, גניבות ואלימות שמשתוללת. תושבים רבים שמאסו בתופעה הקימו ארגונים אזרחיים נגד הפשיעה. לפי נתוני הדו"ח, ב-2020 נפתחו 58,224 תיקי חקירה במחוז הדרום בלבד - הגבוה ביותר מכלל המחוזות בארץ - ובמרכז המחקר והמידע מעידים כי העלייה במספר התיקים, שנאמדת ב-4%, הושפעה משיעורי הדיווח של הציבור ומהפעילויות היזומות.

התיקים במחוז הדרום מהווים 20% מכלל התיקים שנפתחו במשטרה בשנה זו, ולפי הנתונים מספרם עומד על 410 לכל עשרת אלפים תושבים; גם הוא הנתון הגבוה ביותר ביחס לשאר המחוזות.

גבר נמצא ירוי במכונית בשטח פתוח בנגב, 21 בספטמבר 2021. ללא קרדיט, אתר רשמי
58,224 תיקי חקירה במחוז הדרום. זירת ירי ברמת חובב, לפני כשבועיים/אתר רשמי, ללא קרדיט

גם במספר המעצרים הפליליים מוביל מחוז הדרום, עם 10,111 מעצרים שמהווים 22% מהנתון הכולל ב-2020; כך גם במספר העבירות באלימות פיזית ואיומים, עם 21,729 עבירות מסוג זה, שהן 23% מכלל העבירות הללו בישראל. מספר עבירות האלימות הפיזית והאיומים עומד על 153 לכל עשרת אלפי תושבים - נתון הגדול ב-50% מהנתון הארצי.

דווקא בכל הנוגע לעבירות רכוש, מחוזות המרכז ותל אביב עולים על מחוז הדרום, שסובל בשנים האחרונות מתופעת פריצות וגניבות. בשנת 2020 נעשו במחוז הדרום 19% מעבירות הרכוש בישראל, ובשקלול עם גודל האוכלוסייה, מספר עבירות הרכוש במחוז הדרום לכל 10,000 תושבים - גדול ב-35% מהנתון הארצי והשני בגודלו מבין המחוזות, אחרי מחוז תל אביב - שמספר עבירות הרכוש בו עומד על 24,187.

בדוח נמדדו גם נתוני עבירות החשיפה - עבירות שלא מדווחות למשטרה, והדרך לגלותן תלויה בפעילות המשטרתית היזומה. עבירות חשיפה לדוגמה הן עבירות סמים, שוחד, הימורים, זנות ועוד. במחוז הדרום שיעור העבירות בסעיף זה אינו מהגבוהים בארץ, ועומד על 18.9%. המחוז המוביל בנתון זה הוא יהודה ושומרון, עם 31.5% מהעבירות.

עוד בוואלה!

תושבים בב"ש החלו למחות, ראש העיר הרגיע - וכעבור שעות אדם נרצח בלב העיר

לכתבה המלאה
ח"כ מירב בן ארי. ללא, מערכת וואלה!
"סומכת על משטרת ישראל". ח"כ מירב בן ארי/מערכת וואלה!, ללא

בין השנים 2020-2017 כמעט הוכפל מספר התיקים הנוגעים בעבירות נשק במחוז הדרום, מ-629 ל-1,171. לפי הנתונים, בין השנים 2020-2017 גדל ב-64% מספר הפניות במחוז הדרום למוקד 100 של המשטרה בגין עבירות ירי, מ-1,009 בשנת 2017 ל-1,654 בשנת 2020.

יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) התייחסה לממצאי הדוח והעידה כי המטרה היא לוודא שתושבי הדרום בפרט והמדינה בכלל ירגישו בטוחים. "נושא דחוף ביותר כיום הוא נושא ביטחון הפנים; העובדה שתושבי הדרום לא מרגישים בטוחים לא מתקבלת על הדעת", אמרה. עוד הוסיפה כי בשבוע שעבר ביקרה במטה הדרום של המשטרה, שם מפקד המחוז וסגל הפיקוד הבכיר תיארו בפניה את פעילותם והאתגרים עימם הם מתמודדים. "חשוב שכל עבריין ידע שהמשטרה תגיע אליו ותמצה איתו את הדין, כך מייצרים הרתעה ותחושת ביטחון לתושבים", סיכמה. "אני סומכת על משטרת ישראל שתדאג לביטחון תושבי המדינה".

"בכדי למגר לחלוטין את התופעה דרוש שינוי שורשי עמוק"

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל מנהלת מאבק עיקש ורצוף בעברייני הנשק בחברה הערבית. בחציון החולף נעצרו בכל רחבי הארץ 3,275 חשודים, נתפסו אלפי אמצעי לחימה והוגשו 1,039 כתבי אישום בגין עבירות נשק. כמו כן בחציון הראשון של שנת 2021, נתפסו אלפי אמצעי לחימה ביישובי החברה הערבית בישראל ובהם למעלה מ-340 אקדחים; למעלה מ-100 תתי מקלעים; למעלה מ-300 רובים מסוגים שונים; אלפי פריטי תחמושת וכן מאות רימונים, חלקי נשק, חומרי נפץ וחבלה.

"מדי יום המשטרה מאתרת כלי נשק ואמצעי לחימה ועוצרת עבריינים שעושים בהם שימוש בניגוד לחוק.
המאבק המשטרתי המתמשך בעבירות אמל"ח וירי יתבצע ויתגבר כל העת, בכל רחבי הארץ מצפון ועד דרום ובפרט בקרב החברה הערבית. לצד המשך האכיפה והעמקתה, בכדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין דרוש טיפול רב מערכתי ושינוי שורשי עמוק מעבר לאכיפה משטרתית. משטרת ישראל תמשיך במאבק הנחוש והבלתי מתפשר נגד עבירות הנשק, ביישובי החברה הערבית ובכל מקום אחר, הכל בכדי לשמור על שלום הציבור וביטחונו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully