וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב המדינה, הקורונה והצעות החוק נגד נתניהו: לקראת פתיחת מושב החורף בכנסת

עודכן לאחרונה: 4.10.2021 / 11:03

הקרב העיקרי במושב הקרוב צפוי להיות אישורו הסופי של התקציב. בחודש הקרוב, יתקיימו דיונים במהלכם המפלגות ינסו לרשום הישגים, ובקואליציה שברירית כזאת, כל ניסיון כזה עלול להפוך למשבר משמעותי. בישיבת הפתיחה של המליאה ישתתפו בנט, הנשיא הרצוג, חיות, לפיד ונתניהו

בווידאו: בנימין נתניהו תוקף מיציע המבודדים/צילום: ערוץ הכנסת

מושב החורף של הכנסת ייפתח היום (שני) בטקס חגיגי במליאת הכנסת. מיד לאחר הצילומים, החגיגות והנאומים, לקואליציה תהיה תקופה של חודש וחצי בלבד, עד ה-14 בנובמבר, כדי לאשר את תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית.

מדובר באתגר המרכזי של הממשלה בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט שיצאה לדרכה לפני קצת יותר מ-100 ימים, ולמרות ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית כי התקציב יאושר, צפויים לה בדרך לא מעט מכשולים. התקציב אושר במושב הקודם בקריאה ראשונה ברוב של 59 תומכים מול 54 מתנגדים. אישורו הסופי עשוי להיות הרגע שיוביל את הממשלה הכי קרוב למועד מימוש הרוטציה של בנט עם שר החוץ יאיר לפיד ויקנה לה חודשים ארוכים של שקט.

בחודש הקרוב, בדומה לשבועות האחרונים, יתקיימו בוועדות הכנסת דיונים רציפים על חוק התקציב וחוק ההסדרים הנלווה אליו, ובמהלכם המפלגות וחברי הכנסת ינסו לרשום הישגים, ובקואליציה שברירית של 61 אצבעות, כל ניסיון כזה עלול להפוך למשבר משמעותי.

מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. אורן בן חקון, אתר רשמי
ישיבת הפתיחה של מליאת הכנסת תתקיים בשעה 16:00. מליאת הכנסת, 2020/אתר רשמי, אורן בן חקון

הקושי המרכזי של הקואליציה צפוי דווקא להיות מול אחת השותפות הכי משמעותיות שלה - מפלגת רע"ם. בכירי המפלגה הבהירו בשבועות האחרונים את חוסר שביעות רצונם מקצב ההתקדמות במימוש ההבטחות שקיבלו בהסכמים הקואליציוניים בעניינים הקשורים בעיקר לחברה הערבית. "אם הנושאים שנוגעים לחברה הערבית לא ייפתרו", אמר ח"כ ווליד טאהא בריאיון בכאן 11, "נלך לבחירות ב-14 בנובמבר". מצד שני, יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, אמר בריאיון ברדיו מכאן בשבוע שעבר: "יש כמה נושאים שהובטחו לרע"ם שאנחנו רוצים ליישם אותם. מי אמר שיש אכזבה או משבר? אנחנו מדברים, יש מו"מ ובסוף נגיע להסכמה".

בקואליציה עושים מאמצים "לחבק" את המפלגה כדי שזו לא תעורר יותר מידי משברים רגע לפני אישור התקציב, ובאופוזיציה טוענים בכלל כי מדובר במשברים מדומים, כאלה שאין בהם ממש.

לא רק התקציב יעמוד בפני חברי הקואליציה החדשה - גם אתגר הקורונה יהיה אחד המשמעותיים בכנס הקרוב. כבר במושב הפתיחה, ייאלצו חברי הממשלה להתמודד עם הביקורת שספגו בשבועות האחרונים על מדיניות כושלת בניהול ההתמודדות עם המגיפה. ישיבת הפתיחה של מליאת הכנסת תתקיים בשעה 16:00, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו, ראש הממשלה נפתלי בנט, יו"ר הכנסת מיקי לוי ורעייתו, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

ישיבת ממשלה | ראש הממשלה, נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה 20 ביוני 2021. רויטרס
ינסו למנוע משברים. בנט ולפיד/רויטרס

מזכירת הכנסת, ירדנה מלר-הורוביץ, תכריז "כבוד הנשיא" ונשיא המדינה ייכנס לאולם. יו"ר הכנסת יפתח את הישיבה ויישא דברים. נשיא המדינה ינאם אף הוא. אחריהם ייגש ראש הממשלה אל דוכן הנאומים ולאחריו יו"ר האופוזיציה. עם סיום הנאומים יעזוב נשיא המדינה את המליאה, אולם בכך לא תסתיים ישיבת הכנסת והיא צפויה להימשך ולכלול דיון והצבעה על הודעתו המדינית של ראש הממשלה, הצבעות על הבעות אי אמון בממשלה ועל הצעות חוק. סיעות האופוזיציה, הליכוד והחרדים, הגישו הצעות אי אמון תחת הכותרת "כישלון הממשלה בטיפול בקורונה".

סוגיה נוספת שתעמוד במרכז המושב הקרוב הן הצעות החוק שמכוונות נגד חזרת נתניהו לשלטון. שר המשפטים גדעון סער, הודיע כי בכוונתו לקדם שתי הצעות חוק משמעותיות במושב הנוכחי. הראשונה, הגבלת כהונה של ראש הממשלה לשמונה שנים לכל היותר, והשנייה, הצעה שמטרתה לקבוע כי "לא יכהן כראש ממשלה מי שהוגש נגדו כתב אישום, והוא תלוי ועומד". לראשונה יש סיכוי משמעותי יותר בקואליציה, אבל ההצעה שצפויה להגביל את נתניהו מהרכבת הממשלה צפויה להיתקל בקשיים. שרת הפנים איילת שקד הודיעה בעבר כי היא מתנגדת לקידומה ויו"ר רע"ם מנסור עבאס טרם החליט אם לתמוך בה.

רה"מ נפתלי בנט וחברי הכנסת לאחר ההצבעה על התקציב במליאת הכנסת, 2 בספטמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
קואליציה שברירית של 61 אצבעות/דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת

המושב הקרוב עדיין נותר בסימן מחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה. חברי הכנסת של הליכוד והסיעות החרדיות משמיעים עוד ביקורת על תת-ייצוג בוועדות הכנסת, בדגש על ועדת הכספים. עד כה הם החרימו את ההצבעות בוועדות, ואלה מתנהלות במעמד צד אחד כשברקע עתירה של חלק מחברי הכנסת באופוזיציה נגד חלוקת הוועדות.

"במושב הקרוב נמשיך במאבק חסר פשרות בתקציב הרע שהממשלה מנסה להעביר", אמר יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, "תקציב שמחליש את השכבות החלשות ומרחיק מחדש את הפריפריה מהמרכז. נפעל על מנת למנוע מהממשלה לרוץ לתהליך מדיני מופקר מול הפלסטינים. נמשיך להיאבק למען החלפת ממשלת השמאל בממשלה לאומית ואחראית".

לעומתו, יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן מימינה, נותרה אופטימית יותר. "אנחנו לפני מושב חשוב מאוד", היא אמרה. "לפנינו תקופת תקציב וחוקי הסדרים והעברתם בקריאה שנייה ושלישית, אחרי שנים שלא היה תקציב למדינת ישראל. בכובעי כיו"ר הקואליציה נדאג להביא תקציב משמעותי ונכון למדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully