וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לקואליציה: הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את תקציב המדינה לשנים 2022-2021

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 22:49

התקציב אושר לאחר שחוק ההסדרים עבר גם הוא בקריאה ראשונה, ואחרי שבקואליציה הגיעו להסכמה בנושא רשות הרגולציה - שהיתה המכשול האחרון. ההצבעות עברו ברוב של 59 ח"כים שהצביעו בעד. בנט: "תקציב שדואג לאזרחים ולא לאינטרסים פולטיים"; ליברמן: "תום לעידן הטרלול"

הכנסת אישרה הערב (חמישי) בקריאה ראשונה את חוק תקציב המדינה ל-2021, וכן את חוק התקציב ל-2022. זאת, לאחר שחוק ההסדרים עבר גם הוא בקריאה ראשונה, ואחרי שבקואליציה הגיעו במהלך הערב להסכמה בנושא רשות הרגולציה, שהיתה המכשול האחרון בדרך להצבעה. ראש הממשלה נפתלי בנט: "אחרי שלוש שנים ללא תקציב אישרנו תקציב מצוין בקריאה ראשונה. תקציב שדואג לאזרחים ולא לאינטרסים פולטיים".

ההצבעות עברו ברוב של 59 ח"כים שהצביעו בעד - לעומת 54 שהצביעו נגד חוק ההסדרים וחוק התקציב ל-2021, ו-53 ח"כים שהצביעו נגד חוק התקציב ל-2022.

תקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על כ-432 מיליארד שקלים וב-2022 על כ-452 מיליארד. כמו כן, בשנת 2021 יעמוד הגירעון על 6.8% וב-2022 על 3.9%.

רה"מ נפתלי בנט וחברי הכנסת לאחר ההצבעה על התקציב במליאת הכנסת, 2 בספטמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
בנט וח"כים לאחר שהתקציב עבר, הערב/דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת

בנט עוד מסר כי "זהו עוד צעד למען מדינה טובה יותר, מאוחדת יותר, יציבה יותר. אני גאה בדרך שבה המחלוקות נפתרו מתוך רצון טוב ושותפות אמיתית".

שר החוץ יאיר לפיד אמר: "ממשלה נורמלית ואחראית ניהלה דיוני תקציב נורמליים ואחראים, העבירה היום בקריאה ראשונה תקציב מדינה. תקציב שלא מיועד לפוליטיקאים אלא למה שחשוב לאזרחי מדינת ישראל. לחינוך, לבטחון, לבריאות, לכלכלת החדשנות הישראלית".

רה"מ נפתלי בנט וחברי הכנסת לאחר ההצבעה על התקציב במליאת הכנסת, 2 בספטמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
בנט ועבאס במליאת הכנסת, הערב/דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר האוצר אביגדור ליברמן בירך גם הוא, ואמר: "זה הוא יום חג, אחרי שלוש שנים וחצי, מעבירים בבית הזה תקציב בקריאה ראשונה. היום הזה מסמל יותר מכל את תום עידן הטרלול ואת החזרה לנורמליות. אני מודה לכל חבריי בממשלה ובקואליציה, אין ספק שהתקציב שהעברנו הוא התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל והוא מבטיח צמיחה ובוסטר אמיתי לכלכלה ולמשק".

שר המשפטים גדעון סער כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אישור התקציב וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה ערב ראש השנה - צעד חשוב ביותר ביציאה מהמשבר הפוליטי הממושך לעבר יציבות פוליטית וכלכלית. נמשיך לעבוד למען אזרחי ישראל".

עוד אושר במליאה: חוק המטרו

בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה גם את הצעת חוק רכבת תחתית (מטרו), עם 13 ח"כים שתמכו בהצעה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.

החוק המוצע כולל הוראות הנדרשות בטווח הזמן המידי לשם היערכות לקידום מיזם המטרו להקמת רכבת תחתית באזור גוש דן. ראשית, מוצע לקבוע כי גוף ציבורי יביא בחשבון במילוי תפקידו ובהפעלת סמכותו על פי דין, נוסף על כל שיקול אחר שעליו לשקול על פי דין, את האינטרס הלאומי בקידום מיזם המטרו.

שנית, מוצע להקים רשות ייעודית בשם רשות המטרו, שתכלול את הוועדה המנהלת שתופקד על קידום מיזם המטרו מטעם הממשלה, את המועצה המאסדרת שתופקד על היבטי הסדרה של המיזם ואת מנהל הרשות, שיופקד על ניהולה של הרשות וכן ישמש כדירקטור או כיושב ראש הדירקטוריון בחברה שאיתה תתקשר רשות המטרו לצורך קידום מיזם המטרו.

שלישית, מוצע לקבוע הוראות לעניין מימון המיזם, היטל השבחה ומס השבחת מטרו.

מהומה במהלך הצבעה על התקציב, 2 בספטמבר 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
"אין תענוג גדול מלראות אתכם צורחים", השר ליברמן במליאה, הערב/צילום מסך, ערוץ כנסת

דקות לפני ההצבעה על התקציב, היו חילופי דברים קשים בין ח"כ דוד אמסלם ושר האוצר ליברמן, שהטיח מעל הדוכן: "תפסיקו לשקר, יש ממשלה שמתפקדת". אמסלם השיב כי "נתתם לו (למנסור עבאס - י"א) 53 מיליארד שקל", ולכך ליברמן ענה: "מי הזמין את עבאס ארבע פעמים לבלפור? אין תענוג גדול מלראות אתכם צורחים, כל מה שנותר לכם זה לצרוח, והרבה זמן תצטרכו להתייבש כאן ולצרוח". אמסלם המשיך עם "נחיה ונראה", וליברמן עוד הוסיף: "לא עשיתם כלום כשהייתם בממשלה. אתם קשקשנים".

מהומה במהלך הצבעה על התקציב, 2 בספטמבר 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
"נתתם לעבאס 53 מיליארד שקל", ח"כ אמסלם בכנסת, הערב/צילום מסך, ערוץ כנסת

לפי ההסכמה שהושגה בקואליציה בנושא רשות הרגולציה, הרשות תוקם כגוף מייעץ, שבהמשך יחוקקו בחקיקה נפרדת את סמכויותיה. זאת, לאחר שראש הממשלה בנט, שר האוצר ליברמן, סגן השר אביר קארה, יו"ר הקואליציה עידית סילמן וגורמים נוספים נפגשו במקביל למליאה בניסיון להגיע לפשרה מוסכמת.

מוקדם יותר הבוקר, הקואליציה הגיעה להסכמות גם על שני המכשולים הנוספים - העלאת גיל הפרישה לנשים והרפורמה בחקלאות. הפשרה הושגה לאחר שבימים האחרונים קיימו באוצר שיחות מרתוניות עם הח"כיות המתנגדות, מיכל רוזין וג'ידא רינאווי זועבי ממרצ, אפרת רייטן ונעמה לזימי מהעבודה ומירב בן ארי מיש עתיד - שדרשו להוסיף למתווה להעלאת גיל הפרישה רשת ביטחון לנשים קשות יום שנפלטות מוקדם משוק העבודה.

במסגרת הסיכום, נקבע כי מעבר ל-630 מיליון שקלים שהוקצו לתכנית בהחלטת הממשלה, תורחב רשת הביטחון החברתית במאות מיליוני שקלים נוספים. התכנית הנלווית תכלול מענקים לנשים מוחלשות ומבוגרות כדי לצמצם את הקשיים שיביא עמו המהלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully