וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 אלף פעוטות יישארו בבית: מאות מעונות יום מפוקחים ישבתו מחר

מטפלות וגננות מרחבי הארץ צפויות להגיע לכיכר רבין ולמחות על המחסור בעובדים והשכר הנמוך בענף. לטענת מארגני השביתה, שהחלו השבוע בעיצומים, הממשלה טרם יצרה איתם קשר, והם דורשים שיפתחו איתם במו"מ. רבים מהפעוטות במעונות מגיעים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות

בווידאו: שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מדברת עם המפגינים של מעונות היום המפוקחים/סוניה גורודיסקי

מאות מעונות היום בפיקוח יחלו מחר (ראשון) בשביתה שאינה תוגבל בזמן, בהם מעונות של ויצו, נעמת, נשי חירות, נאות מרגלית, אמונה ועמותת ינוע בחברה הערבית. בעקבות זאת, כ-60 אלף פעוטות בגילאי לידה עד שלוש, רבים מהם משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות, יישארו בבתיהם ויאלצו את הוריהם למצוא להם השגחה או לוותר על ימי עבודה.

מטפלות מכל רחבי הארץ צפויות להגיע לצעדת מחאה שתצא בשעה 11:00 מכיכר רבין. לטענת מארגני המחאה, מעונות היום "נופלים בין הכסאות", שכן האחריות לחינוך הגיל הרך התפצלה לאחרונה לשלושה משרדי ממשלה: משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הכלכלה ומשרד החינוך. החל מ-1 בינואר מרבית האחריות על המעונות תרוכז במשרד החינוך וחלקית במשרד הכלכלה.

כאות מחאה עשרות מטפלות קיימו אתמול קבלת שבת מול ביתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בתל אביב. ברביבאי, שיצאה אל המפגינות, אמרה כי היא מתחייבת לעשות מאמץ כדי להביא את הנושא אל סדר היום, וכי תדון בכך מחר עם שר האוצר. "אני חושבת שהשביתה הזאת מיותרת, היא לא מוסיפה עכשיו", אמרה, "היא רק מגבירה את חוסר האמון של כל הגורמים הרלוונטיים".

הפגנת מעונות היום המפוקחים ליד ביתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, 1 באוקטובר 2021. ללא, סוניה גורודיסקי
"נופלים בין הכסאות". ברביבאי מצטרפת למפגינות ליד ביתה, אתמול/סוניה גורודיסקי, ללא

העיצומים במעונות היום החלו כבר ביום רביעי האחרון, במסגרתם המעונות נפתחו בשעה 10:00. עם זאת, הממשלה עדיין לא מצאה פתרון למצוקתם. "אף אחד בממשלה לא יצר קשר עם ראשי הארגונים כדי להיכנס למשא ומתן", אמרו מארגני השביתה. בהודעה שפרסמו הערב (שבת) כתבו: "ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן מוכנים לנהל מו"מ עם החמאס, אבל לא עם מטפלות שמרוויחות 5,000 שקל בחודש וקורסות תחת העומס".

בשבועות האחרונים יצאו מעונות היום המפוקחים, בהם ויצ"ו ונעמ"ת, למאבק על השכר הנמוך והמחסור החמור בעובדים, ודרשו להיכנס למשא ומתן מול מקבלי ההחלטות. חלק מהארגונים של מעונות היום המפוקחים לא הצטרפו לשביתה, בהם המעונות במגזר החרדי והחברה למתנ"סים - שלדברי מארגני השביתה, תומכת במאבק.

"הממשלה כופה עלינו לפתוח בשביתה, בסירובה לנהל איתנו משא ומתן", כתבו בהודעתם מארגני השביתה, "ממשלת ישראל מתנערת מאחריות על החינוך לגיל הרך ומזניחה אותו. במקום לחבק את הילדים אנו יוצאים להיאבק על עתיד חינוך הגיל הרך. מעונות היום המפוקחים סובלים ממחסור של מאות עובדות ועובדים עקב השכר הנמוך, התנאים המורכבים ופערי השכר המשמעותיים ביחס לסייעות גני הילדים בשלטון המקומי - זו הפקרות".

ילדים בפעוטון - 20 אפריל 2018. משה שי, פלאש 90
כ-60 אלף פעוטות עד גיל 3 יישארו בבתים. ילדים בפעוטון/פלאש 90, משה שי

למעונות המפוקחים רשומים נכון להיום כ-120 אלף פעוטות, ומועסקים בהם מעל 16 אלף עובדי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד. ההשקעה הכספית במסגרות לילדים מתחת לגיל שלוש נמוכה בהשוואה למדינות אחרות וביחס לממוצע ה-OECD, ועומדת על כ-2,700 דולר בשנה לעומת כ-12,400 דולר בשנה ב-OECD.

ההשקעה הנמוכה של המדינה משליכה באופן ישיר על שכר העובדות במעונות וכן על היחס בין מספר המטפלות לתינוקות. כך למשל, לפי מארגני המחאה, על כל שישה תינוקות עד גיל שנה אמונה מטפלת אחת במעונות בישראל, וזאת בעוד שבמדינות ה-OECD אמונה מטפלת אחת על כל ארבעה. בנוסף, המשכורת החודשית הממוצעת למחנכת-מטפלת מתחילה עומדת על כ-5,700 שקלים ברוטו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully