וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף למענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה: "מי ייקח אותי לעבודה בגיל שלי?"

עודכן לאחרונה: 1.10.2021 / 21:12

התשלומים ניתנו על ידי המדינה ב-4 החודשים האחרונים כתחליף לדמי האבטלה, אך עם תום הענקתם עלולים הקשישים שהסתמכו עליהם, להידרדר אל מעגל העוני. זאת, כיוון שלרבים מהם אין פנסיה ומנגד מעסיקים פוטנציאליים לא חוזרים לפניותיהם. "צריך שיהיה לנו איך לחיות בכבוד"

בווידאו: דוח המבקר על טיפול הממשלה במובטלים/צילום והפקה: משרד מבקר המדינה

מענק ההסתגלות שניתן לכ-20 אלף מובטלי הקורונה מגיל 67 יסתיים היום (שישי) והם ייוותרו ללא התשלום שהוענק להם בארבעת החודשים האחרונים על ידי המדינה כתחליף לדמי אבטלה. לרבים מהם אין פנסיה שמאפשרת להם לחיות בכבוד, ולכן בימי טרום הקורונה הם המשיכו לעבוד על אף שכבר הגיעו לגיל פרישה. עם פרוץ המגיפה, נותרה אוכלוסייה זו ללא הכנסה והם הסתמכו על דמי האבטלה שהומרו בדמי מענק הסתגלות זה.

ב-1 ביולי, עם הפסקת תכנית החל"ת השנויה במחלוקת, המדינה המשיכה לשלם דמי אבטלה לבני 45 ומעלה, וכן "מענקי הסתגלות" בגובה של עד 4,000 שקל לקשישים. הפסקת המענק עלולה לדרדר רבים אל מעגל העוני: קשישים שלא הצליחו לצבור פנסיה במהלך חייהם זכאים לקבל קצבת זקנה  והשלמת הכנסה בסך של 5,117 שקלים לזוג או 3,237 לבודד.

לפי נתוני הביטוח הלאומי, מספר הקשישים המובטלים שקיבלו מענקי הסתגלות נותר כמעט ללא שינוי בשלושת החודשים האחרונים, והמשמעות היא כי הם לא הצליחו לחזור למעגל העבודה. עתה, רבים מהם מרגישים אכזבה כפולה - מהממשלה שלא שמרה עליהם לעת זקנה, ומהמעסיקים הפוטנציאליים שלא חוזרים אליהם ברגע שרואים את שנת הלידה. בנוסף, העבודה הכמעט יחידה אליה הם עוד יכולים להתקבל היא עבודה פיזית קשה, כשהגוף כבר לא תמיד מאפשר זאת.

סניף שירות התעסוקה בירושלים, 30 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
רובם המוחלט של הקשישים לא הצליח לחזור למעגל העבודה/פלאש 90, יונתן זינדל

יוסי כהן, מובטל קורונה בן 69 מהקריות, סיפר לוואלה! כי שלח מאות קורות חיים. הוא ציין את שמות חברות התקשורת ורשתות הכלבו הגדולות שלדבריו אמרו שיחזרו אליו בהמשך - אך לא שמע מהן עוד. כהן המשיך לעבוד גם לאחר שהגיע לגיל פרישה כיוון שלא הצליח לחסוך לפנסיה, ועם פרוץ המגיפה הוא פוטר. אכזבתו ממקבלי ההחלטות ניכרת בדבריו: "אני משלם מסים יותר מ-55 שנה. התחלתי לעבוד בגיל 15, לאחר מכן שירתי בצבא. לא השכלתי לצבור פנסיה כי היו לי הרבה בעיות, הבת שלי הייתה צריכה כסף ושברתי את החסכונות. צריך לדאוג שתהיה קופה, שבן אדם יגיע לפרישה ויהיה לו איך לחיות".

מדוח העוני האחרון של הביטוח הלאומי עולה כי בישראל חיו יותר מ-135 אלף קשישים מתחת לקו העוני, שעמד בשנת 2020 על 2,403 שקלים לנפש. עם סיום מענקי ההסתגלות ובהינתן העובדה שרבים מקבוצת גיל זו לא יצליחו להשתלב בשנית במעגל התעסוקה ממנו נפלטו עם פרוץ משבר הקורונה, מספר הקשישים העניים עלול לגדול.

"כשהמענק ייפסק, אשאר עם הכנסה של 2,137 שקלים מביטוח לאומי, ואם ייתנו לי תוספת לאישה - אגיע לסכום של 3,500 שקלים לחודש. זהו. מי יכול להסתדר ככה? תגידי לי את. יש הוצאות שכירות, קופת חולים, תרופות" הלין כהן והזכיר את הבטחת הבחירות של "ישראל ביתנו": "אדון ליברמן - במצע הבחירות שלו אמר שהוא יצמיד את קצבת הזקנה לשכר המינימום. הבטחת הבטחות - למה אתה לא מקיים אותן? אנחנו מחזקים אותך".

יוסי כהן. באדיבות המצולמים
"צריך שבן אדם יגיע לפרישה ויהיה לו איך לחיות" יוסי כהן/באדיבות המצולמים

שוש לוי, תושבת חולון בת 69, נמצאת במצב דומה. המענק של המדינה שקיבלה בחודשים האחרונים הציל אותה. היא גרה בשכירות, ובעברה חוותה הליך פשיטת רגל עם בעלה. לכן, המשיכה לעבוד כסייעת בצהרונים גם לאחר גיל הפרישה העומד על 62 עבור נשים, עד שהוצאה לחל"ת.

לוי סיפרה כי "ברגע שהתחילה הקרונה התחיל כל הבלגן. הוציאו והחזירו אותנו לחל"ת. עכשיו המנהל אמר לי שלא נרשמו מספיק ילדים לצהרון ולכן לא בטוח שאוכל לחזור. עד עכשיו קיבלתי מענק בגובה 4,000 שקלים והוא עזר לי מאוד. אני אחכה לסוף אוקטובר ואנסה לחפש עבודה אחרת - לא יודעת אם ייקחו אותי בגיל שלי".

לוי העידה כי עברה הרבה דירות במהלך חייה. "אנחנו בגיל כזה שכבר מאוד קשה לנו להתנייד, ואני רוצה כבר להתקבע במקום אחד. בעלי בן 71 והוא עובד בקונדיטוריה מ-6 בבוקר עד 7 בערב. זו עבודת פרך שממנה בורחים נערים בני 20, הוא כל היום צריך לעמוד על הרגליים. עבודה של גיהנום. אין לנו חסכונות. בעבר היינו עצמאים, היה לנו מפעל, אך פשטנו רגל ונשארנו חסרי כל", סיפרה.

לוי הביעה את אכזבתה מההחלטות האחרונות שהתקבלו בנוגע לפנסיות של אנשי הקבע. "גם ככה יש להם פנסיה שמנה. לי אין פנסיה בכלל - ועבדתי בכבוד כל החיים. אנו מנסים להצטמצם ואפילו לחסוך אם חס ושלום נגיע למצב בו לא נוכל לעבוד", סיכמה בדאגה.

שוש לוי. באדיבות המצולמים
"לא יודעת אם ייקחו אותי לעבודה אחרת בגיל שלי", שושי לוי/באדיבות המצולמים

במטה לקידום תעסוקתי, המורכב משותפות של 33 ארגונים חברתיים, קראו לממשלה לא להשאיר את 19 אלף מובטלי הקורונה המבוגרים מאחור, ולסייע לכל אחת ואחד מהם באופן פרטני. טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 שמובילה את השותפות, אמרה: "הממשלה יכולה להציע למעסיקים פרטיים תמריצים כספיים למי שיקלוט עובדים בני 67 ומעלה, לסבסד שילוב שלהם בעבודות בשירות הציבורי ואפילו לעודד יזמות של מבוגרים שירצו לפתוח עסק קטן".

ניר ציינה שלרוב העובדים האלה אין פנסיה, או שהיא נמוכה ביותר. "אסור שהם ידרדרו לחיים בעוני. עד שתגובש תכנית ממשלתית, מן הראוי היה להמשיך את תשלום מענק ההסתגלות או לשקול מתן תמיכה אחרת, מעבר להבטחת הכנסה, למובטלים שמצבם קשה במיוחד", המליצה.

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
"חובתנו לסייע להם להתקיים בכבוד", מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר/ראובן קסטרו

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי סיפר לוואלה! כי "מעסיקים צריכים לקבל את העובדה שגילי 67 ומעלה הם עובדים חרוצים, מלאי כישורים ורצון עז לעבוד. במיוחד עכשיו, בימים בהם מדברים על העלאת גיל הפרישה. למרות זאת, אנחנו לא רואים תזוזה משמעותית בחזרתם לעבודה, וחבל שכך. חובתנו לסייע להם להתקיים בכבוד".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully