וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי צבא ארה"ב: המלצנו להשאיר כוחות באפגניסטן, אל-קאעדה יתבסס מחדש

הגנרלים הבכירים סתרו בשימוע בקונגרס את דבריו של ביידן, שטען כי הוא לא זוכר שקיבל עצה לשמור על נוכחות כלשהי במדינה. יו"ר המטות המשולבים מפני איום טרור מחודש מאפגניסטן בתוך שנה. הבית הלבן: "אילו היינו משאירים כוחות, היינו במלחמה עם טליבאן"

בווידאו: גנרל אמריקני מעיד בסנאט שייעץ לנשיא להשאיר כוח של 2,500 איש באפגניסטן/צילום: רויטרס

מפקד צבא ארצות הברית, גנרל מארק מילי, הזהיר אתמול (שלישי) כי פעילי אל-קאעדה באפגניסטן יוכלו לאיים על ארצות הברית כבר בתוך שנה. בשימוע בקונגרס על הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן, הוסיף הגנרל הבכיר כי טליבאן לא ניתק את קשריו עם הארגון שביצע את מתקפות 11 בספטמבר וכי הארגון השולט כעת על אפגניסטן נותר בעצמו ארגון טרור.

יו"ר ועדת השירותים המזוינים בסנאט, ג'ק ריד, אמר כי חברי הקונגרס רוצים להבין אם ארצות הברית פספספה את הסימנים שהעידו על קריסה מהירה של צבא אפגניסטן לאחר השלמת נסיגת הכוחות האמריקניים. במהלך הפינוי החפוז מאפגניסטן, חולצו אלפי אזרחים זרים ואזרחים אפגנים שחששו מנקמת טליבאן, אך מחבל מתאבד של דאעש ניצל את ההמולה כדי להתפוצץ בשערי נמל התעופה בקאבול. 182 איש נהרגו, בהם 13 חיילים אמריקנים.

מילי הודה במהלך השימוע כי לארצות הברית יהיה קשה יותר עכשיו להגן על אזרחיה מפני מתקפות טרור מאפגניסטן. "טליבאן היה ונשאר ארגון טרור והוא עדיין לא התנתק מאל-קאעדה", אמר. "התבססות מחודשת של אל-קאעדה או של דאעש, עם שאיפות לתקפות את ארצות הברית, היא אפשרות מציאותית מאד, והתנאים האלו, הכוללים פעילות באזורים חסרי משילות, יכולים להתקיים ב-12 עד 36 החודשים הבאים".

יו"ר המטות המשולבים בצבא ארה"ב, גנרל מארק מילי, בשימוע בקונגרס על אפגניסטן, 28 בספטמבר 2021. רויטרס
סירב להשיב כנשאל אם ביידן מסר הצהרה כוזבת. יו"ר המטות המשולבים מילי בשימוע, אתמול/רויטרס

מילי אמר כי בהערכה שגיבש בסוף השנה שעברה הצביעה על היתכנות לקריסת הממשלה בקאבול במקרה של נסיגה מואצת. עם זאת, הוא ושר ההגנה, לויד אוסטין, העידו בשימוע כי המהירות המטלטלת שבה כבש טליבאן את המדינה הפתיעה את הצבא.

"עזרנו לבנות מדינה, אבל לא יכולנו ליצור אומה", התגונן אוסטין. "העובדה שהצבא האפגני שאנחנו ושותפינו אימנו פשוט התפוגג - במקרים רבים מבלי שנורתה יריה אחת - תפסה את כולנו בהפתעה".

בשימוע השתתף גם הגנרל קנת' מקנגזי, מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית שניהל את הנסיגה מאפגניסטן, שאמר כי הוא המליץ לשמור על כוח קטן של 2,500 חיילים באפגניסטן. דבריו סותרים את קביעתו של הנשיא ג'ו ביידן, שטען בחודש שעבר כי הוא לא זוכר שמישהו נתן לו עצה שכזאת.

מילי אמר כי הוא הסכים עם ההמלצה להשאיר כוח קטן באפגניסטן, אבל כשנשאל על ידי הסנאטור הרפובליקני דן סליבאן אם דבריו של הנשיא היו "הצהרה כוזבת", הוא סירב לתת תשובה ישירה.

לוחמי טליבאן בכניסה לנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 31 באוגוסט 2021. AP
לא התנתקו מאל-קאעדה. לוחמי טליבאן בנמל התעופה בקאבול, בחודש שעבר/AP

לאחר השימוע, דוברת הבית הלבן הגנה על ההחלטה של ביידן. "הנשיא מעריך את העצה הכנה של המטות המשולבים של הצבא, אבל זה לא אומר שהוא תמיד מסכים איתה", הדגישה ג'ן סאקי. לדבריה, אילו הכוחות האמריקניים היו נשארים באפגניסטן אחרי אוגוסט, ארצות הברית הייתה עכשיו במלחמה עם טליבאן. וושינגטון הבטיחה לסגת מהמדינה, לאחר 20 שנה, במסגרת הסכם שחתם ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ עם טליבאן בתחילת השנה שעברה.

יו"ר המטות המשולבים: "טראמפ לא תכנן לתקוף את סין"

במהלך השימוע, עסקו חברי הקונגרס גם בשיחות טלפון שקיים מילי עם בכירים בצבא סין בחודשים האחרונים לכהונתו של טראמפ שפורסמו בספר של העיתונאי בוב וודוורד שיצא לאחרונה לאור. בספר נכתב גם כי מפקד צבא ארצות הברית הורה לאנשיו כי אם טראמפ יורה על תקיפה גרעינית, האישור יעבור דרכו לפני שההוראה תצא לפועל.

הסנאטור הרפובליקני הבכיר מרקו רוביו תיאר את התנהלותו של מילי כ"בוגדנית", אך הגנרל הבכיר השיב כי השיחות שקיים עם עמיתיו בבייג'ינג היו מתואמות עם שר ההגנה דאז מארק אספר ועם מחליפו, כריס מילר.

"אני יודע, אני בטוח שהנשיא טראמפ לא תכנן לתקוף את סין, והוסמכתי על ידי השר להעביר זאת לסינים", סיפר. "המשימה שלי הייתה למנוע הסלמה. המסר שלי היה עקבי: 'הישארו רגועים, יציבים ואל תסלימו. אנחנו לא הולכים לתקוף אתכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully