וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנגורו של נתניהו הציג שני קלסרי ראיות; ישועה: "לפעמים עושים דברים לא תקינים"

עודכן לאחרונה: 29.9.2021 / 14:58

הדיון בפרשת בזק-וואלה! המשיך בבית המשפט המחוזי בירושלים. עו"ד בעז בן צור מטעם נתניהו הציג פניות והתכתבויות של אילן ישועה בקשר לסיקור של פוליטיקאים, בעיקר מטעם דובר ח"כ אקוניס לשעבר, שי חייק. אילן ישועה אישר כי מדובר בפניות שגרתיות, וכי לרובן התייחס בחיוב

בווידאו: משפט נתניהו מתחדש/צילוםף רוני כנפו

בבית המשפט המחוזי בירושלים ממשיך היום (רביעי) הדיון בתיק 4000, העוסק בפרשת בזק-וואלה!. כחלק מקו ההגנה של נתניהו, הציג סנגורו, עו"ד בעז בן צור, שני קלסרים כחומרי ראיות, הכוללים לדבריו פניות והתכתבויות של אילן ישועה בקשר לסיקור פוליטיקאים. המסמכים הוגשו גם מטעמם של הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה בקבוצת בזק-וואלה!. לדברי בן צור, הוא לא מתכנן לחקור את ישועה בנוגע לכל אחד מהחומרים.

החקירה התמקדה בהתכתבויות של ישועה בנוגע לח"כ אופיר אקוניס, חלקן בקשות של דוברו של אקוניס שי חייק, והתכתבויות עם אנשי המערכת ואלוביץ' בנוגע אליהן. אילן ישועה אישר כי הפניות הן שגרתיות, ולרובן התייחס בחיוב.

אילן ישועה במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 14 בספטמבר 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"לא בעייתי שדובר פונה אליי, קשה לומר אם זה היה נורמטיבי או לא". ישועה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בן צור: "אתה מכיר את חבר הכנסת אופיר אקוניס, אתה יכול לתת הערכה כמה פעמים סוקר אקוניס בוואלה! 2016-2013?".

ישועה: "אני מניח שכמה עשרות פעמים".

בן צור: "אופיר אקוניס סוקר בוואלה! 304 פעמים, ב-ynet 183 פעמים. נזכור שנתניהו הוזכר 15 אלף פעמים, יחס של 1 ל-50. מתי נוצר בזכרונך הקשר בינך לבין אקוניס?".

ישועה: "נדמה לי סביב 2012-2013".

בן צור: "באיזה הקשר?".

ישועה: "לא זוכר".

בן צור: "מן הסתם בהקשר סיקור?".

ישועה: "כן".

בן צור הציג התכתבות עם שי חייק, לשעבר דוברו של הליכוד ושל ח"כ אופיר אקוניס, בה הנחה אותו לדבר ישירות עם אדם בשם שי, הקשור לוואלה!, והוסיף כי "הוא קיבל הנחיה לפנק בגדול". ישועה הסביר ששי הוא כנראה איש מכירות של האתר, אך לא ידע להסביר את ההנחיה: "שי לא חלק מהמערכת בשום צורה, הוא לא סמנכ"ל מכירות, אני לא יודע להסביר את זה", אמר. "אולי היה קמפיין של הליכוד, אני לא יכול לחבר את זה לציר של השפעה על המערכת".

עו"ד בעז בן צור, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 7 בינואר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
סנגורו של נתניהו, עו"ד בן צור/פלאש 90, יונתן זינדל

בהמשך הוצגה התכתבות של חייק בנוגע לפניה של חבר הכנסת אקוניס ליועמ"ש, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ עפו אגבריה בחשד להסתה נגד ראש הממשלה. חייק שלח לישועה בנושא: "סיפור חזק, אם תוכלו לתת לזה בולטות - תבורכו". בבית המשפט ישועה הגיב כי בעיניו "זה לא בעייתי שדובר פונה אליי בקשר לסיפור או לבקש בולטות, אני יכול להעביר את זה למערכת ושהמערכת תחליט. האם זה היה נורמטיבי או לא, קשה לי לומר". עו"ד בן צור הגיב כי "עשרות על עשרות של גורמים פנו אלייך. בית המשפט יסיק מסקנות בהמשך. החומר מדבר".

בן צור הדגיש כי בבית המשפט הוא חוקר על ריבוי אינטרקציות בין ישועה ובין הגורמים הפוליטיקאים. לדבריו, "זה לא שלוש או ארבע פניות", והוא זקוק לתשובות של ישועה לגביהם. עוד הוסיף בן צור כי "בחומרים שהגשנו יש כתבות שאנחנו פשוט מגישים, לגבי הפוליטיקאים אנחנו קושרים בין ההתכתבויות לכתבות שעלו". עו"ד בן צור שאל את ישועה על הקשר שלו עם הפוליטיקאים. ישועה השיב כי "הקשר עם שטייניץ ואקוניס הוא בהתאם לבקשות של שאול".

שי חייק, דובר ראש הממשלה בנימין נתניהו. ללא,
"אם תוכלו לתת לזה בולטות - תברכו". חייק/ללא

בהמשך הוצגו התכתבויות ישירות בין אקוניס לישועה. כך למשל, הוצגה הודעה ששלח ישועה לאקוניס בה נכתב "אדבר איתך מחר, תפעל בקור רוח, אל תעשה שגיאות". ההודעה, לפי בן צור, הגיעה בקשר לכתבה על חילוק תיקי השרים של הליכוד. ישועה השיב כי "לשאול היה חשוב מה אקוניס יקבל". עוד הציג בן צור הודעות בהן אקוניס כתב לישועה "מחובר לשידור שלכם, שאפו", אליה ישועה הגיב "תודה! זו רק ההתחלה".

ישועה הסביר בבית המשפט את היחס המועדף לח"כ אקוניס. "דובר על זה שאקוניס יהיה שר במשרד ראש הממשלה ויהיה אחראי על נושאי תקשורת. את הקשר עם אקוניס ושטייניץ לא אני יזמתי", ציין, "ככל שהיה קשר כזה זה היה בהתאם להנחיות של שאול". בהודעה נוספת ששלח אקוניס לישועה, עדכן אותו על ראיון שנתן לכתבת וואלה! לשעבר, מיה מנע בנושא רשות השידור. ישועה הנחה את עורך האתר דאז, אבי אלקלעי, "תשגיח שיהיה חיובי. אצטרך הרבה עזרה בקרוב סביב משבר הנגישות", אמר ביחס לתקנות הנגישות שאתרי האינטרנט היו מחוייבים אליהן, וכלפיהן ישועה פנה לשרים אקוניס ושקד.

בן צור: "אתה חושב שנאות ורצוי שיהיה סיקור חיובי, לכן וידאתי עם אלקלעי שהכתבה תהיה חיובית, לא ראית בזה שום פסול".

ישועה: "אולי ראיתי בזה פסול, יכול להיות שכן. לפעמים עושים דברים לא תקינים".

בן צור: "כשקידמת את עסקת יד 2, חשת אז שאתה עושה משהו לא בסדר? לא אתי?" (מכירת יד 2 שבשליטת אלוביץ' לתאגיד תקשורת גרמני, לפי החשד בעזרתו של נתניהו - י"פ).

ישועה: "עניתי כבר, מצד אחד, גם במקרה הזה של הנגישות וגם ביד 2, חשבתי שהפעולה תקינה, האתרים ביקשו עוד מכסת זמן, בהקשר של כן או לא להרגיז, לא יכול להפריד, ברמה האתית אמרתי הרבה פעמים שלא הרגשתי נוח".

אופיר אקוניס. ראובן קסטרו
"דובר על זה שיהיה אחראי על נושאי התקשורת". אקוניס/ראובן קסטרו

עו"ד בן צור המשיך והציג תכתובת מיילים בין חברת הלשכה של פואד בן אליעזר ובין המזכירה של שאול אלוביץ', בהן נכתב: "שלחתי לך למייל ריכוז פרסומים פוגעניים ומגמתיים כנגד הבוס שלי באופן מגמתי כולל כתבה נוראית ושקרית מהיום". בעקבות זאת, ישועה הבהיר בפני אודי הירש, המשנה לעורך לשעבר בוואלה!, כי הוא "לא מאשר להעלות כתבות על פואד ללא בדיקה שלי, אנחנו לפני תביעת ענק בנושא". ישועה הבהיר כי זו הייתה הוראה שקיבל משאול אלוביץ'.

בן צור העיד כי אין שמץ של תביעה בנושא. "זו המצאה שלך", האשים את ישועה. "שאול באותה התקופה הבהיר שיש מועמדים שראש הממשלה מעוניין בהם. יש שיחות מפורטות שהוא אמר שיש מישהו שמפיל את המועמדים של ראש הממשלה וצריך לגלות מי זה. זה היה סביב זה. מה שאני כותב לאודי, שקיבלתי הוראה מראש הממשלה דרך שאול לאתרג את זה ואת זה? השתמשתי בנימוק של תביעה משפטית". לכך השיב בן צור, "רואים שאתה ממציא".

טקס | חילופי שרים במשרד התחבורה. משרד התחבורה, ירושלים 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ישועה טען: "קופחנו לעומת כלי תקשורת אחרים". רגב/ראובן קסטרו

החקירה המשיכה לדון ביחסיהם של ישועה ומירי רגב. בן צור התייחס לסיקור סביב השמלה עם הדפס ירושלים, שלבשה רגב לפסטיבל כאן בשנת 2017: פורסמה בוואלה! כתבה תחת הכותרת "ירושלים של טרלול: הפדיחה של השרה רגב תיזכר". "אתה מזלזל באינטלגנציה שלי ופוגע קשות בחברה", כתב ישועה בקבוצה עם עורך האתר אבירם אלעד ומיכל קליין ראש מחלקת החדשות. "אף גוף תקשורת לא פועל בחלל ריק". ישועה הודה בבית המשפט כי בעקבות ההודעות אלעד מיתן את הכותרת.

בפעם אחרת ישועה שלח לרגב הודעה והציע לה לקיים פגישה, "על יוזמות חדשניות שלנו". ישועה הסביר כי הוא רצה לקדם "יוזמות של תוכן שיווקי, שאנחנו קופחנו לעומת כלי תקשורת אחרים". זאת, בזמן שרגב הייתה ממונה על לשכת הפרסום הממשלתית.

החקירה עברה לדון ביחסיו של ישועה עם ראש הממשלה נפתלי בנט. בן צור הציג כתבה שלטענתו הביכה את בנט, על ליאור שליין שהגיע לאולפן וואלה! להגיב על "צוק איתן" תחת הכותרת "שליין עוזר לנפתלי בנט לא להתבלבל". עוד הציג הודעה ששלח ישועה לבנט ב-2014, לאחר שהאחרון פרסם פוסט נגד ידיעות אחרונות: "ראיתי את הפוסט שלך, צריך לדבר כשתחזור". ישועה טען שהוא לא זוכר את ההודעה או את הפוסט.

בן צור טען כי טרם בנט ביקר במערכת וואלה!, ישועה התלונן בפני בנט שמפלגת הבית היהודי לא מפרסמים באתר: "אשמח אם את תנחה קלוגהפט לשים את הקמפיין הקרוב בוואלה!", והבטיח "תמורה מעל ומעבר". סמוך לביקור עלתה באתר כתבה מחמיאה תחת הכותרת "ראיון מיוחד - בנט באולפן וואלה!: לפיד בלם יוזמות שהצענו, והפך אותן למצע". בן צור שאל האם הכתבה היא התמורה המדוברת, ולכך ישועה השיב "הראיון היה מתפרסם בלי קשר, יכול להיות שהעיתוי עוזר לנו במכירות".

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס סיום קורס המכללה לביטחון לאומי 14 ביולי 2021. ראובן קסטרו
ב-2014 שאל את ישועה אם הוא פנוי, בתגובה כתב: "טופל". יצחק הרצוג/ראובן קסטרו

בן צור חזר לדון ביחסיהם של ישועה ונשיא המדינה יצחק הרצוג. הוצגו התכתבויות בין הרצוג לישועה, לפיהן באוקטובר 2014 שאל הרצוג את ישועה אם הוא פנוי, ובתגובה ישועה כתב "טופל, הכנסתי למשנה בעמוד הבית". הכתבה שעלתה באותו היום הייתה תחת הכותרת "הרצוג: נתניהו חתום אישית על הרס יחסי ישראל-ארה"ב".

בנובמבר 2014, ארבעה חודשים לפני בחירות 2015, הרצוג שלח לישועה הודעה זועמת על פרסום סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה: "הסוקר שלכם עושה לי פיגוע מטורף, אנא דבר איתי. הסוקר המפוקפק נותן פתאום עשר (מנדטים - י"פ)? זה לא מופיע בשום סגר. תראה את כולו, הוא לגמרי הזוי". ישועה השיב: "קראתי להם ומדבר איתם כמה דקות", וזמן קצר לאחר מכן כתב "טופל". הרצוג הגיב: "אתה ענק".

בהתכתבות אחרת ישועה כתב להרצוג: "ברכות על הסקרים, מחזיק לך אצבעות. אל תהסס להיעזר בי ולסמס בכל שעה, מצידי 10 פעמים ביום. אתה הולך לעשות היסטוריה ובמיקום הזה ובנסיבות האלה תציל את עם ישראל ותהיה ההרצוג הגדול מכולם".

במה נאשם נתניהו?

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה!) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה!, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully