וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה באמצע השיט: דולפינים קפצו לביקור במפרץ חיפה

עודכן לאחרונה: 29.9.2021 / 10:03

חניכי צופי ים חיפה שיצאו לשוט בחופי העיר נדהמו לגלות שהצטרפו אליהם 3 דולפינים. "זה היום הכי טוב בחיים שלי", הצהירה אחת החניכות, שמיהרה לצלם את המחזה המרהיב. בחודש אפריל האחרון נצפו 13 דולפינים מסוג דולפין מצוי בחופי אשקלון. צפו

בווידאו: בני נוער תיעדו דולפינים שקפצו לביקור במפרץ חיפה/צופי ים חיפה

חניכי צופי ים חיפה שיצאו היום (רביעי) לשוט כהרגלם בחופי העיר נדהמו לגלות שהצטרפו אליהם דולפינים. החניכים זיהו שלושה דולפינים מסוג דולפינן מצוי, שקפצו בין הגלים והרעידו את הספינה. "זה היום הכי טוב בחיים שלי", הצהירה אחת החניכות, שמיהרה לצלם את המחזה המרהיב.

"לשמחתנו זה לא מאוד נדיר", הסביר ד"ר אביעד שיינין, מנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה ומנהל מרכז הדולפין והים של עמותת דלפיס. "דולפינן מצוי נפוץ בחופי ישראל בכלל ובפרט במפרץ חיפה. זה מין מקומי, רואים אותו בקרבת החוף. הוא דולפין חופי. על פי הערכה האוכלוסייה בחופי ישראל מונה כ-150 דולפינים, שנמצאים כאן כל השנה. הם מתקרבים לחוף כי הם צדים בקרקעית וסביר להניח שהם מתקרבים כי בקרקע הים באזור יש מסלעה והם באים לחפש אוכל".

"הם בעלי חיים יונקים אינטליגנטים וסקרנים מאוד", המשיך, "ולכן הם מתקרבים לסירות ומתעניינים בהן, בזרמים שהן מייצרות ובאנשים שעליה". ד"ר שיינין הסביר כי אם נתקלים בדולפינים, יש להמשיך לנוע ולהיזהר מפגיעה בהם. "במקרה הזה מדובר בסירת מפרש, אבל ספינה עם מדחף עלולה לפגוע אז לא לעשות תנועות חדות. להשתדל לשמור מרחק ואם הם מראים שהם אינם מעוניינים יותר בקרבת הסירה אז לתת להם להתרחק".

דולפינים מלווים סירת פיקוח ימי. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
דולפינים בחוף אשקלון, אפריל/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

בחודש אפריל האחרון נצפו 13 דולפינים מסוג דולפין מצוי בחופי אשקלון, שליוו את פקחי היחידה הימית ברשות הטבע והגנים שיצאו להפלגת פיקוח דיג. גיא לוויאן, פקח יחידה ימית, אמר אז כי "חופי ישראל הוגדרו על ידי IUCN (האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע - י"א) כחשובים לדולפין המצוי וכן לדולפינן המצוי. הדולפין המצוי נמצא בסכנת הכחדה בים התיכון ועל כן זה מאוד מרתק לצפות בהם".

במטרה להגן על אוכלוסיית הדולפינים, פקחי רשות הטבע והגנים ביחידה הימית פרוסים בים תיכון ומסייעים בניטור בעלי החיים, בשמירה על דייג חוקי, ובמתן טיפול רפואי לחיות במצוקה או פצועים בים. אחת הדרכים להגן על הסביבה הימית והיצורים החיים בה היא להכריז על ערך טבע מוגן. בישראל, ההגדרה החוקית היא "ערך טבע שלדעת השרה להגנת הסביבה יש ערך בשמירתו או סכנה להכחדתו, והיא הכריזה עליו כעל ערך טבע מוגן". המשמעות היא שכל פגיעה בו אסורה על פי חוק.

לדברי ד"ר רותי יהל, האקולוגית הימית של רשות הטבע והגנים, בסקר מטעם רשות הטבע והגנים שבודק את מצב ערכי הטבע נמצאו יותר בעלי חיים בשמורות הימיות בהשוואה לשנים הקודמות. "שמורות טבע ימיות גדולות, מנוהלות ומפוקחות בקפידה, הן הדרך הנכונה להבטיח את בריאותו ותפקודו של הטבע הימי של ישראל להווה ולמען הדורות הבאים", אומרת ד"ר יהל. "הכלי של ערכי טבע מוגנים הוא כלי חשוב שמאפשר לנו להגן על מינים מוגנים בכל מקום בים, בנוסף לשמורות ששם ניתן להגן על כל מה שחי, אבל רק בגבולות מצומצמים ומוגדרים. אנחנו מצפים מהציבור שישתף פעולה איתנו ויימנע מפגיעה בכל מקרה, ושיאפשר למינים האלה לשגשג לטובת הים ולטובת כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully