וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לסין: צמצמו את צריכת הנפט מאיראן כדי שתשוב למו"מ על הגרעין

עודכן לאחרונה: 29.9.2021 / 6:29

על פי ההערכות, רכישות של נפט איראני ע"י חברות סיניות סייעו להשאיר את הכלכלה האיראנית "מעל המים". זאת, למרות הסנקציות האמריקניות שנועדו להפעיל לחץ על איראן, כדי שתרסן את תכנית הגרעין. בכיר אירופאי אמר כי אחת הבעיות של המערב היא כמות הנפט הנסחרת בין השתיים

בווידאו: נפתלי בנט מדבר על איראן באו"ם/צילום: רויטרס

ארצות הברית פנתה לסין בבקשה לצמצם את רכישת הנפט שלה מאיראן - כך אמרו הלילה (רביעי) גורמים רשמיים בארצות הברית ובאירופה. זאת, כחלק ממאמצי וושינגטון, להשיב את טהראן לשולחן הדיונים על שיחות הגרעין.

על פי ההערכות, רכישות של נפט איראני על ידי חברות סיניות סייעו להשאיר את הכלכלה האיראנית "מעל המים". זאת, למרות הסנקציות האמריקניות שנועדו להפעיל לחץ על איראן כדי שתרסן את תכנית הגרעין שלה. "אנו מודעים לרכישות שחברות סיניות מבצעות בנפט איראני", אמר גורם בכיר בארצות הברית שדיבר בעילום שם בגלל רגישות העניין.

"השתמשנו בסנקציות כדי להגיב על הפרות מצד איראן, כולל עסקאות עם סין, ונמשיך לעשות זאת במידת הצורך", הוסיף. "עם זאת, עשינו זאת באופן דיפלומטי עם הסינים כחלק מהדיאלוג שלנו על מדיניות איראן וחושבים שבאופן כללי זו דרך יעילה יותר להתמודד עם חששותינו", אמר הבכיר.

בית זיקוק נפט של בדרום מערב איראן, 21 בספטמבר, 2021. רויטרס
בית זיקוק נפט בדרום מערב איראן/רויטרס

בכיר אירופאי אמר שזה אחד הנושאים שהעלה סגן שר החוץ האמריקני ונדי שרמן בביקור בסין בסוף חודש יולי. הבכיר, שדיבר גם הוא בעילום שם, אמר כי סין מגנה על איראן ואמר כי אחד הנושאים הבעייתיים של המערב היא כמות הנפט שנסחרת בין השתיים.

חברת ניתוח הסחורות "קפלר" מעריכה כי ייבוא הנפט הסיני מאיראן עמד בממוצע על 553,000 חביות ביום עד אוגוסט.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר בעצרת הכללית של האו"ם בשבוע שעבר כי ארצות הברית מחויבת "למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", אך ציין כי הממשל מוכן לחזור לשיחות אם טהראן תעשה זאת גם.

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס גם הוא בעצרת באו"ם לנושא האיראני ואמר כי ישראל תפעל נגד מתקני הגרעין של איראן על רקע ההתקדמות המשמעותית בתוכנית הגרעין שלה והיעדר התגובה מצד הקהילה הבינלאומית. "תכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו. מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות", אמר.

מכליות נפט עוברות במצרי הורמוז, 21 בדצמבר 2018. רויטרס
מכלית נפט במצרי הורמוז. דצמבר, 2018/רויטרס

בנט ציין בנאומו כי איראן התקדמה מאוד במחקר ובפיתוח הגרעיני וכן ביכולת העשרת האורניום. "תכנית הגרעין של איראן נמצאת בנקודה קריטית. קווים אדומים נחצו", הוא ציין. לדבריו, איראן מתעלמת מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ומחבלת בחקירותיה ומעשירה אורניום לרמה של 60%, שקרובה לרמה הנחוצה לייצור נשק גרעיני - אך הקהילה הבינלאומית מתעלמת מכך ולא מענישה את האיראנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully