וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגה בבית הלבן: מנהיגי "המרובע" נפגשו לראשונה, ושלחו מסר לסין

25.9.2021 / 20:00

ביידן אירח בבית הלבן את ראשי ממשלות יפן, הודו ואוסטרליה, המגבשים יחד חזית אחידה מול בייג'ינג. מבלי להזכיר את שמה, הם הבטיחו להגן על דרום-מזרח אסיה והפסיפיק וקראו לצפון קוריאה לחזור לשיחות הגרעין. בייג'ינג תקפה: "נועד לכישלון"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מארח בבית הלבן את מנהיגי אוסטרליה, הודו ויפן, כחלק מפסגת "המרובע", 24 בספטמבר 2021. רויטרס
לא היו צריכים להזכיר את סין בשמה. מנהיגי "המרובע" בבית הלבן, אתמול/רויטרס

מנהיגי ארצות הברית, יפן, הודו ואוסטרליה הבטיחו אתמול (שישי) להגן על אזור ההינדו-פסיפי מפני איומים ולהשאירו חופשי ופתוח, במפגש פסגה ראשון ביניהם שנערך בבית הלבן. ארבע המדינות, המכונות יחד "המרובע", מנסות לגבש חזית אחידה בשל החשש המשותף שלהן מפניה של סין, שהזהירה כי היוזמה שלהן "נועדה להיכשל".

"אנחנו עומדים לצד שלטון החוק, חופש השיט והטיסה, פתרונות בדרכי שלום של מחלוקות, ערכים דמוקרטיים ושלמותן הטריטוריאלית של מדינות", אמרו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בהצהרה משותפת אחרי השיחות. סין לא הוזכרה מפורשות, אך המנהיגים הדגישו את הסתייגותם מהתנהגות בריונית, כפי שנוהגת סין כלפי שכנותיה באזור.

"יחד, אנחנו מחויבים לקידום הסדר החופשי, הפתוח והמבוסס על חוקים, ששורשיו בחוק הבינלאומי ושאינו נרתע מאיומים, על מנת לקדם את הביטון והשגוג באזור הודו והפסיפיק ומעבר לו", הצהירו ארבעת המנהיגים. הם אף הביעו את תמיכתם במדינות האיים הקטנות, במיוחד אלו שבאוקיינוס השקט, במטרה לחזק את מצבן הכלכלי והסביבתי.

בנוסף לכך, הם הפצירו בקוריאה הצפונית לנהל משא ומתן על תכנית הגרעין והטילים שלה, בעוד שפיונגיאנג מתנגדת לכך עד להסרת הסנקציות הבינלאומיות. כמו כן, הם נקטו צעדים להרחבת אספקת החיסונים נגד נגיף הקורונה בעולם, ובירכו על התכנית של הודו לחדש את יצוא החיסונים בחודש הבא.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפגישת "המרובע" בבית הלבן, 24 בספטמבר 2021. רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפגישת "המרובע" בבית הלבן, 24 בספטמבר 2021/רויטרס

לאחר הפסגה, סוגה אמר לכתבים כי המדינות הסכימו לשתף פעולה בתחום החיסונים, האנרגיה הנקייה והחלל, ולכנס מפגש פסגה מדי שנה.

שר החוץ של הודו אמר כי מודי הודיע בפסגה כי ממשלתו תאפשר ייצוא של שמונה מיליון מנות חיסונים עד סוף החודש הבא, במסגרת הסכם שגיבשה הקבוצה במרץ לצורך אספקת מיליארד מנות חיסונים להודו-האוקיינוס ​​השקט. התכנית נתקעה אחרי שהודו, יצרנית החיסונים הגדולה בעולם, אסרה על ייצוא חיסונים באפריל בעקבות התפרצות קשה של המגיפה.

הודו אמרה שהיא תעדיף את יוזמת החיסונים הבינלאומית COVAX ואת המדינות השכנות כשתחדש את יצוא החיסונים.

הקבוצה הכריזה על כמה הסכמים חדשים, בהם הסכם לחיזוק אבטחת שרשרת האספקה ​​של מוליכים למחצה, למאבק בדיג הלא-חוקי ולהגברת המודעות לתחום הימי. היא גם הקימה שותפות לפריסת רשת G5 והיא מתכננת לעקוב אחר שינויי האקלים.

הפסגה התקיימה קצת יותר משבוע לאחר שארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה הכריזו על הברית הביטחונית AUKUS, שתספק לאוסטרליה צוללות המונעות על ידי אנרגיה גרעינית. בייג'ינג גינתה את ההסכם.

דובר ממשלת יפן אמר כי סוגה אמר בפגישה שטוקיו מייחסת ל-AUKUS "תפקיד חשוב בקידום השלום והיציבות" באזור. מוריסון אמר לעיתונאים כי AUKUS והמרובע "מחזקים זה את זה".

סין: "קליקה סגורה ואקסקלוסיבית"

גורמים רשמיים בארצות הברית ניסו להמעיט בהיבט הביטחוני של הקבוצה לפני הפגישה, אף שהמדינות החברות עורכות תרגילים ימיים משותפים וחולקות חשש מהעוצמה הגוברת של סין וניסיונותה להפעיל לחץ עליהן.

דובר משרד החוץ של סין אמר בתדרוך לעיתונאים ביום שישי כי "קליקה סגורה ואקסקלוסיבית המתמקדת במדינות אחרות מנוגדת לרוח התקופה ולשאיפות של מדינות האזור. לדבריו, "הן לא ימצאו תמיכה והן נידונו לכישלון".

סין תיארה את "המרובע" כמבנה מהמלחמה הקרה והזהירה שברית AUKUS תגביר את מרוץ החימוש באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully