וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הגיעה להסדר עם סמנכ"לית וואווי, שעזבה את קנדה בדרך חזרה לסין

עודכן לאחרונה: 25.9.2021 / 7:32

בית המשפט הפדרלי בניו יורק הסכים לשחרר את בתו של מייסד ענקית הטכנולוגיה הסינית, מנג וואנז'ו, שנעצרה בוונקובר לפני כ-3 שנים והואשמה בהונאת בנקים אמריקנים במטרה לעקוף את הסנקציות נגד איראן. בהמשך שחררה סין 2 אזרחים קנדים שנעצרו והואשמו בריגול

סמנכ"לית הכספים של חברת "וואווי", מנג וואנז'ו, הגיעה להסכם עם התביעה בארצות הברית על סגירת תיק ההונאה נגדה - כך הודיעו הלילה (שבת) גורמים אמריקנים רשמיים. מנג הורשתה לעזוב את קנדה, שם היא עצורה מאז דצמבר 2018, ועשתה את דרכה בחזרה לסין.

בשימוע שנערך בית המשפט הפדרלי בברוקלין, בו השתתפה מנג מרחוק, הודיעה התביעה כי היא תשוחרר וכי ארצות הברית תמשוך את בקשת ההסגרה שלה מקנדה. בהמשך חתמו שופטים בארצות הברית ובקנדה על שחרורה, מה שהוביל לתגובה נרגשת של מנג, בתו של מייסד "וואווי", שהתחבקה עם חברי צוות ההגנה שלה, והודתה לשופטת על הגינותה.

לאחר שחרורה, הודיע ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כי שני אזרחים קנדים שהוחזקו בסין שוחררו וכי הם עושים את דרכם בחזרה למדינה. השניים, דיפלומט לשעבר ואיש עסקים, נעצרו והואשמו בריגול בסין זמן קצר לאחר מעצרה של מנג. בבייג'ינג הכחישו קשר בין המקרים. על איש העסקים נגזרו בחודש שעבר 11 שנות מאסר, כשמשפטו מתנהל בדלתיים סגורות. שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, בירך על שחרורם של האזרחים הקנדים.

סמנכ"לית "וואווי", מנג וואנז'ו, בהצהרה לאחר שחרורה בוונקובר
25.9.21. רויטרס
הודתה לשופטת. מנג, היום/רויטרס

האישומים נגד הבכירה בענקית הטכנולוגיה הסינית היוו בסיס ליחסים הרעועים בין סין לארצות הברית בשנים האחרונות, וגורמים רשמיים במעצמה מהמזרח הרחוק העבירו מסרים לאחרונה כי סיום המשבר עשוי להביא לקץ הקיפאון הדיפלומטי בין המדינות. יחד עם זאת, המהלך מזמין ביקורת מצד מתנגדיו של הנשיא ג'ו ביידן, הטוענים כי ארצות הברית נכנעת לסין ולאחת החברות המובילות שלה במסגרת היריבות הטכנולוגית בין שתי המעצמות. נציגת התביעה אמרה כי מנג "לקחה אחריות על חלקה בפרשה".

מנג נעצרה לפני כשלוש שנים בנמל התעופה בוונקובר, בהתאם לצו של ארצות הברית, והואשמה על ידי הרשויות האמריקניות בהטעיית הבנקים הבינלאומיים במטרה לעקוף את הסנקציות על איראן וסוריה. על פי ההאשמות, מנג הטעתה את הבנקים באמצעות הסתרת הקשר עם החברות "סקייקום טק" ו"קניקולה אחזקות", המהוות למעשה חברות-בת של וואווי. מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס מציגים את הקשר בין ענקית התקשורת לבין שתי חברות הקש.

לפי טענת השלטונות בארצות הברית, וואווי שמרה על השליטה בסקייקום שבאיראן ועשתה בה שימוש כדי למכור ציוד תקשורת לאיראן תוך העברת כספים דרך הבנקים הבינלאומיים. כתוצאה מהונאה זו, לטענת ארצות הברית, הועברו מאות מיליוני דולרים מעסקאות שעל פי החשד הפרו את הסנקציות שהיו קיימות באותה התקופה נגד איראן.

מלבד ההאשמה בהפרת הסנקציות על איראן, האשימה ארצות הברית את "וואווי" בגין גניבת סודות מסחריים מחברת T-MOBILE האמריקנית.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully